12.

2.1K 82 0
                                    

Awal pagi lagi, sebelum turun kerja ayah sudah pun mengingatkan aku tentang kejutan hari jadi yang di rancangnya malam ini. Mikail akan pulang pukul 6 jadi lebih mudah untuk aku melengahkan masanya supaya ayah dapat membuat dekorasi yang diingininya.

Aku menarik buku lukisan yang tersusun di atas meja officeku. Aku lansung membelek sehingga menemukan hasil lakaran wajah ibuku. Andai ibu masih di sini, mesti ibu pun menyukai Mikail sepertimana ayah menyukainya. Bisikku. Mataku kemudiannya beralih kepada muka surat sebelah yang masih lagi bersih, belum dilukis apa apa. Mindaku tiba tiba mengeluarkan satu idea yang cukup bernas. Aku tersenyum sendiri.

🌸🌸🌸

MIKAIL'S POV

Jam dinding menunjukkan pukul 5 petang bermakna, Mikayla akan pulang kerja. Aku segera pergi ke toilet untuk melihat penampilan aku kinI di cermin. Aku mestilah kelihatan sentiasa segak dan tampan di hadapan teman wanitaku. Teman wanita? Bisikku sambil tersengih sengih sendiri sebelum menolak daun pintu yang tertulis GENTS.

Aku memperhatikan pantulan mukaku di cermin, mula mengemaskan diriku, rambutku yang sedikit tidak terurus,bajunya dibetulkan. Aku menarik nafas legas sambil memejamkan mata dan saat aku membuka mataku, aku melihat Firdwasi di balik cermin yang sedang berdiri di belakangku dan mengerutkan dahinya. Aku terkejut. "Kau buat apa sini?"

"Lah, ni kan toilet. Aku buat apa yang manusia biasa buatlah seperti membuang air kecil, membuang air.."

Ok, dah. Aku faham" Kataku sambil mengangkat tangan memberi isyarat stop. Sempat aku mengerling pantulan mukaku di cermin sekali lagi. Habis rosak rambutku bisikku sambil menyisirkannya ke tepi dengan mengunakkan jariku. Firdwasi mengerutkan dahinya sekali lagi.

"Kau nak pergi mana?" Tanyanya. Kerutan di dahinyaa masih lagi kelihatan. "Kau ada date dengan Mikayla eh?" Sambunya lagi lalu tertawa besar. Aku pantas memukul dadanya dan meletakkan jari telunjukku di bibir sebagai isyarat diam.

"Kau ni, janganlah kuat sangat ketawa. Kau tahu, tandaslah tempat iblis, syaitan, jin segala mahkluk tu berkumpul. Kalau diaorang lompat masuk ke dalam badan kau, cam mana? Aku tak nak tanggung." Kataku dengan menekanan perkataan iblis, syaitan, jin dengfan sengaja untuk menakutkannya. Disebalik kenakalannya, Firdwasi juga agak terkenal dengan sifat penaakutnya. Aku tertawa kecil , geli hati melihat gelagat Firdawsi yang mula memandang sekeliling dengan rasa curiga.

"Dahlah, jum keluar." Kataku lalu menarik lengan Firdawsi. Dia ni memang macam macam. Nasib sekarang aku dah ada Mikayla, kalau tak memang nahas aku digosipkan dengan Firdawsi.

Aku berjalan kembali ke meja kaunter bersama Firdwasi yaang masih terkial kial mengekori ku dari belakang. Entah apalah yang dia takut sangat, hari pun masih siang. Aku lantas menggelengkan kepalaku. Dari kejauhan, aku melihat Mikayla sudah pun duduk di tempat duduk yang berhadapan cermin cafe. Baru aku perasan yang dia amat gemar duduk di situ. Aku tersenyum.

"Eh, Firdawsi, aku pergi sana dulu" Kataku sambil menunjukkan jariku ke arah Mikayala. Dia hanya mengganguk perlahan. Tanpa membuang masa, aku segera berjalan menghampri Mikayla.

"Selamat petang, cik. Ada apa yang saya boleh bantu" Tanyaku sebaik saja sampai. Dia yang sedang khusyuk melukis perlahan lahan memusingkan tubuhnya menghadapku.

"Oh, Mikail!" Katanya sedikit terkejut. Buku lukisannya segera ditutup seperti ada sesuatu yang dia cuba sembunyikan.

Sampai Ke Hari TuaWhere stories live. Discover now