07

8.5K 714 43
                                    

"Kak Reen!" Keningku bertaut mendengar suara yang cukup aku kenal. Perhatian aku yang diberikan sepenuhnya kepada phone aku itu sudah beralih mencari suara itu. Sejurus itu, aku ternampak kelibat Hanna mendekati aku.

"Eh? Hanna buat apa dekat sini? Bila Hanna sampai?" Aku terus bangun dari pembaringan dan bersandar di kepala katil. Aku memerhati langkah Hanna yang sedang berjalan ke arahku.

"Hanna baru je sampai. Mama and Papa tak ada dekat rumah pastu Abang Ian call suruh datang sini." Aku sekadar mengangguk. Mungkin sebab kitorang hanya berdua dalam rumah ni. Tak elok kan. Sudahlah kitorang bukan mahram.

"Bukan Hanna nak pergi outing dengan kawan ke?" Dia hanya menangguk sebelum wajahnya bertukar sedih. Kedengaran dia mengeluh perlahan.

"Plan awalnya macam itu lah. Tapi cancel last minute sebab ada sorang kawan Hanna tu dia ada emergency. So, semua tak jadi pergi." Aku hanya mengangguk mendengar jawapannya. Hmm, nak buat macam mana. Itu namanya tak ada rezeki lah nak outing sama-sama.

"Hehe tak apa lah. Melepak dengan Kak Reen pun best jugak!" Kata Hanna dengan ceria. Senyuman tu kalau boleh nak bagi panjang lagi bagi sampai ke otak terus.

"Ehh siapa kata Hanna boleh melepak dengan Kak Reen. Abang suruh datang sini sekejap je. Dah, pergi balik rumah." Ian muncul bersama satu tray yang mempunyai sebuah mangkuk dan cawan.

"Eh menghalau pulak. Tadi dia yang beria ajak. Tanya itu lah ini lah haih." Balas Hanna beserta sebuah jelingan. Mesti dalam hati dia rasa macam nak lempang si Ian ni.

"Sejak bila abang ajak huh? Abang just call Hanna sebab nak tau Kak Reen sakit apa. Hanna yang tiba-tiba datang." Ian membalas pula, taknak kalah dengan adik sendiri. Hanna hanya membalas dengan sebuah jelingan. Malas nak berperang mulut dengan abangnya sebab dia tahu yang abangnya tak akan mengalah.

Aku hanya memerhati gelagat dua orang adik beradik itu. Sebuah senyuman terpamir di bibir aku. Tiba-tiba terindu abang Dani. Erk?

"Apa benda tu?" Aku memecahkan kesunyian yang hadir diantara kami bertiga. Aku menjengukkan kepala aku sedikit untuk melihat isi mangkuk yang dibawa oleh Ian itu.

"Ni aku ada buat bubur untuk kau." Ian meletakkan dulang itu di atas meja kecil di tepi katil aku. Aku dan Hanna hanya memerhati tindakannya. Ian melabuhkan punggungnya di birai katil bersebelahan aku.

"Kenapa bubur?" Soal aku berserta sebuah kerutan di dahi. Hanna jugak memandang Ian dengan penuh tanda tanya. Aku senggugut je pun, itu pun sampai kena buat bubur ke?

"Entah lah... Kau kan sakit." Balas Ian. Dahiku semakin berkerut. Senyuman dibibir aku sedaya-upaya ditahan. Nak je aku gelak tapi nanti pelik pulak.

"Apa kaitan period pain dengan bubur ni? Adoiii kau ni pelik la, Ian." Hanna di tepi hanya tergelak kecil. Aku turut tergelak kecil. Apa benda la dia ni.

"Alaaa... Bersyukur sikit boleh tak? Kau kira untung tau! Aku bukannya selalu pun masak-masak ni. Tengok, bubur ni bukan bubur kosong okay. Ha, aku buat macam chef lagi! Lagipun, kau kan tak breakfast lagi. Tak elok biar perut tu kosong. Nanti dapat gastrik pulak." Dia mengambil semangkuk bubur itu dan mengacaunya untuk sejukkan bubur itu. Aku hanya memerhati tindakan Ian, begitu juga dengan Hanna.

"Untuk Kak Reen semua abang sanggup buat huh. Takkan untuk Kak Reen je. Adik tak ada ke?" Hanna bersuara. Ian memandang Hanna seketika sebelum dia kembali mengacau bubur itu.

"Pergi lah ambik sendiri. Kau tu dah besar. Mengada je lebih." Kata Ian. Aku hanya diam dan mendengar perbualan mereka. Tidak terdetik di hati aku untuk mencelah.

"Eii tak sedar diri dia tu lagi tua. Hmm, kalau macam tu, Hanna makan dekat bawah je la terus. Bye!" Dia terus melangkah keluar dari bilik aku. Tak sempat aku nak stop kan dia. So sekarang ni dia nak biarkan aku dengan Ian je dekat sini?

The Truth Untold Where stories live. Discover now