Bab 4: Jalan buntu

386 22 8
                                    

Harraz tidak percaya dengan berita yang diterimanya sebentar tadi, berkali-kali kepalanya digeleng, mustahil tiada sebarang clue yang boleh membawanya menghidu jejak dan corak permainan pembunuh, hasil daripada penyiasatan yang dijalankan oleh pegawai-pegawainya membawa kepada penemuan lilin yang berbentuk nombor satu dalam setiap tin. Namun apa kaitannya dengan pembunuh, apa yang menyebabkan pembunuh meletakkan lilin nombor satu? Segalanya menyesakkan mindanya dan dia mahu menghentikan segalanya.

"Tuan! Kami telah menjumpai anggota badan yang hilang. Pihak Forensik telah mengambil gambar dan semuanya telah dihantar kepada Dr. Suria" maklum inspektor Nadiah kepada Harraz. Harraz terdiam dan mengangguk faham, baginya kes kali ini terlalu menguji mindanya, minat yang ditunjukkan oleh Nadiah dan komitmen serta disiplinnya membuatkan hati Harraz sedikit sebanyak lega dan tidak terbeban. Dia membiarkan imnasan memori tersebut melayang dan bersiap-siap untuk ke hospital.

Harraz mencapai kunci keretanya, lalu memandu ke Hospital tempat Dr.  Suria berkerja,  ada sesuatu yang dia inginkan daripada doktor tersebut.

Di Bilik Dr. Suria

"Doktor yakin tiada sebarang clue yang ditinggalkan? Takkan tiada DNA pembunuh? " tanya Harraz setelah meneliti laporan bedah siasat yang diberikan oleh Dr. Suria,  dia cuba untuk meluahkan keresahan dihatinya yang sedang mula bersarang dan dia inginkan jawapam bagi mengakhiri segala permainan yang dicipta oleh si pembunuh.
"Again Harraz? Engkau cuba mempertikaikan lagi kewibawaan I sebagai doctor?" tanya Dr. Suria dengan nada dingin.

Suasana yang tegang telah menyebabkan bilik yang mempunyai aliran udara yang baik seolah-olah kekurangan oxygen dan ruang yang besar seakan sempit, akhirnya Harraz menghela nafas yang terasa kian menyendatkan dadanya,  akhirnya Harraz memilih untuk kembali ke pejabatnya dan menyusun atur segala pembunuhan bermula dari awal. Pasti ada sesuatu yanh ditinggalkan oleh pembunuh.

Pedal minyak ditekan laju, kereta CIP Harra membelah jalan raya yang tidak terlalu sibuk kerana semua penghuni dunia masih dalam tempoh berkerja untuk meneruskan kesinambungan hidup.  Setibanya di pejabatnya,  Harraz terus menyusun semula data pembunuhan, kronologi kes dilekatkan satu persatu di whiteboard yang ada di dalam biliknya.

Sedang dia meneliti fail- fail tersebut, tiba-tiba......

---------------------------------------------------

Lagu luluh nyanyian Khai Bahar menyentakkan lena Rian,  entah. Ila dia tertido pun dia tidak pasti, dia melihat gelefon bimbitnya,  jam telah menunjukkan 22:19, dia melihat keluar, gelap pastinya stuff-stuffnya telah mengemas studio, dia mengemas barang-barangnya lalu terus menggunakan khidmat uber.

Fikirannya menerawang kepada mimlinya sebentar tadi,  siapa lelaki tersebut,  kenapa muka dia macam familiar,  kenapa dia seolah-olah sedang memikirkan sesuatu, dan kenapa...

"Encik,  kita dah sampai" kata pemandu tersebut kepada Rian memotong dirinya dari terus hanyut dalam dunia persoalan yang tidak terungkai.

Suis automatic ditekan dan dia masuk ke perkarangan rumahnya, kaki diatur menuju ke kolam renang untuk merehatkan minda,  tiba-tiba dia merasakan ada sesuatu yang melingkari lehernya,  dia hanya tersenyum dan memandang keatas,  kelihatan Rycca yang sedang tersenyum kearahnya.

"Lambatnya balik,  penag tunggu" sengaja di manjakan nadanya agar si pendengar mampu menghilangkan penat yang jelas terpancar dimukanya.

"Rycca, i mimpi something yang pelik, ada seorang lelaki ni dia duduk dekat sebuah office,  and u tahu I unsure siapa dia,  tapi kita hanya akan bermimpi bila kita jumoa orang tu,  but i serious tak tahu siapa dia,  and paling penting........ " bicaranya terhenti apabila Rycca meletakkan jarinya dibibir Rian, Rycca hanha tersenyum dan melontarkan pandangan ke kolam.

"You penat sangatlah tu, you pergi bersihkan badan them turun makan,  I reheat lauk yang ada then you tido,  ok? "

Langkah Rycca di pamdang sayu, dia terlalu baik dengan aku,  dan aku sendiri tidak pasti mengenai apa yang terjadi gali dia masih disisi.  Tidak tersilap untuk aku memilih dia sebagai rakan.

Tiba-tiba suatu suara berbisik kepadanya, "if you still wanna meet her, just move to the next stage" Rian mencari kelibat suara tersebut namun hampa tiada siapa disitu,  dia yakin ini pastinya keje Falih.

Dia terus pergi kebiliknya dan membersihkan diri, dia terlihat sejada dan songkok yanh telah lama berdebu di hujung biliknya,  namun kakinya seakan terpaku disitu tanpa boleb melangkah,  akhirnya dia terus mencapai tuala dan mandi.

Usai mandi dia turun ke bawah dan melihat makanan sudah terhidang,  dia terus mencapai pinggan dan menjamh selera,  pastinya rakan-rakannya telah tidur. Dia membersihkan pinggan dan perlatan yang digunakannya lali terus menuju ke biliknya.

Rycca terlihat sehelai kertas diatas katilnya terus mencapai kertas tersebut. Dengan tidak disangka Rycca telah jatuh terduduk diatas lantai sambil menjerit ketakutan.

Mendengar jeritan tersebut Falih dan Rian terus meluru ke arah bilik Rycca dan mereka terkejut melihat keadaan yang menyapa mata mereka ketika hampir sampai kebilik Rycca.

IdentitiTempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang