Bab 13

244 54 51
                                    

KHAYLA melepaskan tembakan bertubi-tubi kepada musuh yang sedang mara di hadapan. Berpuluh-puluh butir peluru yang dilepaskan daripada muzzle mengenai tubuh musuh tanpa sempat mengelak.

Berpuluh-puluh yang tumbang tetapi beratus-ratus yang mara ke hadapan.

"Cis, peluru sudah habis!" bentak Khayla geram. Pistol AK-47 dicampak jauh ke dalam semak samun. Dia segera meniarap ke tanah untuk bersembunyi namun, ada musuh yang berjaya mengesan tempat persembunyiannya.

Bunyi banyak derapan tapak kaki semakin kuat bermakna musuh semakin hampir. Khayla tidak tunggu lama, dia bangkit lalu berlari selaju yang mungkin. Tembakan dilepaskan ke arah Khayla tetapi Khayla bijak mengelak butir-butir peluru itu dengan berlari secara zig-zag. Dengan cara ini, musuh tidak akan dapat membidik dengan tepat.

"Koperal Eliza! Ejen Emily! Macam mana pertahanan di bahagian barat dan utara?" tanya Khayla melalui ear comm. Dia berlindung di sebalik batang pokok besar. Nafasnya tercungap-cungap mencari oksigen yang hilang. Air liur terasa sukar untuk ditelan bagai ada sesuatu yang tersekat di kerongkong.

Khayla jatuh terduduk. Wajahnya merah dengan darah berpusu-pusu naik ke kepala. Baik dalam mahupun luar, suhu badannya semakin meningkat. Jantung mengepam laju darah untuk membekal oksigen kepada sel badan dengan kadar maksimum.

"Musuh semakin ramai Leftenan! Kami rasa kami tak akan bertahan dengan lebih lama!" balas Koperal Eliza yang mempertahankan bahagian barat pangkalan.

"Kami perlukan bantuan Leftenan! Kami semakin kekurangan ejen!" Sayup-sayup saja suara Ejen Emily yang mempertahankan bahagian utara pangkalan kedengaran di cuping telinga Khayla.

Khayla merengus geram. Dia yang menjaga pertahanan di bahagian selatan juga sudah semakin lemah. Dia meletakkan tangan ke dada. Kelopak matanya dipejam sambil menarik nafas dalam. Tangannya menggigil menahan geram yang luar biasa.

"Bertahan! Bantuan akan sampai sebentar lagi! Jangan bagi musuh masuk dalam pangkalan! Serang habis habisan!" tegas Khayla memberi arahan kepada semua ejen. Dia bangkit dengan penuh semangat. Matanya tercelik luas dengan api semangat yang menyala di sebalik renungan tajam itu.

"Leftenan, semua ejen di bahagian timur cedera parah dan kami sudah tak mampu untuk bertahan. Musuh sudah mula masuk ke dalam pang..." Belum sempat ejen tersebut menghabiskan kata-katanya, Khayla terdengar bunyi tembakan di hujung ear comm. Mereka terputus hubungan.

"Tak guna!" bentak Khayla. Penumbuknya dihayunkan ke batang pokok sehingga bergegar. Nafasnya kembali laju. Air mata mula bertakung di tubir mata.

"Leftenan Khayla!" jerit Raykal seraya menolak Khayla jatuh ke tanah bersamanya. Peluru yang meluru laju ke arah mereka itu tersasar lalu terkena pada batang pokok.

"Kita kena pergi dari sini," tegas Raykal seraya mengangkat lengan Khayla lalu diletakkan pada lehernya. Mereka berdua laju melangkah meninggalkan tempat itu.

"Leftenan, musuh sudah berjaya masuk ke dalam pangkalan. Kita tak boleh biarkan perkara ini terus berlaku," lapor Raykal. Jelas terlukis riak kerisauan pada wajah lelaki itu. Terhenjut-henjut kaki Raykal memapah Khayla. Dahinya berkerut mengerah sisa tenaga untuk bertahan dengan lebih lama.

Khayla mengetap bibir. Dengan keadaan mereka yang cedera, fikirannya semakin kusut. Dia sudah ketandusan idea untuk menghalang musuh.

"Eh!" Mereka berdua jatuh tersembam ke tanah.

"Awak terkena tembakan!" jerit Khayla terkejut apabila melihat darah merah menitik daripada abdomen Raykal. Dengan pantas, Khayla menekan luka pada perut Raykal untuk mengeluarkan peluru yang masih tersekat di dalam.

JUSTICE : Projek 046 Where stories live. Discover now