35

9K 629 105
                                    

Perlahan-lahan aku membuka kedua-dua belah kelopak mataku. Sinaran cahaya yang menembus masuk ke dalam mata aku dihalang dengan tangan. Dahi aku berkerut memandang sekeliling.

"Dee...?" Satu suara yang kedengaran di sebelah kiri aku membuatkan aku mengalihkan muka memandang gerangan tersebut. Wajah Ian yang kelihatan risau menyapa pandanganku.

"Ya Allah, Dee! You're awake!" Ian terus bangun dan datang ke arah aku. Tubuh aku terus ditarik masuk ke dalam dakapannya. Bahunya sedikit terhinjut-hinjut ketika memeluk aku. Dia menangis kah?

"Why did you do this to me? Kau tau aku sayang kau. Kenapa kau sanggup tinggalkan aku." Suara Ian berselang-seli dengan bunyi tangisan. Makin lama, aku terasa bahu aku basah. 

"Kau... Nangis?" Aku menyoalnya dengan hairan. Tak mungkin Ian akan menangis hanya disebabkan seorang perempuan bernama Aireen Nadhirah. Ian tak layak nangis untuk orang yang langsung dia tak cintai.

"Look at me." Dia melepaskan pelukan sebelum kedua-dua belah bahuku dipegang. Mata dia bertentangan dengan aku. Kami berbalas pandangan dengan agak lama sebelum Ian menyambung ayatnya yang tergantung itu.

"How could you asked me that question? Yes, I'm crying. I'm crying sebab aku sayang kau! Aku sayang kau dan aku tak nak kehilangan kau, Dee! Tell me, how to buang perasaan ni? I can't help it." Kata-kata Ian membuatkan aku terkedu. Namun aku sedikit keliru dengan apa yang dia katakan. Perasaan? Perasaan apa?

"What kind of feelings?" Soal aku dengan hati yang sedang berdebar. Tak mungkin apa yang aku fikirkan itu betul.

"Perasaan..." Dia biarkan ayatnya tergantung. Ian menarik nafas sedalam yang mungkin sebelum dihembuskan perlahan. Dia kembali menatap mata aku.

"Perasaan suka dekat kau, Dee."

"Everyday I looked at you, I can't help but fall in love with you. How... How to get rid of this feelings? I... I don't want to be the only one who love you. Aku tak nak bertepuk sebelah tangan."

Aku terkedu. Perasaan aku mula bercampur-baur. Gembira, sedih, keliru, takut dan ragu-ragu. Adakah ini semua mimpi? Atau ini realiti? Jika ini mimpi, tolonglah... Aku tak nak bangun dari mimpi ini.

"You... Love me?" Soal aku dengan ragu-ragu. Cuba untuk memastikan benda yang aku dengar tadi. Betul kah ataupun aku yang salah dengar?

"Yes, Dee. I love you. I love you so much that no one can tell my love to you." Suaranya kedengaran sangat ikhlas sehinggakan mata aku mula bergenang. Sesaat selepas itu, air mata aku mula mengalir jatuh. 

Aku tak percaya semua ini.

Mata aku terbuka dengan luas secara drastik. Tangan aku bergerak memagang pipi aku yang basah itu. Aku menangis dalam tidur? Dan tadi itu hanyalah mimpi? Laju sahaja aku memandang sekeliling. Pandangan aku terhenti ke arah Ian.

"You're awake? Are you okay? Ada rasa sakit apa-apa tak?" Dia yang sedang duduk itu terus berdiri dan datang mendekati aku. Dahi aku berkerut memandang tubuhnya yang tersarung baju doktor itu.

"Kau buat apa dekat sini?" Soal aku dengan satu perasaan yang sukar ditafsir. Sedaya-upaya aku mencuba untuk ingat semula apa yang telah berlaku. Namun semakin aku memaksa, makin sakit kepala aku.

"Aku teman kau lah. Kau okay ke tak ni?" Tangan Ian bergerak mengusap lembut kepala aku yang berbalut itu. Dahi aku bertembah berkerut akibat sakit yang dirasakan.

"Kau bukan sepatutnya ada dekat Ireland ke? Kenapa kau dekat sini? And kenapa kau pakai baju doktor ni?" Soal aku dengan bertubi-tubi. Hanya perkara itu sahaja yang aku ingat. Aku berada di airport bersama ahli keluarga Ian yang lain untuk menghantar pemergiannya ke Ireland.

The Truth Untold Where stories live. Discover now