20. Elak

5.3K 237 1
                                    


"Kalau dah buat keputusan untuk terima seseorang, jangan sesekali tarik balik keputusan itu."


Aina termenung di taman berdekatan dengan kondominium Tengku Juliana dan Aimi. Sudah seminggu dia tinggal bersama-sama dengan mereka.

Dia mengeluh. Dia memandang ke arah tasik terbentang luas di hadapannya. Dia berharap agar hatinya tenang seperti tasik yang berada di hadapannya itu.

Namun, dia hampa. Aina mengeluh buat kesekelian kalinya. Dia memandang ke sebelahnya. Kelihatan Adam sedang duduk di kerusi sebelahnya.

" Adam," panggil Aina.

Adam segera bangun lalu berjalan menuju ke arah Aina. Dia tersenyum. " Ya, cik Aina," kata Adam.

Aina tersenyum. " Tak perlu formal dengan saya, Adam. Just call me Aina," ucap Aina.

Adam hanya menganggukkan kepalanya.

Aina menepuk-nepuk tangannya di kerusinya, menyuruh Adam duduk di sebelahnya. Adam hanya akur dengan arahan Aina itu.

" Saya tak berterima kasih lagi dengan awak, Adam. Pasal kejadian malam tu," ucap Aina.

Adam hanya tersenyum. " Tak perlu berterima kasih pada saya. Saya hanya menjalankan tugas saya," ucap Adam.

Aina memandang Adam. " Awak rasa saya ni perempuan macam mana ya?" soal Aina, tiba-tiba.

Pertanyaan Aina membuatkan Adam terdiam.

" Saya berkawan dengan orang yang ada pangkat dan status. Tengoklah sekeliling saya. Kawan-kawan saya terdiri daripada orang kenamaan. Orang terkenal. Kalau orang tengok saya, agak-agak diorang fikir saya apa ya?" soal Aina, perlahan.

Adam tidak menjawab pertanyaan Aina.

Aina mengeluh. Dia menundukkan kepalanya. " You see, Adam. Saya tak minta semua ni jadi pada saya. Kalau boleh, saya nak elak daripada semua benda ni. Saya nak lari je daripada sini. Daripada semua orang yang saya kenal.

Saya bukan perempuan yang layak untuk berkawan dengan Tengku Juliana, Puteri Aimi, Tengku Hakimi, Tengku Hafizi dan Megat Iskandar. Saya hanyalah perempuan yang datang daripada kampung. Yang asal-usulnya tak tahu daripada mana," luah Aina. Namun, ayat terakhirnya hanya diucapkan perlahan.

Adam memandang ke arah langit yang cerah itu. Dia hanya mendengar luahan Aina itu tanpa menyampuk. Dia tahu dia sepatutnya tidak masuk campur dalam hal majikannya. Namun, dia tak boleh berdiam diri apabila melihat gadis yang berada di sebelahnya.

Dia mula bersuara. " Ya, memang betul bagi pandangan orang luar macam saya, saya rasa awak seorang yang bertuah. Seorang gadis kampung yang berjaya menarik perhatian orang-orang penting dalam negara ini.

Mungkin kalau orang luar lihat hubungan awak dengan kerabat diraja negara ini, mereka akan kata yang awak seorang perempuan materialistik.

Tapi, satu awak kena ingat. Mereka, kerabat diraja negara ini bukan calang-calang orang. Mereka pandai menilai siapa yang patut mereka berkawan dan siapa yang mereka tidak patut bergaul. Dan mereka pilih awak sebagai kawan mereka.

Selama saya berkhidmat dengan kerabat diraja, tidak pernah saya melihat Tengku Juliana dan Puteri Aimi berkawan rapat dengan mana-mana orang. Ramai yang mengatakan mereka berdua mempunyai tembok yang menghalang mereka daripada mendekati Tengku Juliana dan Puteri Aimi.

Tapi, awak, awak orang pertama yang berjaya memecahkan tembok antara mereka dan orang lain," ucap Adam, panjang lebar.

Aina hanya tersenyum hambar. Dia hanya memandang langit biru itu tanpa memandang ke arah Adam.

Bahagia Untuk AwakWhere stories live. Discover now