•Episod 14•

561 72 0
                                    

Tittttt titttttt tittt-

Bunyi loceng itu terus terhenti takala hali menutupnya. "Eghh" keluhnya lalu bangun dari tidurnya.

"Pagi~ lili-chan..hari ni Sabtu..Jom2" kata taufan lalu duduk bersilang di depan hali. Hali pun turun dari katil untuk ke almari ambil baju lalu ke bilik mandi.

--
--

Tap Tap Tap

Terlihat hali yang baru turun dari biliknya menuju ke dapur,dia pun membuka penutup makanan dan terlihat dua keping roti bakar di situ.

"Hua makanan,aku Nak" kata taufan lalu mengambil satu roti bakar lalu memakannya. "Hantu pun makan ke?" Kata hali pelik.

"Kami tak mati Kalau tak makan sebab kami hantu tapi kami boleh makan juga..Erm sedap"

"Oh" kata hali lalu mengambil sekeping lagi. Dia pun mengeluarkan penutup matanya lalu berkata "dah Jom,kita singgah kedai bunga dulu. Aku Nak belikan kau bunga."

--
--

Hali pov

Aku pun berjalan menuju ke kedai bunga yang berada di depannya. Hahh,aku masih berfikir macam mana Nak cari kawan mawar. Dia dah pindah jadi agak susah untuk cari dia.

Di tambah lagi dah 5 tahun dia pindah. Dan aku bahkan tak tahu dia pindah ke mana...Kot2 dia dah pindah ke luar negeri atau negara.

Aku pun berhenti tepat di depan kedai bunga di depannya lalu aku masuk ke dalam.

"Selamat datang!" Seperti tu hari,aku akan di sambut mesra oleh seorang kakak yang berada di kaunter,aku membalas senyumannya lalu menuju ke rak bunga di hujung sana,ingin mengambil bunga Telang.

Aku pun menuju ke kaunter untuk membayar bunga itu. "Ni duitnya kak"

"Terima kasih ya dik"

"Ya sama2" kata ku ingin pergi dari situ. Tiba2 mata ku tertumpu pada tanda nama di baju kakak itu.











"Siti Aisyah...."











?!














"Ma-maaf kak,tapi kakak ni Siti Aisyah Binti ****** ke?" Tanya ku ke arah kakak kaunter itu. Ku lihat wajahnya agak terkejut di situ. "Ya,macam mana kamu tahu?"

Aku terus tersenyum di situ,akhirnya aku dah jumpa.

---
---

"Jadi kamu ni boleh nampak makluk halus?" Kata kakak Aisyah ke arah ku. Aku tersenyum lalu menganggukkan kepala ku.

"Dan kamu jumpa Mawar di bilik makmal?" Tanyanya lagi,ku lihat agak terkejut di situ.

"Ya kak" aku pun membuka menutup mata kiri ku dan ku lihat wajah nya bertambah terkejut. "Mata kamu.."

"Ni di sebabkan kemalangan,saya dapat keistimewaan ini pun di sebabkan kemalangan ngeri yang saya dapat." Kata ku menyentuh mata kirinya.

"Mata kamu sangat cantik" kata kakak Aisyah tiba2 membuatkan aku terkejut.

"Kan,mata dia cantik. Tapi tu lah rajin sangat tutup mata"

"Kenapa kamu tutup mata kamu ?" Tanya kakak Aisyah membuatkan aku tersenyum kecil. "Di sebabkan mata ni,saya di ejek dan buli. Kawan dan sahabat saya pun tinggalkan saya. Mereka hina saya raksasa.keluarga saya pun tak ada,di sebabkan kemalangan itu saya kehilangan mereka" kata ku menegang dada ku yang sakit..

"Jadi di sebabkan tak tahan,saya pindah ke sini. Dapat kawan baru yang memahami saya dan tok aba yang sayangkan saya" kata ku tersenyum. Kakak Aisyah pun tersenyum "jadi Kalau macam tu tak perlulah kau menutup mata mu lagi Kan?" Aku terdiam mendengar kata2 dari kakak Aisyah.

"Saya....akan fikirkannya."

"Baguslah."

"Eh dah,bagi tau dia yang mawar Nak jumpa dia."oh ya,aku hampir lupa

"Kakak,saya cari kakak ni Nak bagi tau sesuatu."

"Apa dia?"

"Mawar,Nak jumpa kakak"

Ku lihat wajah terkejutnya di situ. "Ke-kenapa?"
"Dia di selubungi rasa bersalah terhadap kakak,dia bersalah sebab terlalu angkuh sampai tak percaya kata2 kakak dulu. Disebabkan itu,dia berada di situ,tersangkut di antara dua dunia. Hanya kakak yang boleh buatkan dia hilangkan rasa bersalah itu" kata ku lalu tersenyum ke arahnya.ku lihat dia memandang ke arah ku,mungkin berfikir.

"Kakak fikirlah dulu,saya akan datang minggu depan." Kata ku lalu berdiri. "Saya pergi dulu kak" lalu menuju ke pintu.

"Jadi macam mana sekarang?" Kata taufan ke arah ku. Aku menoleh ke arah nya lalu berkata "kita datang minggu depan tanya dia. Lagipun aku Nak tanya kau sesuatu nanti,kita pergi hospital" lalu menutup mata kiri ku.

--
--
Author pov

Selesai sahaja hali menggantikan bunga Telang yang baru,dia terus menuju ke sofa di bilik itu. Terlihat taufan yang sedang membaringkan badannya di sofa satu lagi.

"Jadi apa yang kau Nak tanya?"

"Kamu hantu boleh tunjukkan diri depan kami ke? Yang tak ada keistimewaan macam aku."

Taufan pun melihat ke arah hali lalu bangun. "Sebenarnya,boleh tapi hanya boleh tunjukkan kalau dia dah mati,aku tak boleh sebab aku belum mati" kata taufan sambil melihat tubuh kaku yang terbaring di sana.

"Jadi mawar boleh lah tunjukkan diri dia?" Tanya hali kepada taufan. Taufan pun menganggukkan kepala "Ikut dia Kalau Nak tunjukkan wajah seram atau wajah manusia."

"Kejap,kamu boleh tunjukkan wajah manusia?"

"Ya boleh,tapi untuk mereka yang dah mati,aku tak boleh"

"Oh,jadi tak perlulah aku bercakap bagi pihak mawar. Tinggal suruh dia tunjukkan diri dia je." Kata hali gembira dan terlihat taufan menyandarkan dirinya.

"Tapi mereka hanya boleh tunjukkan diri mereka dalam jangka yang sekejap je"

"Tak apa lah,Oke juga tu." Kata hali lalu melihat ke arah jam di dinding. "Dah Jom,dah petang ni. Aku Nak pergi rumah blaze dan Ailsa."















[TBC]

OUR MEMORIES {✓}Where stories live. Discover now