Guest

376 46 11
                                    

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Julianne Moore as Puan Shanty.


BAB 30


Sudah hampir seminggu berlalu sejak mereka tahu semua kebenaran. Masing-masing masih cuba memproses perlahan-lahan apa yang mereka perlu hadamkan. Segala maklumat yang mereka punyai saat ini masih tergantung separuh jalan. Hanya tinggal tugas mereka lagi untuk melengkapkannya.

Shahran berjalan kembali ke ruang tamu itu sambil mendengus perlahan sebelum merebahkan diri di sofa. Dia masih lagi menggenggam erat telefon bimbit yang berada di tangannya. Baru sahaja selesai bertengkar dengan Asyraf dan Mikha di talian. Dia tidak tahu hendak memberitahu apa kepada kedua-dua orang itu.

"Mereka call lagi?" Anas bertanya tanpa mengalihkan pandangan dari skrin komputer di hadapannya itu. Hadha yang memandang ke arah komputer ribanya turut menjenguk sedikit.

"Mereka nak sangat tahu saya kat mana dan sebagainya." Shahran mengeluh. "Mereka hampir nak jejak guna GPS. Nasib baik saya tak hidupkan benda tu. Kalau tak habis lah kita kat sini."

Anas hanya mengangkat bahu sebelum kembali memandang ke arah skrin komputer itu. Tidak begitu peduli dengan kedua-dua orang tersebut memandangkan dia hanya bergerak sendiri sebelum ini.

"Awak tipu lah mereka sikit." Hadha cuba memberi cadangan.

"Cuba lah awak buat bila berhadapan dengan kekasih awak dan kawan baik awak sendiri." Shahran menggolekkan bebola matanya.

Hadha hanya mampu mengelipkan mata sebelum kembali memandang komputer ribanya.

"Kita tak boleh nak buat apa." Ujar Anas. "Puan Shanty tak benarkan sesiapa yang lain terlibat. Termasuk mereka."

"Saya tahu." Shahran mendengus lagi. "Tapi benda ni..."

Belum sempat lelaki itu menghabiskan kata-katanya, pintu depan rumah usang itu dikuak perlahan. Rizal muncul bersama Puan Shanty dalam keadaan yang sedikit basah. Buat seketika, mereka langsung tidak tahu di luar sana sudah hujan. Kawasan rumah Puan Shanty yang agak tertutup itu membuatkan mereka tidak dapat memastikan apa yang berlaku di luar sana.

"Semuanya baik?" tanya Puan Shanty sedikit tercungap-cungap ketika membuka jaket tebal berwarna hitam yang dipakainya itu.

Ketiga-tiga remaja itu hanya mengangguk serentak.

"Ada jumpa apa-apa?" tanya Rizal.

"Dah seharian saya main permainan ni..." Anas mengelipkan mata cuba membetulkan pandangannya yang sudah sedikit kabur. "Ceritanya terlalu panjang. Dan sudah semestinya saya main watak saya sendiri."

"Mana Jyra?" Shahran memandang Rizal sambil mengecilkan matanya. Agak pelik kerana gadis itu tiada bersama.

Doktor muda itu hanya tersengih. "Dia pun ada kerja lain yang dia nak buat. Dan mungkin dia akan terus ke markas hari ni."

"Markas??" ulang Hadha yang sebenarnya sedang memerhati gelagat lelaki itu dari tadi.

Rizal segera memandang gadis kecil molek itu. Tersengih sedikit ketika Hadha berpaling terus dengan wajah yang merah padam. Anas yang ternampak adegan itu hanya menggolekkan bebola matanya.

"Markas adalah kawasan utama untuk puak kami." Rizal menggantung jaketnya di salah satu kerusi sebelum duduk. "Ianya terlindung. Majoriti daripada kami mempunyai kerja biasa dan selalunya akan balik ke sana."

Humanoids ✔Where stories live. Discover now