Part 20. Come Back Malaysia

50.5K 2.1K 60
                                    

Mak Nab memandang Dengan rasa simpati. Dia kasihankan Luna. Baginya, Luna seorang yang baik.

"Semoga Puan Sri dapat terima Luna. Sabar ya. Mak Nab yakin nanti Puan Sri akan sayang Luna lepas dia kenal Luna. Puan Sri lembut je sebenarnya tapi dia jarang tunjuk sisi dia itu," pujuk Mak Nab.





Di bilik tetamu, bilik yang digunakan Puan Sri Arisah sekarang...

Puan Sri Arisah rasa gelisah. Dia patut buat sesuatu untuk betulkan keadaan ini. Dia tak nak Zariel hidup dengan gadis yang tidak dikenalinya. Lagipun pada pandangan dia Zariel dan Nayla sangat secocok.

Nayla menepati cita rasa dia sebagai menantu yang baik dan menghormati orang tua. Nayla juga seorang yang ceria. Baginya, Nayla sesuai untuk membahagiakan Zariel.

"I need to do something. Hanya Nayla yang layak untuk Luth. I'm sure. I need to inform Nayla about this. She must have a plan untuk dapatkan balik Luth," monolog Puan Sri.

Segera dicapai beg tangan LV miliknya. Telefonnya dikeluarkan. Dia terus mendail nombor Nayla.

"Nayla! Kamu kata mana? Kamu tahu tak apa yang jadi kat sini? Kamu busy lagi ke? This is urgent!," kata Puan Sri serius.

Nayla di talian agak terpinga-pinga. Telefon dijauhkan dari telinga.

"Darry, you pergi dulu ya," kata Nayla dengan nada manja.

Jejaka di sebelahnya itu hanya tersenyum dan beredar. Telefon didekatkan semula. Nada cuba disopankan dan dilembutkan sehabis baik.

"Hai aunty! Dah lama tak jumpa. I miss you! Sorry dah lama tak call aunty. Nayla busy sangat dua tiga menjak ni. Kenapa aunty call Nayla?," tanya Nayla pura-pura ceria.

"Nayla tahu tak yang Luth dah kahwin?," tanya Puan Sri Arisah.

"What!?,"

Mata Nayla membulat.

'How come? With who? Why? When?,' soal Nayla tak puas hati dan terkejut.

"You have to come back Malaysia," nasihat Puan Sri Arisah.

'Alah perempuan tua. Kau tak kata pun aku tahulah. Memang aku akan balik demi Zariel! Aku takkan lepaskan dia dari genggaman aku. Orang macam Zariel aku tak boleh lepaskan sekarang. Aku perlu dapatkan dia balik walau apa pun yang terjadi. Entah dengan siapa dia kahwin. No way! Tak ada orang layak dapat dia selain aku. Aku akan pastikan semua tu!,'

"Nayla balik ya. Aunty tunggu,"









Zariel menolak pintu biliknya.

Dia menanggalkan suit yang dipakainya. Kemudian, dia gayut di penyangkut baju. Jam di dinding sudah menunjukkan pukul 2.15 pagi. Dia baru pulang dari pejabat pada waktu macam ni.

Zariel memang tak menang tangan sekarang ni sebab SLR ada terima projek baru. Biasalah tu.

'Entah macam mana pagi tadi time ibu jumpa Luna,' Zariel mengeluh kecil.

Zariel membersihkan diri di bilik air lalu menyarung seluar pendek paras lutut dan singlet putih kosong. Pakaian untuk tidur memang kena habis santai. Tiba-tiba... Zariel rasa rindu nak tatap wajah Luna.

'Buang tabiat!,' kutuk Zariel pada diri sendiri.

Walaupun akal menindak, kaki tetap melangkah keluar dan menuju ke bilik dia dengan Luna. Pintu dibuka perlahan-lahan supaya tidak mengejutkan Luna yang sedang lena. Zariel mengambil duduk di birai katil dengan berhati-hati supaya tidak menghasilkan bunyi yang boleh menganggu Luna.

The Unexpected LifeWhere stories live. Discover now