Part 6💖

7.2K 254 15
                                    

  Pagi hari isnin itu.Tepat jam 7.20 pagi bunyi loceng sekolah telah berdering lantang.Membuatkan kesemua pelajar termasuk guru bergegas pergi ke tapak perhimpunan.

Majlis perhimpunan dimulai dengan bacaan doa,lagu negaraku serta lagu negeri selangor kemudian diselangi dengan ucapan dari para guru yang bertugas.

  "Assalamualaikum dan selamat pagi saya ucapkan kepada tuan pengetua,barisan guru penolong2 kanan,guru2 dan pelajar2 yang cikgu sayangi sekalian.Pagi ini cikgu takkan berucap panjang.Cikgu cuma nak sampaikan satu perkara.Dan cikgu nak para murid2 tolong senyap dan dengar betul2 apa yang cikgu nak sampaikan".ucap Puan Rozana selaku ketua panitia Bahasa Melayu.

Kesemua pelajar waktu itu memberi tumpuan penuh terhadap guru yang berucap di depan.Ezz Dayana turut fokus dihadapan.Namun sesekali tangannya menepis gangguan Tynie yang asyik betul mengacau tudungnya.

Bagi penumbuk pagi2 ne kang.baru tahu
Huh !

  "Baik terima kasih atas kerjasama kamu semua.Cikgu teruskan dengan hal tadi.Minggu hadapan sekolah kita akan menganjurkan karnival bahasa melayu peringkat sekolah.Jadi pada minggu itu.akan ada banyak aktiviti yang bakal dijalankan dan boleh disertai oleh kesemua pelajar yang berminat termasuk tingkatan enam.Aktiviti yang kita nak jalankan ini bertujuan untuk mengasah bakat murid2 yang seterusnya bagi dijadikan calon bertanding bagi karnival bahasa melayu peringkat sekolah di Shah Alam nanti.Jadi saya berharap agar mana2 murid yang bijak,berbakat,berminat dan merasa ingin mencari peluang.Kamu boleh daftarkan diri kamu ataupun kumpulan kamu di mana2 guru yang telah saya pilih.Kerjasama kamu semua juga amat kami titikberatkan.Wakil atau pihak tingkatan enam juga dialu2kan..Pihak kamu boleh berhubung dengan Encik Zafiy Adlie bagi keterangan lanjut.Okey.jelas??itu aja dari saya.Terima kasih"..Puan Rozana menamatkan ucapannya sambi tersengih2 melihat ke arah Zafiy Adlie.

Zafiy Adlie hanya tersenyum manis.Bukan dia tak faham dengan sengihan dari mulut janda anak satu itu.

Ezz Dayana yang berdiri dibarisan kedua selepas barisan pertama tingkatan6 mengaru2 pipinya.Memikirkan apa yabg disampaikan sebentar tadi

Dia perasan mata Cikgu Zafiy sesekali melihat ke arahnya bersama senyuman manis..Alahai.pagi2 lagi dah buat orang cair macam ais.

Nilam menyenggol kuat bahu Ezz Dayana sampaikan tubuh gadis itu terdorong sedikit ke hadapan.

  "Woii sakitlah".aduh Dayana.Bahunya di gosok2.Sengal punya kawan.Nak tercabut bahunya oleh Nilam.

Nilam hanya tersengih sambil mempamerkan muka tidak bersalah.

  "Hehe..sorry..aku cuma pelik.Kau tu lah.termenung aja memanjang.Fikir pasal apa?".soal Nilam.Ezz Dayana hanya mencebik.
 
   "Kut eya pun.Tak boleh ke tegur baik2..sakit bahu aku tau".kata Dayana.geram betul dia dengan perangai gila2 Nilam.Belum lagi Tynie,Ekin dan Nura.

Kalau bergabung 4 ekor tu.Memang punah lah mood waktu itu.Sebab rasa nak mencekik aja.

   "Hehe..alah sorry ar.aku tak sengaja kut".kata Nilam lagi.Kawan2nya yang lain hanya tertawa kecil.

Muka Ezz Dayana waktu itu tak usah cakap lah.Dah macam apam basi !

  "Yelah".malas na bertekak pagi2 itu.

Tynie dan lain hanya menjongket bahu.

  "Haa tadi aku tanya kau kan?asal kau mengkhayal tadi??skodeng cikgu Zafiy ehh?".sindir Tynie pula.

Terkejut kecil Ezz Dayana.Ehh diorang ne.Macam tahu2 aja aku tengah syok skodeng cikgu.bisik hati gadis itu.

  "Ishh.kau ne memandai aje lah.Mana ada aku skodeng cikgu.Tu...aku cuma fokus kat Puan Rozana tadi sewaktu dia berucap tu lah ngek..Kau orang tu tahu apa.Tu ar..bercerita aja lah kerja korang.apa yang cikgu cakap tu tak nak dengar.Nanti baru sibuk nak menanya itu ini".ejek Ezz Dayana kembali.Dia tergelak dalam hati tatkala rakan2 ya itu terdiam tanpa sepatah kata

Cikguku CrushkuWhere stories live. Discover now