No Choice

358 50 10
                                    

Bab 24


Shahran fokus menulis nota pada buku nota di hadapannya itu. Dahinya berkerut dengan tangannya sibuk memegang pen yang sentiasa menari-nari di atas kertas putih itu. Matanya fokus memandang setiap ayat yang ditulis sambil cuba memahami dengan penutup pen digigit di mulutnya. Perkara yang banyak berlaku padanya belum cukup untuk membuatkan dia lupa kehidupannya sebagai seorang pelajar.

Kehadiran seseorang yang sedang berdiri di sebelahnya membuatkan dia berhenti melakukan kerja itu kemudian mendongak perlahan-lahan. Agak terkejut melihat gadis di hadapannya itu. Mikha. Buat seketika, dia lupa dia ada teman wanita selama ini. Gadis yang amat dicintainya.

Mikha memandangnya dengan mata yang seperti sedang berkata-kata. Shahran boleh membaca apa yang bakal berlaku ataupun apa yang bakal dikeluarkan daripada mulut gadis itu.

"Lama tak jumpa, Shahran."

Penutup yang digigit di mulut lelaki itu terlepas tidak dipedulikan. Dia menelan air liurnya.

"Apa kata..." Mikha berjalan perlahan-lahan sebelum duduk di kerusi betul-betul di hadapan lelaki itu. "Awak buat penerangan pada saya sebelum sesuatu diputuskan antara kita."

Shahran memandang sekeliling. Dia berada di kafeteria bagaimanapun ia agak lengang membuatkan dia menarik nafas lega.

"Awak nak putus ke?"

"Apa ni??" Shahran mendengus perlahan lalu membetulkan kedudukannya. "Sampai macam tu pula awak fikir."

Mikha ketawa menyindir. "Apa yang perlu saya fikir?"

"Awak kena faham..." Shahran mengeluh panjang. "Saya ada banyak perkara yang saya perlu selesaikan. Tolong faham keadaan saya."

Mikha memandang lelaki itu dengan pandangan hilang percaya. "Jadi awak kena faham saya juga."

Shahran membalas pandangan gadis itu.

"Apa awak rasa perasan saya selama ni?" Mikha mengetap giginya cuba mengawal segala emosi yang ada. "Mendengar semua cerita yang saya tahu hanya andaian daripada semua orang mengenai awak. Hanya menerima balasan pesanan ringkas pada waktu malam. Bercakap kat kampus pun tak. Apa awak rasa?"

Shahran terkedu tidak mampu menjawab. Mendengar semua permasalahan yang tidak pernah menjadi isu padanya. Cuba meletakkan dirinya pada kedudukan gadis itu. Baru dia tahu apa rasanya.

"Tolong jangan fikir hanya pada pihak awak." Mikha bersuara langsung tidak dinaikkan nadanya.

"Mikha..."

"Kalau betul awak nak putus... Awak dah memang nak tamatkan semuanya..." Mikha memandang lelaki itu serius. "Cakap je."

Shahran menggenggam buku limanya tidak tahu hendak berbuat apa. Dia tahu, tidak sepatutnya dia mengetepikan gadis itu. Apa yang dia lakukan selama ini bukan sepatutnya dilakukan pada gadis itu. Semua salahnya sendiri. Dia mengabaikan Mikha. Seolah-olah dia membuang gadis itu.

"Awak jangan risau." Gadis itu bersuara tenang. "Saya tak akan pernah salahkan awak dalam perkara ni."

Shahran memandang wajah gadis itu sedalam-dalamnya. "Awak kena tahu satu perkara pasal saya."

Mikha mengerutkan dahinya memandang lelaki itu. "Perkara pasal awak??"

"Ya." Shahran mengangguk diiringi dengan dengusan yang panjang.

Humanoids ✔Where stories live. Discover now