Behind All Of It

349 43 13
                                    

Bab 29


Rizal memberhentikan keretanya di tempat letak kereta kawasan sebuah bangunan rumah flat yang agak usang. Walaupun begitu, tempat itu kelihatan masih berpenghuni walaupun tidak semua rumah bercahaya. Malam itu terasa dingin sekali. Ia sudah lewat tengah malam. Tiada orang biasa yang akan bangun lagi.

Dia segera keluar dari kereta bersama Jyra dan Baekhair yang tidak henti-henti bertanya sepanjang jalan mereka ke situ. Kelihatan satu lagi kereta berhenti betul-betul di sebelah tempat mereka berdiri saat ini. Anas keluar dari kereta itu disusuli oleh Hadha, Shahran dan Adrian. Mereka memandang sekeliling. Tidak begitu selesa dengan keadaan kawasan yang agak kotor itu.

"Apa kita buat kat sini?" Anas mengerutkan dahinya.

Hadha, Shahran dan Adrian hanya memandang sekeliling. Tidak begitu senang dengan keadaan yang agak seram itu.

"Mendapatkan jawapan." Selamba Rizal menjawab ketika mengunci keretanya. "Ikut saya."

Lelaki itu segera membuka langkah masuk ke dalam bangunan itu disusuli oleh yang lain. Mereka melintasi setiap koridor yang terdapat banyak pintu. Ada yang kosong dengan debu yang berlambak di bahagian depan pintu. Ada pula yang penuh dengan selipar dan kasut. Bau-bau yang tidak menyenangkan mula dapat dihidu. Angin sepoi-sepoi dapat dirasakan memukul badan.

Masing-masing terus berjalan menyusul doktor muda itu tanpa gagal memerhatikan sekeliling. Setiap inci kawasan itu diteliti. Cuba mencari jawapan untuk setiap persoalan yang berada dalam minda mereka. Tangga demi tangga didaki sebelum mereka berhenti di hadapan sebuah pintu yang mana kawasan sekitarnya agak gelap tanpa lampu. Hanya lampu dari tangga menjadi peneman walaupun ia sudah berkelip-kelip.

Rizal berdehem seketika tanpa sebab sebelum mengangkat tangannya dan mengetuk pintu itu. Yang lain hanya mampu menunggu. Tidak tahu siapa yang akan muncul. Siapa yang menghuni rumah yang sunyi itu.

Setelah diketuk beberapa kali, akhirnya kedengaran kunci pintu itu dibuka sebelum pintu terkuak perlahan-lahan. Seseorang muncul di situ dengan wajah yang sugul. Keadaan yang agak gelap membuatkan semua cuba sedaya-upaya untuk melihat siapa yang berada di situ sebelum Anas, Shahran dan Hadha terkejut serentak.

"Puan Shanty??!!"

Wanita berumur itu membuka pintu seluas-luasnya setelah memastikan siapa yang berada di situ.

"Saya bawa mereka." Selamba Rizal bersuara. "Tiba masanya untuk awak berikan mereka jawapan."

Puan Shanty mengangguk-angguk. "Masuk."

Rizal menjadi orang pertama yang melangkah masuk sebelum disusuli oleh yang lain. Ruangan rumah itu agak kecil dan sempit cukup untuk hanya dua orang yang menghuninya. Mereka terpaksa mencari tempat untuk duduk dengan penuh berhati-hati.

"Nampaknya semua dah berkumpul." Puan Shanty memandang setiap bekas pelajarnya satu-persatu.

"Kenapa awak ada kat sini?" Anas merenung wanita itu dengan dahi yang berkerut. "Secara tiba-tiba hilang."

"Saya perlu bersembunyi."

"Bersembunyi dari siapa?" tanya Hadha.

"Dari orang-orang yang mengejar saya." Selamba wanita berumur itu menjawab. "Yang nak bunuh saya."

Kenyataan itu membuatkan mereka berpandangan seketika.

"Awak bawa orang baru, Rizal." Puan Shanty bersuara sambil memandang ke arah Baekhair.

Humanoids ✔Where stories live. Discover now