•Episod 10•

655 76 4
                                    

Author pov

Rehat

"Jadi apa kamu Nak aku buat?"

Tanya hali menyilangkan Kan tangannya sambil menyandarkan badannya di kerusi. Belum sempat Blaze membuka mulut hali berkata lagi

"Dan kenapa kita kat luar?" Sambil melebarkan sebelah tangan. Blaze pun memasang wajah 😑 lalu berkata "sebab kat sini lah kes yang kami belum selesai Kan."

"Kat taman ni?"

"Ya" kata mereka serentak. Taufan yang duduk di sebelah hali pun melihat kiri kanan . "Tempat terbuka macam ni?"

"Tempat terbuka macam ni?" kata hali seperti tahu apa yang taufan fikirkan. "Ni bukan tempat terbuka lah,tengok..kosong. Taman ni memang tak banyak orang datang sebab..." kata Ails sengaja menggantung ayatnya.

Ails pun melihat ke bilik makmal di hujung koridor sana tu.

"Kau nampak tak koridor kosong tu."

"Ya nampak."

"Kau nampak tak makmal kat hujung sana tu?"

"Ya kenapa dengan makmal tu?" tanya hali lalu melihat ke arah makmal tu,nampak dari jauh memang macam dah kena tinggal sebab pintu dia dah rosak. Taufan pun ikut sama menoleh ke arah makmal tu.

"Aku dengar kat sana pernah ada kes bunuh diri." Kata blaze lalu meminum minumannya. Mendengar apa yang blaze katakan membuatkan hali berfikir sekejap.

"Kalau macam tu senang je." Kata hali lalu kembali melihat ke arah mereka. "Oke bagus lah Kalau macam tu. Nanti balik kita pergi sana,lagipun Isnin ni tak ada kelas petang. Kita balik awal." Kata gemri mengakhiri pembincangan mereka.

Mereka pun lalu berdiri dan berjalan ke kelas.

Taufan pun ikut sama berdiri tetapi dia berhenti lalu melihat ke arah makmal hujung karidor itu.

"Aku tak rasa itu kes bunuh diri."

--
--

Kringgg kringggg kringggg

"Dah Jom ke tempat tadi,kita bincangkan dulu rancangan kita." Kata gemri lalu mereka pun ke taman itu tadi.

--
--

"Hali,buka lah penutup mata kau. Lagipun sekarang tak ada orang." Kata gemri lalu hali pun membuka menutup mata itu. Serta merta wajah taufan sedang menulis sesuatu di bukunya terlihat di pandangan matanya.

Sekarang taufan sedang bermain dengan blaze.biasalh budak lelaki. Hali pun terus memandang ke arah bilik makmal itu.Oh,seorang gadis kecil bisik hatinya melihat sesuatu di pintu bilik makmal itu. Nampak dari saiz budak tu,macam sebaya dengan mereka.

"Hali kenapa ni?" Tanya Ailsa. Hali pun melihat ke arah mereka lalu berkata.

"Aku nampak,seorang gadis duduk di tepi pintu bilik tu. Pandangan dia...sangat kosong."

"Aku sebenarnya Nak bagi tau kau tapi malas lah." Kata taufan Tiba2 sambil memusingkan pensel di tangannya,hali hanya diam,membiarkan kata2 taufan berlalu.

"Lili-chan"

Panggil taufan lalu hali pun memandang ke arah taufan tanda dia mendengar. Taufan terus melayang ke arah hali lalu duduk di sebelah hali.

"Aku rasa lah Kan." Lalu memandang ke arah gadis di makmal itu. "Dia tak bunuh diri." Kata taufan menbuatkan hali menjadi bingung.

"Apa maksud kau dia tak bunuh diri?" Kata hali membuatkan ketiga-tiga kawan nya melihat ke arah hali. "Dia tak bunuh diri?" Kata gemri terkejut.

Taufan pun lalu mengambil buku di meja dan menulis sesuatu.

