25:Lepas rindu

33.3K 1.8K 73
                                    

"Laa... Anak ibuuu.. Kenapa nak balik tak cakap? Tidak, ibu boleh masak sedap-sedap sikit... "Ujar Puan masyitah dalam keadaan teruja sambil memeluk kemas badan Hanin yang terus memeluknya apabila dia membuka pintu. Tak menyempat betul.

"Saja nak kasi surprise dekat ibu ngan ayah... Masak tu Anin tak kisahlah.. Yang Anin kisah, Anin nak lepas rindu dekat ibu... Rindu sangat nii... "Puas dicium pipi kiri dan kanan ibunya. Maklumlah tak pernah berpisah jauh dari ibu.. Ini yang jadinya.

Rizq yang memerhati hanya tersenyum saja.

"Ha.. Rizq masuklah dulu.. Dah-dah peluk ibu.. Ni Rizq nak salam ni.. "Ujar Puan Masyitah apabila melihat Rizq hanya tersenyum memandang mereka. Hanin memuncungkan mulutnya lalu melepaskan pelukan. Puan masyitah terus menghulurkan tangan kepada Rizq untuk bersalaman.

"Ayah mana, ibu? "Soal Rizq seusai saja dia menyalami tangan ibu mertuanya itu.

"Ayah ada dekat atas, baca surat khabar. Ingatkan, siapa yang datang tadi, itu yang ibu aje turun tu.. Dah pergi naik rehat dulu.. Maghrib nanti kita jemaah sekali.. "

Rizq mengangguk lalu membuntuti Hanin ke tingkat atas.

"Arghh! Penatnya... "Ujar Rizq setelah menghempaskan badan ke atas katil milik Hanin.

Hanin menggeleng kepala melihat itu. Namun, dia teringat sesuatu lalu terus duduk dan menghadap Rizq di katil. Dia menarik tangan Rizq supaya duduk sepertinya.

"Kau kenapa? "Soal Rizq apabila melihat Hanin yang gelabah semacam.

Hanin menghembus nafas kasar sebelum memandang Rizq. "Awak, wajar ke kalau panggilan kita still macam sekarang.. Depan ibu dan ayah? "

Berkerut dahi Rizq sebelum dia diam lama. Dia seperti memikirkan sesuatu.

"Habis tu, kau nak aku panggil kau apa? "

"Panggil ajelah 'saya' dan 'awak'. Okey tak?! "Ujar Hanin dengan mukanya yang teruja.

Rizq masih berfikir dan nampak gayanya macam tak berpuas hati. "Erm... No, no! Kau kena panggil aku as abang... Baru nampak aku ni suami kau.. Kalau awak, saya macam tak sweet je... "Komen Rizq.

"Alaaaa... Saya tak nak, tak biasalah panggil macam tu lagipun kita ni sebaya je buat nak ber'abang bagai.. "

"Depan ibu, ayah je kan? Kau juga yang tanya aku tadi! "Tukas Rizq. Dalam dia sebenarnya dia suka kalau Hanin panggil dia abang macam suami isteri yang lain.

Hanin tersengih lagi. Maklumlah orang tengah bahagia kan?

"Kalau macam tu saya setuju! "

"Suka je kan kau.. Nampak sangat kau tak sayang aku! "Kata Rizq separuh berbisik. Hanin dah berkerut kening mendengar itu.

"Apa awak cakap?! "

"Eh,takde apalah!"

"Tak..tadi saya dengar macam ada sayang-sayang apa tah!"Hanin tetap mendesak Rizq untuk memberitahunya.Degil betul kau,kan?

Rizq terus memandang tepat ke dalam anak mata Hanin.

"Aku,cakap...nampak sangat kau tak sayangkan aku,kan?"perkataan itu diulang dan ditekan kepada Hanin saja nak tunjuk protes sikit.

Terus Hanin tergagap-gagap hendak menjawab."sa--saya..bu--bukan tak sayang awak...tapi...."

"Tapi apa honey...aku tau kau tak boleh terima aku sebab attitude aku dulu,kan?"potong Rizq. Dia nak tengok sejauh mana perasaan Hanin terhadap dia.

Dah mula dah..benda kecil je dah nak jadi isu.

"Tak..bukan...saya...just...."

Tok!Tok!

"Hanin..Rizq...dah mandi ke belum?kalau belum,mandi dulu nanti turun makan ibu ada buat donut sikit ni..."panggil puan masyitah.

"Ye bu..nanti Anin turun.."sahut Hanin.Mujur saja ibunya dah selamatkan keadaan tegang tadi.

Tapi...

Rizq terus beredar lalu mengambil kain tualanya untuk mandi.Hanin dah mengeluh di situ.

" Masih terlalu awal untuk saya ungkapkan sayang saya untuk awak,Rizq.."Gumam Hanin sendirian. Dia tahu Rizq semakin kecewa dengan dia.

°°°

Di meja makan pada malam itu, Rizq kurang bercakap. Satu yang ditanya, satu yg dijawab. Dia terasa dengan sikap Hanin.Puan masyitah dan Encik Zainal perasan akan perubahan itu.

"Air Rizq.. "Ujar Puan masyitah sambil menghulurkan secawan teh kepada Rizq. Rizq menganggup lalu mencicip sedikit air teh itu.

Hanin dalam mengunyah nasi lemak yang dibuat oleh ibunya mengerling sedikit ke arah Rizq. Dia tak berani nak tegur dulu. Itu yang dia biar saja.

"Hanin... Kenapa tak layan suami tu... Kang dia cari lain baru tau! "Gertak Encik Zainal. Hanin memuncungkan bibirnya ke hadapan tanda protes. Mana boleh, Rizq pun satu diam je. Nak kena tampar ke apa si Rizq ni!

"Abang.. Kenapa cakap gitu.. Bukannya nak doakan anak baik-baik! "Marah puan masyitah tetapi masih dalam nada yang terkawal.

"Biarlah! Saya nak tegur anak saya. Suami makan bukannya nak dilayannya.. Itulah buat masalah lagi dulu! Kenalah jaga suami! "

Mendengarkan itu terus darah Rizq naik sampai ke kepala. Dia terasa.

"Err.. Ibu Rizq naik atas dulu! Dah habis makan.. "Ujarnya dengan lagak biasa. Nanti dikata tidak hormat mertua pula.

Puan masyitah mengangguk tetapi Hanin masih di situ tidak melakukan apa-apa.

"Abang! Tengok budak tu kan dah terasa. Abang kalau cakap, bukannya nak jaga hati orang.. "

Encik zainal mengangkat bahu. "Saya tak tuju pun dekat dia! "

"Memanglah tak! Tapi itu kan salah dia juga! Dah Hanin pergi tengok Rizq tu! "

Hanin mendecit geram sebelum naik ke atas. Dahlah! Mereka tengah dingin, disuruh pula dia naik! Aduhhhh....

--------------------------------------------------

Dah nak bermula dah aksi gaduh-gaduh gitu... 😂😂💔

Don't forget to vote and comment too....

Much love,

Peanut...

Jodohku,Classmate Ku?✅Where stories live. Discover now