Bab 2

14.8K 739 38
                                    


"Bye Aris!!"kata Irsa sambil melambai lambai tangannya. Aku menarik senyuman kelat. Aku keluar dari perut kereta. Irsa memandu pulang ke rumahnya.

Haih..dia ni tak penat ke setiap hari datang rumah aku. Teman pergi kolej,teman balik rumah,teman pergi kedai,teman pergi taman,semua tempat nak ikut aku. Dia tak takut ke yang aku ni psycho.

Mungkin dia dah biasa. Ye la kan. Dah lebih 10 tahun dia kawan dengan aku. Dia pun dah jadi girlfriend aku. Aku sayang dia. Dia caring fasal aku. Heh...

"Aris!"panggil abah. Aku meluru masuk ke dalam rumah. Abah kelihatan dalam keadaan kelam kabut.

"Abah cari apa?"tanyaku hairan. Abah memandangku.

"Kunci kereta abah. Ada nampak tak? Puas abah cari".jawab abah gelisah.

Aku memandang ke tempat sangkut kunci. Terdapat kunci rumah,kunci bilik,kunci stor,dan yes! Kunci kereta abah tersangkut kemas di situ.

Aku mengambil kunci kereta abah lalu memberi pada abah. Abah tercengang.

"Abah nak pergi office. Ada hal. Abah ada meeting. Jaga rumah. Kalau lapar abah dah tolong masakkan. Abah pergi dulu".ujar abah lalu keluar dari rumah dengan pantas.

Aku naik ke atas. Pintu bilikku dikuak lalu aku menapak masuk ke dalam bilik. Beg dicampak ke atas katil. Aku memandang gambarku bersama ibu dan abah.

Aku rindu sangat pada ibu. Sudah dua belas tahun aku hilang kasih sayang seorang ibu. Aku perlukan ibu. Aku sayang pada ibu.

Aku melihat pada gambar yang aku lekatkan pada dinding. Aku membaling pisau tepat kena pada matanya. Aku benci kau! Aku benci Saiful Muiz!!

Ting!!

Aku mengalihkan pandanganku pada handphoneku. Aku membuka aplikasi whatsapp. Mesej dari Irsa.

Irsa♥
Awk dh lunch??√√ 2:30p.m.

Aris♥
Belum...√√2:31p.m.

Irsa♥
Mkn laa..nanti gastrik√√2:31p.m.

Aris♥
Okay. Bye..√√2:32p.m.

Irsa♥
Bye..love you♥√√2:32p.m.

"Love you too".kataku sendiri. Tuala biruku dicapai lalu aku masuk ke dalam bilik air.

******

Irsa POV

Aku meletakkan handphoneku di atas meja. Aku memandang kosong pada nasi di atas meja makan itu. Mama datang menghampiriku.

"Kenapa termenung je ni?"tanya mama.

"Tak ada la ma. Irsa rindu papa je".jawabku sayu. Riak wajah mama berubah.

"Irsa,papa dah lama meninggal. Irsa jangan la macam ni please".pujuk mama.

"Kenapa mama dengan mama ni?! Mama dah tak sayangkan papa lagi ke?! Kenapa mama sanggup kahwin lain?!"tanyaku dengan marah.

"Irsa...mama...."

"Dah la mama. Irsa nak keluar".kataku lalu terus meninggalkan mama di dapur.

Sudah lama papa pergi tinggalkan aku dan mama. Mama pula dah kahwin lain. Duda pula tu. Dan aku dapat la abang tiri dan kakak tiri. Aku jarang tegur diorang.

Aku duduk termenung di tasik seorang diri. Seseorang datang lalu duduk bersamaku. Aku memandangnya lalu tersenyum. Dia selalu ada setiap kali aku ada masalah.

"Macam mana awak tahu saya ada kat sini?"tanyaku.

"Gerak hati".jawab Aris. Aku mengalih pandangan pada tasik pula. Aris memandangku.

"Mama awak lagi?"teka Aris. Aku mengangguk.

"Saya tak faham la. Kenapa mama saya sanggup buat macam tu? Dia dah tak sayangkan saya lagi ke? Saya tengok dia lebihkan anak tiri dia daripada anak kandung dia sendiri. Saya rasa terabai".luahku.

Aris memegang tanganku. Dia selalu pakai gloves hitam dia. Aku pun tak tahu apa di sebalik gloves tu. Mata kami bertaut.

"Saya ada untuk awak. I will never leave you alone".ujar Aris. Aku tersenyum.

******

Boyfriend Aku Psycho (1)Where stories live. Discover now