•Episod 11•

607 74 4
                                    

"Biar betul gadis hantu tu? Dia tak Nak kau bercakap dengannya?"kata blaze tak percaya,sekarang ni mereka berada di bilik blaze,sedang melakukan mesyuarat HAHA ehem

Hali menganggukkan kepala tanda "ya". Terlihat gemri menghelah nafas di situ. "Susah Kalau macam ni."

"Jadi macam mana sekarang?" Tanya Ails kepada mereka semua. Taufan pula tengah main game sendiri.

"Aku akan pergi lagi nanti,dan sedaya upaya dekat dengan dia." Kata hali lalu melihat ke arah taufan. "Taufan kau ikut aku sekali." Kata hali kepada taufan dan taufan hanya memberikan tanda "oke👌🏻". Mana lah tau Kot2 ada penjahat,boleh taufan tolong dia Lolol.

"Bila kau Nak pergi?malam?" Tanya blaze. "Eh abang gila ke,malam? Banyak hantu nanti berkeliaran." Kata Ailsa mengetuk kepala abangnya.

"Aku akan pergi Besok,lepas sekolah." Kata hali menamatkan mesyuarat mereka.

--
--

Besok

"Lili-chan!"

Hali terus berjalan tanpa memperdulikan taufan yang terus menerus memanggilnya.

"Lili-chan!"

"Haihh" keluh hali dalam hati lalu memusingkan badannya ke arah taufan(Sekarang ni dia tak tutup mata kirinya). "What?"

"Asal kita datang sini lagi?"

Hali menghelah nafas lalu memusingkan matanya. "Mesti lah untuk jumpa gadis hantu tu."

"Kan kita dah tau dia di bunuh"

"Ya memang betul tapi kita tak tau macam mana dia di bunuh Kan?" Kata hali lalu kembali berjalan. Sekarang ni baru jam 2 petang tetapi sekolah dah sunyi disebabkan bunyi loceng berbunyi lama tadi.

"Ohh" kata taufan singkat lalu berlari ke depan,terkejut hali di situ. Terlihat taufan sedang bercakap dengan gadis hantu itu.

"Hai,nama aku taufan,nama kau?"

Gadis hantu itu hanya memandang taufan dengan pandangan kosong. "Dinginnya. Lebih dingin dari kau lah lili-chan" kata taufan membuatkan hali memandang taufan tajam. Hali pun memandang ke arah gadis hantu itu

"Kenapa kau datang lagi?" Kata gadis itu,masih memandang ke depan. "Aku Nak To-"

"Aku tak perlukan pertolongan kau"

Hali menghela nafas kecil lalu melihat gadis hantu itu. "Macam mana kau Nak pergi dengan tenang Kalau kau tak selesaikan apa yang kau buat?" Kata hali membuatkan gadis itu memandang ke arahnya. Wajah hali tidak terlihat terlalu jelas di pandangan mata gadis hantu itu dek kerana cahaya matahari petang itu.

"Apa maksud kau?"

"Kau lihat lah sekeliling kau. Pernah kah kau terfikir kenapa hantu yang lain berkeliaran tanpa halatuju?" Kata hali lalu menyambung lagi

"Ada sesetengah yang berada di bumi ini kerana dendam yang belum diselesaikan. Ada yang juga yang belum melakukan tugasnya,ada yang tak di terima di sana." Kata hali lagi menbuatkan gadis hantu itu melihat sekelilingnya. Iya,memang agak banyak hantu yang berkeliaran di koridor itu.

"Kau beruntung,kerana kami memilih kau." Kata hali lalu menundukkan badannya,membuatkan gadis hantu itu terkejut melihat mata hali yang berlainan itu.

"Mata kau." Kata gadis hantu itu terkejut membuatkan hali tersenyum. "Aku mempunyai keistimewaan ini bukan dari aku lahir tetapi dari kemalangan ngeri yang aku dapat." Kata hali menutup matanya,sakit bila teringat peristiwa itu.

"Aku kehilangan keluarga yang sangat sayangkan aku. Aku juga kehilangan kawan2 dan sahabat yang aku percaya. Tetapi mereka tak tahu aku mempunyai keistimewaan ini."

"Pada mulanya,aku tak ingin memasuk campur urusan dunia makluk halus tetapi lepas dengan apa yang kawan baru aku cakap,membuatkan aku terfikir. Kenapa aku boleh dapat keistimewaan ini?"

"Jadi,aku datang ke sini untuk menolong kau. Kami pilih kau." Kata hali senyum terlihat ke gadis hantu itu.

Seketika keadaan sunyi sebelum

"Bagi,aku....berfikir.." kata gadis hantu itu lalu menghilang lagi.

"Apa berfikir? Buat penat je kau cakap panjang2 lili-chan haiss" terlihat taufan yang dari tadi berdiri di situ terus bersuara.

Hali pun tersenyum kecil lalu melihat ke arah torehan di dinding itu. "Dia akan beritahu nanti. Mari kita pergi." Kata hali lalu mereka pun pergi dari situ.

Tanpa mereka sedar,terlihat sepasang mata tajam melihat ke arah hali.













"Dia..bercakap dengan siapa?"








[TBC]

OUR MEMORIES {✓}Where stories live. Discover now