28:Terpilih

28.1K 1.7K 49
                                    

Hampir 15 minit menanti, akhirnya keputusan pemilihan projek pelajar telah pun ada di tangan madam jeet dan teacher cat.

Dup! Dap!

Itu perasaan yang Hanin rasa sekarang ni. Rizq memerhati dari ekor matanya keadaan gelabah Hanin. Nampak sangat budak ni amat mengharap. Masing-masing tekun mendengar apa yang diberitahu oleh madam jeet. Ada yang mengangguk, ada juga yang hanya diam tanpa reaksi.

Hanin and the gang dah teruja dengan atur cara majlis yang diberitahu oleh madam jeet.

"Okay, now! Listen carefully... All of you is really really great and i'm just can choose three group.I'm really sorry for the group that i do not choose. "

Madam jeet membuka helaian kertas di tangannya sebelum memandang mereka.

"So, i decided to choose three project that have many benefits... First, teacher cat and i choose vacuum cleaner project. "

Terus kumpulan yang membuat vacuum cleaner bersorak riang dan menepuk tangan antara satu sama lain. Hanin sudah tidak senang duduk. Ada ke peluang mereka.

"Then, candy dispenser..the first and only one for boy's group.. "Seloroh madam jeet. Rizq tersenyum sinis memandang Khalil yang memandangnya dengan perasaan tidak puas hati. Shit! Gumam Khalil. Kumpulan dia tak terpilih pula. Apa? Tak okey ke water dispenser project?!

"But... I will change one person in this group. I saw he never talk in this group. I don't want the people who never talk. If not, your group will be in problem. So, i want to change Anas with Khalil. "

Terbeliak mata Khalil. Nama dia ke yang madam jeet sebut? Akhirnya..

"Khalil you can come and sit here! "Panas hati Rizq apabila lelaki ini turut terlibat dengannya. Macam mana dia nak hadap muka Khalil kalau perasaan geram dan menyampah tu sedang bermaharaja lela dalam hati dia sekarang ni.

Anas keluar dari kumpulan itu. Terpancar wajah sedih dari raut wajahnya itu. Anas memang kurang bercakap sikit di dalam kelas.

Wafi mencuit bahu Rizq. "Kau tak rasa apa ke? "

Rizq baru nak rasa happy tapi ada je malaun ni nak mengganggu ketenteraman hidup dia. "Kau tau tak, aku ni dah habis menyampah dah tengok muka poyo dia tu. Ish! Geram aku.. "Rungut Rizq. Serius dia tak suka.

"Last.. The project that i will choose is powerful grass cutter! "

Hanin meraup wajahnya. Ya Allah! Dia bersyukur sangat sekarang ni. Afina, shafiza, awatiff dan amirah terus memeluk tubuh Hanin.

"Ya Allah! Tak sangka kita dapat.... "Ujar Hanin. Hilang terus nervous dia.

"Idea kau menjadi pija! Hebat kau! "Puji Awatiff.

Shafiza mendabik dada. "Tengoklah siapa yang cari idea. Tengok tuanlah! "

"Tengok.. Dah riak dah tu! "Tegur Amirah.

"Sekali-sekala je pun. Kalau aku tak puji diri sendiri, siapa lagi nak puji aku, kan? "

Amirah menggeleng. "Tak bolehlah macam tu kita kena ingat..dengan apa yang kita buat tu semua datang dari Dia.Kau kena ingat tu!"dah dapat ceramah free dari ustazah Amirah. Perempuan ni kalau nasihat memang terbaik punya. Boleh menusuk ke dasar hati.

Shafiza terus diam sambil memandang ke hadapan.

"Tulah!bangga diri lagi,kan dah mendapat!"sampuk Afina.

Shafiza menjeling."Nak kena tampar lagi ke?"

Afina malas nak lawan jadi dia duduk diam di situ.Garang sangat, nanti laki pun tak nak.. Haha! Sempat lagi dia mengutuk di dalam hati.

Rizq berasa lega apabila Hanin turut terpilih. Tanpa berlengah, terus dia bangun dan kembali duduk di tepi Hanin.

Hanin tersenyum manis apabila si pengarang jantung dah duduk di sebelah dia.

"Bolehlah nanti kita duduk dua dalam bas.. "Ujarnya selamba badak.

"Eh, mana boleh! Nanti orang tengoklah... "

Rizq terus memandang dalam wajah Hanin. "Biarlah orang tengok.. Nanti diorang taulah kau tu hak aku! "

Hanin mengecilkan matanya memandang Rizq. "Apalah awak ni! Orang lain tak taulah just kelas kita je yang tau.. Kitakan naik lagi dengan dua sekolah. "

"Biarlah! Aku kisah apa? Lagi-lagi ada jantan tu pulak... "Ujarnya sambil memuncung mulut menunjuk figura yang dia benci.

Hanin menggeleng kepala. "Suka hati awaklah.. "

"Hari tu, kau pujuk aku panggil abang tapi sekarang asyik panggil awak....je... Kau memang tak serius, kan?! "Ujar Rizq sambil tangannya meniti bermain di penyandar kerusi yang Hanin duduk.

"Kan, dekat sekolah ni.. Kat rumah je, k? "

Bersinar mata Rizq mendengar itu. "Janji? "

"Janji! "

"Now! You can back to your class.. "Ujar madam jeet sambil menyimpan kertas ke dalam fail diikuti dengan teacher cat.

"Jom! "Rizq mengheret tangan Hanin keluar dari library.

Kawan-kawan Hanin dengan Wafi menggeleng kepala melihat adegan itu. Naik berbulu mata mereka. Maklumlah orang tengah dilamun cinta.

"Weyh... Rizq tunggu aku! "Laung Wafi. Saja nak kacau line. Haha.

----------------
Maaf, hambar.. 😔

Jodohku,Classmate Ku?✅Where stories live. Discover now