25

7.2K 599 218
                                    

Aku menyarungkan sehelai inner berwarna putih ke tubuhku lalu dress yang menjadi pilihan aku untuk malam graduation day itu disarungkan ketubuh. Kemudian, aku melangkah ke meja solek dan dengan cekapnya aku menggayakan rambut aku.

Compact powder berjenama Maybeline dicapai lalu ditempek sedikit ke wajah putih mulus itu lalu lip balm berwarna light pink turut dicapai lalu dicalitkan sedikit ke bibir mungilnya.

Dia bangun dan melihat pantulan dirinya di cermin besar yang terdapat di dalam ruang bilik itu. Matanya bergerak dari atas ke bawah untuk melihat dress yang dipakai.

 Matanya bergerak dari atas ke bawah untuk melihat dress yang dipakai

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Tangan aku naik menyentuh rambut bagi mengemaskannya sedikit

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Tangan aku naik menyentuh rambut bagi mengemaskannya sedikit. Bibir aku menguntum sebuah senyuman puas hati dengan gaya aku malam ini. Lantas, sebuah handbag berwarna light pink diambil lalu aku menyumbat purse, phone, compact powder, lipbalm dan beberapa barang lain ke dalamnya.

Aku melangkah keluar dari bilik apabila sudah selesai urusan aku. Pintu bilik Abang Alif yang terbuka itu dipandang sebelum aku melangkah turun ke bawah. Wajah ibu, ayah dan Abang Alif yang berada di sofa itu menyapa pandanganku. Aku menghadiahkan sebuah senyuman manis kepada mereka bertiga.

"Amboi, lawanya anak ayah!" Ujar ayah dengan nada mengusik. Aku hanya mampu tersengih sebelum aku melangkah menuju ke arah mereka bertiga.

"Ayah dengan ibu ke atau abang yang hantar Reen?" Soalku lalu aku melabuhkan punggung di salah satu sofa di situ. Ibu hanya tersenyum memandang aku manakala Abang Alif ralit bermain game di phonenya. Dah tua pun nak main game lagi.

"Abang je lah yang hantar. Ibu dengan ayah penat baru balik dari outstation tadi." Balas ibu lalu aku hanya mengangguk faham. Faham yang mereka keletihan apabila baru balik dari outstation itu.

"Boleh tak, Abangnya?" Kata ayah lantas memandang ke arah Abang Alif yang sudah menyimpan phonenya ke dalam pocket seluar jeans yang tersarung di tubuhnya itu.

"Ye, boleh boleh. Jom lah. Lambat pulak nanti." Katanya lalu dia berdiri dan memandang aku. Badannya sedikit terlompat ke belakang apabila melihat aku.

"Ya Allah. Adik aku ke ni?" Soalnya dengan ragu-ragu. Aku membuat muka sukar ditafsir apabila memandangnya. Habis tu tak akan bunian kot?

"Reen pakai lawa-lawa ni nak tunjuk dekat siapa? Bakal adik ipar abang eh? Ian ke tuu..." Sambungnya lagi dengan nada gurauan. Aku tidak menjawab malah aku memberinya sebuah jelingan tajam. Aku turut berdiri dan melangkah ke arah ibu dan ayah lalu tangan mereka dicapai dan dikucup sekilas.

The Truth Untold Where stories live. Discover now