[aku rasa dia di bunuh]

"What? Mustahil" kata Ails selepas membaca apa yang taufan tulis di buku itu

Taufan pun menggoyang Kan pensel nya tanda "ya".

"Biar aku pergi tanya dia" kata hali Tiba2 membuatkan kawannya termasuk taufan terkejut. "Lagipun,dia nampak baik" kata hali senyum lalu melihat ke arah taufan yang tersenyum ke arah hali. (Gila ke senyum2 ni HAHAHA)

--
--

"Kau pasti ke Nak tanya dia?"tanya taufan mengikuti langkah hali yang menuju ke hujung korido itu. Tempat itu memang sunyi sebab koridor itu dah lama di tinggalkan. Dapat hali lihat sesetengah makluk halus lain yang berjalan tanpa arah tuju di koridor itu tetapi hali memilih untuk mengabaikannya.

"Kalau aku tak tanya,kita tak dapat selesaikan kes ni" balas hali lalu berhenti tepat di tepi gadis yang duduk di pintu makmal itu.

Hali pun menoleh lalu melihat ke arah gadis itu. Seketika dia teragak agak untuk mengeluarkan kata2,dia pun melihat ke arah kawan2nya dan terlihat mereka memberikan tanda ibu jari sebagai semangat untuknya. Hali menghelah nafas lalu membuka mulutnya ingin bercakap.

"Pergi dari sini" belum sempat dia mengucapkan kata2,gadis di depannya itu yang terlebih dahulu bercakap. "Aku tak perlukan pertolongan kau" kata gadis itu lagi,dingin.

Hali melihat gadis itu,terkejut. Taufan yang berada di sebelah nya pun turut terkejut sama.

"Oh,dinginnya" kata taufan membuatkan gadis hantu itu melihat ke arah mereka berdua.

Kosong

Itulah yang hali lihat di mata gadis itu. "Huh,kau ada kawan hantu" kata gadis itu datar lalu kembali memandang ke hadapan.

Hali terdiam di situ,dia pun melihat ke arah taufan yang sedang menaikkan bahunya. "Jadi kau bunuh diri?" Kata hali membuatkan gadis itu melihat ke arah hali,sedih.

"Kenapa semua orang fikir begitu?" Kata gadis hantu itu memandang hali sedih. "Aku tak perlukan pertolongan kau,jadi pergilah" kata gadis hantu itu lagi lalu menghilang dari situ.

Sunyi~

"Betul cakap kau,dia tak bunuh diri." Kata hali kepada taufan. "Kan aku dah cakap memang betul" kata taufan bangga.

Pandangan hali terus tertumpu pada torehan di dinding pintu makmal itu. Dia pun melangkah ke depan dan menyentuh torehan itu. Seperti benda tajam yang membelah dinding itu,macam








Kapak?








"Kapak" kata hali menutup mulutnya. Taufan pun turun menunduk lalu melihat torehan itu. "Erm,dia di bunuh dengan kapak" kata taufan membuatkan hali memandang ke arahnya.

Dia pun terus berjalan ke taman tempat kawannya berada

Tiba2



Bruk!

"Ah maaf gadis kecil,kamu tak apa2" kata satu suara lelaki yang agak garau.

Hali pun memegang dahinya yang tadi terlanggar bahu lelaki di depannya,salah dia juga tidak melihat jalan dengan betul. Dia pun mendongak ke atas lalu berkata

"Tak,tak apa. Maafkan saya juga ta-" baru dia tersedar yang dia tidak menutup mata kirinya,cepat2 dia menutupnya lalu menundukkan kepala tanda maaf dan pergi dari situ.

"Mata dia" Lelaki itu terkaku melihat mata merah-hitam hali,dia memandang ke arah bayangan hali yang semakin jauh darinya. Tiba2 dia mengukirkan satu senyuman menyeramkan di situ









"Mangsa baru."
















[TBC]

OUR MEMORIES {✓}Where stories live. Discover now