Part 29💖

6.5K 267 12
                                    

Hari jumaat yang dikatakan sebagai penghulu segala hari mula membuka tirainya.Jam menunjukkan tepat 6.30 pagi.Ezz Dayana yang berdiri di hadapan pagar sekolah a.k.a bekas sekolahnya merenung seketika bangunan2 utuh itu.

Selama 6 tahun lebih aku belajar di sekolah ini.Jangka masa itu cukup membuahkan banyak kenangan yang manis serta pahit di dalam hatinya.Amatlah berbekas.Nafas ditarik panjang sebelum di hembus perlahan lahan.Hari ini dia akan menukarkan status pelajarnya.Tapi sebelum itu kewajipan untuk menjenguk rakan2 sekelasnya hendaklah diutamakan.

Banyak juga komen yang dia terima dari para guru tingkatan enam tentang tujuannya berpindah.Tapi semua dia hadapai dengan tenang.Langkah mula di atur.

Berpakaian blouse berwarna biru tua bercorak bunga2 kecil berwarna merah jambu dipasangkan ke tubuh langsingnya.Bersama tudung dan juga seluar yang turut berwarna biru tua.

  "Ezzz !!!! ".laung Nilam dari jauh.Dayana mengukir senyuman hambar.Kenapa dia merasakan amat berat hati meninggalkan kawan2nya ini.

Nilam dan laim berlari anak2 mendapatkan dayana.Segera dipeluk tubuh gadis itu.

  "Ezz kau dah nak pergi ke?".lirih Nilam.

  "Tal boleh ke kau tunggu sahaja sampai sesi pembelajaran kita ne tamat? Aku tak nak hilang kawan baik aku".ujar Tynie pula.

Mata Dayana mulai memerah.Cuba menahan rasa pedas yang melanda.

  "Korang janganlah macam ni.Aku cuma pindah kat kl saja pun.Tak jauh mana dari sekolah ni.Korang kalau nak jumpa aku datang lah kat sana.Atau kita buat reunion ke.Study group ke.Kan dah boleh hari2 jumpa ?".pujuk Dayana.Diusap bahu Tynie.

Ekin dan Nura turut mempamerkan wajah yang sedih.

  "Tapi tak macam dulu..Mana sama dengan waktu kau sekolah dekat sini dan kau pindah kat sana.".bentak Nura.

Dayana mengeleng kepala.

   "Aku dah terlanjur hantar dokumen Nura..lagipun korang janganlah risau.aku tak akan lupakan kawan2 baik aku".pujuk Dayana lagi.

Kelihatan beberapa rakan sekelas yang lain turut mendekatinya dan memujuknya agar tidak berpindah.Hanya Riana dan gengnya sahaja yang berdiri peluk tubuh di sisi kiri kelas itu.

Jelak matanya hendak melihat.Memang bagus sangatlah kau pindah.Semak mata aku dek kemunculan kau tu selalu !.sumpah Riana.

   "Alah.kalau kau nak.kau batalkan aja dokumen tu.Masih sempat lagi ni"kata Afiq.

Dayana tersengih.

  "No way ! Ish...korang ne dah kenapa? Aku cuma nak pindah sekolah lah.Malah dekat je kut dengan sekolah ne.Jangan lah sedih melebih2".ejek Dayana.

  "Kitorang sedih sebab kitorang sayang kau"kata Ekin.Dayana yang mendengar hanya terkutik seketika.

  "Ne semua sebab jantan tu.kalau dia tak buat kau macam ni ! Mesti kau tak pindah !".amuk Nilam.Berat sungguh matanya hendak menangis.Ezz aku sayang kau.huhuhu..

Dayana membulatkan mata.

  "Ka..kau ne..apa pula cakap macam tu.Tak baik lah".tegur Dayana.Nasib baik dia cakap jantan sahaja.

Kalau dia sebut nama lelaki tu ?? Tak ke mampus dia kena hentam berpalu2 oleh pelajar perempuan.Gila !

  "Betullah kan ?! Aku stress lah dengan mamat tu"marah Nilam lagi.

Kemarahannya banyak mencetuskan pelbagai persoalan di minda pelajar lain.

  "Wait wait wait...kau merapu apa ne? Eh dah dah dah..aku cuma pindah sek.Bukannya pergi mati pun.So tak.payah buat muka sedih sangat".ejek Dayana.Nilam dan lain mencebik.

Cikguku CrushkuWhere stories live. Discover now