03

9.7K 786 43
                                    

Aireen Nadhirah merenung lama skrin phone miliknya itu. Dah setengah jam aku tunggu mesej apa-apa daripadanya tapi sampai sekarang tak ada langsung! Siapa lagi kalau bukan mesej dari Tengku Ian Raykarl tu!

Haih... Takkan lah dia merajuk betul-betul kot. Bukan salah aku pun kan? Aku dah la tengah bosan ni! Baru ingat nak kacau Ian tapi dia pun macam tak nak layan aku je ni. Jadi sekarang ni, apa yang aku patut buat? Tenung siling?

"Adik..." Dengan sepantas kilat aku mengalihkan pandangan aku ke arah pintu bilik yang sudah terbuka luas. Wajah abang aku menyapa pandangan. Ehh? Aku tak kunci pintu ke tadi? 

"Eh? Bila Abang Alif balik?" Aku menyoal abang aku yang sedang melangkah ke arah aku. Nasib baik lah aku berpakaian sopan. Selalunya aku hanya akan memakai short pants dan dipadankan dengan t-shirt putih je. Tak ada lah panas sangat.

"Baru je sampai. Bagi salam tadi tak ada siapa yang jawab pun. Mana ibu dengan ayah?" Soal Abang Alif yang merupakan salah satunya abang kandung yang aku ada.

"Ibu dengan ayah keluar... Pergi kenduri kahwin siapa entah. Abang dah mula cuti semester dah ke?" Soalan aku mendapat anggukan daripadanya. Aku kembali menatap phone yang berada di tangan aku. Abang Alif mula melabuhkan punggungnya di birai katilku.

Dia hanya diam memandang sekeliling tanpa bertanya apa-apa kepada aku. Sudah tentu dia paham yang aku ni jenis tak pergi kenduri-kenduri semua itu. Tak boleh nak bergaul langsung! Kalau aku kahwin nanti macam mana lah agaknya.

"Adik..." Suara abang aku mula meleret manja. Ni ada lah nak mintak sesuatu ni. Dengan pasrah aku menjeling sedikit melihatnya sebelum aku kembali menatap phone aku yang berada di dalam genggaman aku itu.

"Nak apa?" Aku hanya mengscroll Instagram. Malas lah nak tunggu si Ian tu dah. Biar lah dia nak merajuk pun. Malas aku nak pujuk!

"Tolong masak. Lapar lah!" Dia memegang perutnya yang kempis. Aku mula berdecit perlahan. Dah agak dah, mesti ada nak mintak sesuatu... Sebab itu lah dia panggil meleret lain macam tadi.

"Kenapa tak makan dekat luar je tadi? Adik tak ada mood lah nak memasak ni." Aku membalas dengan nada malas. Sejujurnya aku tak ada mood nak buat apa-apa sekarang ni. Perempuan, biasalah tu.

"Haih... Mana lah abang tau yang ibu dengan ayah pergi kenduri. Please, adik... Tak kesian ke dekat abang awak ni?" Dia membuat mimik muka comel. Sedangkan tak comel pun. Dah macam muka mintak penampar je.

"Tu lah. Balik tak nak bagitau. Padan muka!" Aku membalas. Dia masih membuat wajah meminta simpati. Suasana sepi seketika sebelum aku menghela nafas berat.

"Haih, ye lah. Abang pergi mandi dulu. Busuk!" Aku mengepit hidung aku sambil berlari keluar dari bilik menuju ke dapur. Terdengar suara abang aku menjerit kegembiraan.

♡♡♡

"Nak buat ke tak?" Aku memandang silih berganti bekas tupperware makanan yang masih kosong di sebelah dan jugak mangkuk yang berisi spaghetti bolognese. Hati aku masih ragu-ragu.

Hati kata ya tetapi otak kata sebaliknya. Jadi, nak ikut yang mana satu sekarang ni?

Aku terus mengalah dan mencedok jugak spaghetti itu dan meletakkannya di dalam bekas tupperware. Sekurang-kurangnya aku boleh dapat pahala.

Aku menutup bekas tersebut. Bakinya dibawa dan dihidangkan di atas meja makan. Kelibat abang Alif yang sedang menuruni tangga itu dipandang. Dia melabuhkan punggungnya di salah sebuah kerusi di meja makan tersebut.

"Abang makan sorang-sorang eh? Adik nak pergi rumah kawan kejap." Aku melihat keningnya berkerut memandangku.

"Siapa?" Aku melangkah menuju ke dapur dan mencapai bekas tupperware itu tadi.

The Truth Untold Where stories live. Discover now