DPK - BAB 19

14.8K 552 8
                                    

LANGKAH Izz terus dibawa masuk ke dalam Sha's Cafe sebaik saja terlihat kereta mewah Mercedez-Benz CLA45 milik Keysha diparking di depan kafe itu. Setelah memaklumkan tujuannya kepada pekerja kafe itu, dia terus melangkah keluar semula.

Keysha terus menghampiri Izz yang menantinya di luar kafe. Nafasnya ditarik dalam lalu dihembus perlahan. Mencari sebuah kekuatan untuk berhadapan dengan Izz.

"Kenapa tunggu kat luar? Panas ni." Keysha menegur lembut.

Izz menoleh.

"Ikut saya."

"Ke mana?" Tanya Keysha ingin tahu. Hairan tiba-tiba Izz datang mengajaknya keluar.

"Balik rumah parents saya. Ibu ajak." Jelas Izz.

"Oh, okay. Kejap.. handbag Sha ada kat dalam." Baru saja Keysha hendak berlalu, Izz memanggil. Langkahnya terus terhenti semula.
  
"Kejap, Keysha."

"Ya?"

"Awak drive kereta sendiri." Ujar Izz dan terus berlalu tanpa menunggu balasan dari Keysha.

Keysha tersenyum nipis untuk diri sendiri. Mohon hatinya tabah. Apabila melihat BMW M3 suaminya berlalu pergi, Keysha masuk ke dalam semula mengambil beg tangannya. Dia keluar dan menuju ke Mercedez-Benz CLA45 miliknya. Dia terus memandu ke rumah keluarga suaminya. Sebaik saja tiba di sana, dia melihat BMW M3 Izz sudah berada di garaj.

Keysha terus melangkah masuk apabila dipelawa pembantu rumah. Dia melangkah ke arah dapur. Tangan Datin Aida disalam hormat. Hatinya sebak melihat wajah itu berserta layanan baik yang diberikan ibu mertuanya itu. Namun, sedaya upaya Keysha menahan hati yang mula pilu semula.

"Ada event apa ibu jemput lunch ni?" Tanya Keysha ingin tahu.

"Saja, ibu rindukan kamu. Lama juga Izz tak bawa kamu balik ke sini. Sibuk benar kamu berdua ni sampai ibu terpaksa mengugut barulah si Izz tu bawa kamu balik." Ujar Datin Aida dalam nada ceria bercerita.

Keysha tersenyum kecil.

"Ibu ugut apa?"

"Ugut nak ke rumah kamu berdua." Ujar Datin Aida lalu ketawa kecil.

"Oh, yake? Datang ajelah, bu.. Sha okay boleh ambil cuti. Lagipun senang aje sebab Sha kerja sendiri. Tak ada masalah." Balas Keysha. Dia turut ketawa kecil.

"Izz tak nak susahkan kamu. Kamu kan busy."

"Busy boleh diketepikan, bu.. bukan selalu pun kan."

"Tak apalah, lain kali aje. Dah, pergi panggil Izz dalam bilik." Suruh Datin Aida lembut.

"Ibu dah siap masak ke? Sha boleh tolong." Ujar Keysha ikhlas. Suruhan itu cuba diabaikan.

"Tak apa, bibik ada tolong ibu. Dah pergi panggil Izz turun. Kejap lagi Iman dengan ayah balik lunch sama." Gesa Datin Aida.
 
Keysha terpaksa akur. Satu persatu anak tangga dipijak naik ke tingkat atas. Mujurlah banglo Izz hanya setingkat. Kalau tak jenuh dia turun naik anak tangga setiap hari. Apabila tiba di depan bilik Izz, dia memulas tembol.

Rupanya suaminya sedang solat. Sejuk hatinya melihat. Hilang pula rasa resah di dalam hati apabila melihat wajah bersih itu seakan disinari cahaya dari wuduk. Terasa lapang.

"Abang.."

Izz yang selesai berdoa terus menoleh apabila Keysha menegur. Sejadah terus dilipat.

"Ibu panggil turun makan." Maklum Keysha lembut seraya menghampiri suaminya itu.

"Tak perlu panggil sebab saya tahulah waktu makan dalam rumah ni. Tak perlu menyusahkan diri." Ujar Izz memandang Keysha semula.

Tangan Izz terus Keysha capai lalu tunduk dan mengucupnya. Agak lama sehingga dia angkat kepala dan menatap wajah kacak itu semula. Kemudian pipi Izz pula yang menjadi sasaran bibir Keysha membuatkan Izz terpaku dan kaku.

Demi Peluang Kedua (✔)Where stories live. Discover now