Bab 6: Jirat Cina

4K 295 22
                                    

Megat Azizan menggeleng seperti orang gila. Izzat yang sekadar memakai baju-T melambangkan poster novel The Lost World tulisan Helmi Effendy dan Kamarul yang sedang memakai kemeja dan seluar jeans serba hitam, dengan rambut yang diluruskan senget, berserta dengan celak hiam disekitar matanya menjadi mangsa jamahan mata Najirah.


"Cukuplah yang aku dah dengar bunyi benda tu mengilai, Sekarang betulah kawasan jalan ni memang berhantu!" Megat Azizan mempertahankan cadangans uruh mereka berpatah balik.


"Kau sendiri cabar aku ada telur tak? Sekarang benda tu dah buktikan dia wujud pada aku, aku nak tengok depan mata kepala aku pulak." Izzat bersuara tenang.


"Korang... korang tak baca ke apa yang laman web tu cerita? Ada seorang lelaki mati kena baham dengan Pontianak! Nak giliran kita pula ke?" soal Najirah.


Izzat menoleh ke arah Kamarul yang sedang berdiri disebelahnya.


"Kita tak tahu... sebab tak ada mana-mana bukti lagi Pontianak boleh baham leher orang," kata pula Kamarul membuatkan Izzat tersenyum.


"Dengar sini... aku mengaku aku pengecut... penakut! Sekarang, puas hati korang? Kita patah balik!" kata Megat Azizan.


"Bukan pasal siapa berani atau pengecut..." kata Izzat.


"Aku dengan Izzat undi untuk kita tak patah balik!" tegas Kamarul.


"Aku dengan Jiji nak kita patah balik!" Jierah membalas.


"Undian sama. Kena ada orang ketiga. Sekejap... kak ponti mana kau?" teriak Kamarul tiba-tiba membuatkan riak wajah Megat Azizan dan Najirah terus berubah.


"Jangan celoparlah bodoh!" tutur mereka berdua serentak.


"Dah-dah jangan gaduh!" pintas Izzat sambil mengeluarkan sesuatu daripada poket seluar jeansnya. Kelihatan sebentuk syiling 50 sen sedang tergeletak dalam tapak tangannya.


"Aku akan lontarkan duit syiling ni ke udara. Aku pilih bunga dan kau kepala. Kalau bunga, kita cari Pontianak tu. Kalau kepala, kita patah balik. Deal?" cadang Izzat. Untuk seketika, Megat Azizan dan Najirah saling berpandangan sebelum mengangguk serentak.


"Biar aku yang baling. Aku takut kau tipu!" kata Megat Azizan sambil merampas duit syiling dari tapak tangan Izzat.


"Dipersilakan..."


Duit syiling dilemparkan ke udara. Serentak itu, mereka berempat mendongak sebelum syiling tadi jatuh menyembah tanah. Apa lagi, Megat Azizan terus meluru ke arah syiling itu, menyuluh permukaannya sebelum menoleh ke arah Najirah yang sedang takut-takut.


"Bunga..." gumam Megat Azizan. Wajah Najirah yang sedang disuluhi oleh cahaya dari telefon bimbitnya turut bertukar pucat, hampir sepucat dengan baju-T yang disarungkan pada tubuhnya.

Menggunung (Completed)Where stories live. Discover now