BAB 3

85.3K 4.7K 549
                                    

P/s : Saya up semula dari prolog hingga bab 20. Tetapi yang ni versi edit punya.
____________________________________________________

NASYA yang duduk di bahagian hujung restoran sambil bermain telefon bimbit mengangkat sedikit wajah apabila terdengar suara halus bayi menangis.  Matanya melilau memandang sekeliling restoran, mencari arah datangnya tangisan halus itu. Dan pandangannya tertumpu pada sebuah meja di mana ada empat orang lelaki di situ. Meja itu terletak selang empat buah meja daripada mejanya. Dahi Nasya berkerut halus. Seorang daripada empat lelaki itu dilihatnya cuba memujuk bayi yang sedang menangis. Manakala yang dua lagi hanya melihat. Dan yang seorang lagi sibuk bermain dengan telefon bimbit.

Empat lelaki bersama seorang bayi. Agak pelik.  Pelanggan lain yang berada di dalam restoran itu turut melihat ke arah meja yang diduduki oleh empat lelaki tersebut.  Namun masing-masing tidak melakukan apa-apa.  Sekadar melihat. 

Nasya hela nafas perlahan. Tidak betah sekadar melihat, dia mula bangun daripada duduknya. Beg silang disangkut ke bahu. Kaki melangkah perlahan ke arah meja empat lelaki tersebut. 

Excuse me.  Can I help?”

Keempat-empat lelaki tersebut memandang serentak ke arah Nasya. 

“Apa kau boleh tolong?” Salah seorang daripada mereka menyoal.

Nasya terkebil sejenak. Tidak lama selepas itu, bibirnya tersenyum tipis.  “Boleh cakap Malay ke?”

“Dah tu ada nampak aku cakap bahasa Alien?” Soalan dibalas soalan.

Nasya mengetap gigi. Geram. Lelaki itu memang menjengkelkan.

“Apa you boleh tolong?” Giliran lelaki lain menyoal. 

Nasya senyum segaris.  “Sini baby tu,” pintanya seraya menghulur tangan mahu mengambil bayi yang masih belum berhenti menangis itu.

Sebaik bayi itu berada di dalam dukungannya, Nasya bergerak ke meja sebelah. Kerusi ditarik lalu dilabuhkan punggungnya di situ.

Hey baby girl, what's your name?” Nasya menyoal sambil jari telunjuknya mencuit pipi gebu si bayi itu. 

“Harap muka cantik, tapi bodoh.”

Nasya ketap gigi mendengar kutukan itu.  Mahu sahaja disimbah gerangan yang mengutuknya itu dengan coffee latte, namun dia cuba bersabar. Malu dilihat dek orang lain.

“Nama dia, Elsa Aurora. Nama I, Andri. Ni abang I, Andi. Ni, Adam dan Clark.”

Nasya mengangguk kecil mendengar nama-nama yang disebut. Tumpukan perhatian pada Elsa, diusap lembut kepala bayi itu.

“Boleh diamkan budak tu tak? Bisinglah! Sakit telinga aku. Nak minum pun tak selesa.” Andi bersuara, memandang Nasya dengan tajam.

Terlepas satu keluhan kecil daripada Nasya. Mengapalah garang sangat lelaki seorang ini.  Yang lain semuanya nampak okay. Datang bulan agaknya.

Sorrylah.  Abang I memang perangai hauk sikit.  Err, you pandai jaga baby ke?” Andri yang duduk di sebelah Andi menyoal.

Nasya pandang sekilas ke wajah Andri. “Tak adalah pandai mana.  Tapi sebelum ni saya pernah tolong jagakan anak abang-abang saya.  Jadi tahulah sikit. Baby dah minum ke?”

ANDI CEDRIC: Encik Mafia Duda (DIBUKUKAN)Donde viven las historias. Descúbrelo ahora