Part 37💖

6.3K 258 4
                                    

Pintu utama rumahnya dituju.Kasutnya dibuka dan diletakkan ke tempat rak kasut yang tersedia.Lelaki itu menarik nafas panjang.Cuba untuk menghilangkan sedikit rasa penat.

  "Hah Afiey..baru ke kamu sampai ? Ibu tak perasan pun ?".ujar Datin  Qarina beserta senyuman.Anak tunggalnya yang memakai kemeja maroon dipandang.

Zafiey membalas senyuman ibunya dengan ikhlas.Lantas tangan tua itu disambut dan dikucup hormat.

  "Haah ibu..baru aja sampai ni.Macam mana lah ibu nak perasan kalau asyik pandang wajah ayah tu..tak lari gunung dikejar ibu".seloroh Zafiey lalu tertawa kecil.

Membulat mata Datin Qarina.Tangan anaknya diketip kuat.Kurang asam punya budak.Sempat lagi pula dia nak ejek aku..

  "Jangan mengada..tak ada maknanya ibu nak pandang sangat muka ayah kamu tu.Buat panas hati aja".seakan nada yang menyindir membuatkan Zafiey jongket kening.

Dua beranak itu berjalan bersama menuju ke arah dapur.Mak Midah bersama pembantu rumah rumah lain sempat menyapa lelaki itu.Zafiey hanya mengangguk senyum.

  "Aik ? Kenapa pula ibu cakap macam tu ?? Ayah ada buat salah dekat ibu ke ??".soal Zafiey.Satu gelas batu bercorak bunga merah diambil.Kakinya menapak pula ke arah peti ais.

  "Tak ada apa lah.Ibu cuma geram sikit tentang ayah kamu tu..Ibu dah suruh dia rehat tadi..kamu pun sendiri tahu kan ayah kamu macam mana.Kuat bekerja..kalau dah hadap kertas2 pejabat tu.mula lah lupa tentang kesihatan dia sendiri"..report wanita bergaya itu lagi.

  "Lah ? Lupa kesihatan ke lupa ibu ?".sindir Zafiey dengan ketawa.Dia memgambil satu kotak susu Marigold perisa Apple sebelum di tuang ke dalam gelas tadi.

   "Jangan buat lawak kamu kat sini.Ibu picit nanti telinga kamu tu.nak ?".ujar Datin Qarina lagi.

Zafiey ketawa besar.Garang betul..macam Dayana juga..Ehh ?? Bibirnya menguntum senyum.

  "Alah ibu ne.orang gurau ajelah".Zafiey beralah.Gelas yang telah kosong diletak ke dalam sinki.Kemudian dia duduk semula di atas kerusi bulat kaca yang ada di dapur itu.

  "Gurau tak gurau..ibu kesah apa.ibu cakap betul2..boleh pula kamu main2.".kata Datin Qarina sambil berpeluk tubuh.

Keadaan itu membuatkan Zafiey senyum.Dia berdiri dan memeluk tubuh tua ibunya.

  "Alolololo...yelah2..Afiey tak buat lagi.sekarang ne ibu cakap lah apa ibu nak cakap tadi.Afiey dengar ".ucap Zafiey.

Datin Qarina menjeling halus sebelum ditepuk kuat tangan anaknya yang melingkar ditubuh tuanya itu.

  "Emm...tahu takut...sekali lagi kamu buat macam ni.Ibu suruh kamu kahwin cepat".ugut wanita itu.

Mendengarkan ugutan ibunya.Segera Zafiey  terbatuk kecil.

  "Hah dah kenapa kamu tu terbatuk2 ?? Sakit ? Kalau sakit pergi lah hospital.tak pun makan ubat batuk...".sindir Datin Qarina.

Zafiey mengusap tekaknya.

  "Ehh tak ada apa lah ibu.Cuma terasa melekat sikit air apple tu tadi.Takut pula tersembur keluar".ujar Zafiey.Datin Qarina mencebik.

Ceh tak nak mengaku.Macam lah dia tak tahu anaknya itu takut benar dengan namanya kahwin.Haih Zafiey2.

  "Yeke ?? Bukan sebab benda lain?mana tahu kamu takut sangat nak kahwin sebab takut bini kamu terkejut suami dia pakai spentot Pink Panther".ejek Datin Qarina lagi dengan ketawa yang ditahan dihujung bibir.

Membulat mata Zafiey.

  "Ibu !janganlah cakap pasal tu lagi.Cerita dalam kain taw.malu lah Afiey nanti.Ish ibu ne..sengaja aja.ibu nak ke nanti tak ada sesiapa yang suka anak ibu ne ? Membujang lah sampai ke tua".kata Zafiey.

Cikguku CrushkuWhere stories live. Discover now