Bab 4: Laman Web

4.9K 291 7
                                    



Lambaian tangan daripada Megat Azizan yang sedang duduk bersama dengan Najirah di sebuah meja di dalam kantin sekolah itu membawa Izzat menghampiri mereka sambil membawa sebuah dulang dengan Nasi Lemak Sotong dan Jus Oren. Ketika itu, betapa Megat Azizan dan Jierah sedang kusyuk berbual antara satu sama lain.


"Wow, nasi lemak! Sedap tu," puji Megat Azizan.


"Hai Izzat!" tegur Najirah.


"Apa kau rasa masa kali pertama kau datang sini?" soal Najirah tiba-tiba.


"Apa aku rasa?" soal Izzat yang kemudian dibalas anggukan oleh mereka berdua.


"Biasa jer," balas Izzat.


"Kau tak rasa macam bosan ke datang ke pekan macam ni?" soal Megat Azizan yang ketika itu, betapa selonggok mee goreng masih berada dalam mulutnya membuatkan soalannya tidak berapa jelas kedengaran di anak telinga Izzat.


"Bosan?" Kedua-dua kening Izzat terangkat.


"Sekejap... nak telan mee ni dulu," pinta Megat Azizan sambil meneguk air kosong disebelahnya. Najirah mempamerkan riak wajah jelik dan geli dengan reaksi Megat Azizan itu.


"Yalah... Eurasia tu ada macam-macam. Taman tema terbesar kat dunia. Lepas tu ada panggung wayang, mall yang boleh tahan besar. Lepas tu kena campak kat pekan kami ni. Kau tak rasa menyesal ke?"


"Errr... tak boleh bagi pendapat apa-apa. Sebab aku baru 2 hari dekat sini," ujar Izzat jujur.


"Betul juga kata kau tu. Kau baru 2 hari kat sini. Tentu tak rasa apa." Megat Azizan seperti bersetuju dengan jawapan Izzat itu.


"Okey... kalau kau nak tanya apa-apa pasal Menggunung ke... pasal sekolah ni ke... kau tanya aku." Najirah menawarkan dirinya.


"Tanya apa-apa jer?" soal Izzat.


"Hmmm... siapa dalam sekolah ni yang kau rasa aku patut kenal?"


Megat Azizan terdiam sambil matanya melilau sekelilingnya sebelum matanya melekat pada seorang gadis bertudung yang sedang tersenyum mendengarkan celoteh rakan perempuannya yang sedang duduk dihadapannya.


"Perkenalkan gadis paling cantik kat Menggunung... mungkin kat dunia. Emmy Nathasia," gumam Megat Azizan sambil menundingkan jarinya ke arah Emmy Nathasia. Izzat menoleh ke arah Emmy Nathasia yang dimaksudkan oleh Megat Azizan. Orangnya boleh tahan cantik. Kulitnya kuning langsat. Hidungnya agak mancung. Mata yang bulat. Tetapi semuanya tidak dapat menandingi keindahan pada senyuman yang menampakkan gigi putih gadis itu yang tersusun rapi.


"Si Jiji dok panggil dia gadis Melayu terakhir..." komen Najirah sambil menoleh ke arah Emmy Nathasia.

Menggunung (Completed)Where stories live. Discover now