Part 64. Pangkin

40.4K 1.5K 16
                                    


"Apa yang jadi lepas tu? Mak Piah tahu tak apa yang mereka bualkan?," tanya Luna.

Mak Piah hanya menggeleng tak tahu.

"Kalau Puan Luna nak tahu... Puan Luna kena tanya Encik Zariel sendiri. Hanya dia yang tahu," kata Mak Piah.

"Lepas tu...,"


Mak Piah keluar dari rumah bila tahu ada orang datang. Kereta yang berada di hadapan rumah jelas menunjukkan gerangan yang datang bukan calang-calang orang.

Keluar saja dari rumah... Mak Piah nampak Dato' Qair dan Luth Zariel berbual serius. Lelaki muda yang tampan itu Mak Piah langsung tak kenal siapa.

Mak Piah hampiri mereka berdua yang duduk di pangkin itu.

Zariel menoleh ke arah Mak Piah.

"Biar saja papa duduk di sini. Jangan bagitahu Luna apa-apa, Zariel. Demi kebaikan dia," hanya kata akhir Dato' Qair yang dapat Mak Piah dengar.

Zariel nampak macam nak bantah tapi dia hanya akur.

"Siapa yang datang ni, Qair?," soal Mak Piah pelik.

"Anak saya, kak. Dia baru balik dari luar negara tu yang tak tahu pasal apa yang jadi. Bila dia tahu dia terus cari saya. Ni dia baru jumpa," tipu Dato' Qair.

"Ohh bagus lah macam tu. Jadinya kamu tak keseorangan lah," kata Mak Piah tumpang gembira.

"Mak cik, ayah saya nak tumpang tinggal kat sini untuk beberapa bulan lagi. Saya akan bagi semua duit perbelanjaan untuk keluarga makcik. Kalau mak cik perlu duit untuk apa apa, bagitahu saya. Ni nombor saya," kata Zariel sebelum beredar terus dari situ setelah menyalami Dato' Qair.

Kad yang tertera nombor dan namanya diserahkan. Mak Piah menyambut walaupun sedikit terpinga dengan bicara padat dan mudah Zariel. Dia hanya melihat langkah Zariel yang semakin menjauh. Dato' Qair hanya mampu tersenyum lega dengan kehadiran Zariel dalam hidup Luna. Lega bebanan perasaan dia dalam memikirkan hidup satu-satunya anak dia itu. Dia rasa lebih tenang. Dia yakin Zariel satu-satunya lelaki yang mampu jaga Luna.

The Unexpected LifeWhere stories live. Discover now