Part 31💖

6.4K 230 4
                                    

"Kantin kat mana eh Ezz ?"soal Rayyan.Matanya sedari tadi asyik melilau ke sana ke mari mencari bangunan yang namanya kantin.

Pelajar2 lain lalu lalang sambil menjunjung pelbagai barang.Ada makanan.Ada buku.Malah ada yang bawa penyapu.Entah apa pula lah projek dia orang rehat2 macam ni🤦‍♀️

  "Kau tanya aku ne macam aku dah bertahun duduknkat sekolah ne.Aku pun tak pasti kantin tu kat mana.Aku sendiri tak tahu".sindir Dayana.Dia menjeling sekilas ke arah wajah Rayyan yang sedikit kemerahan.

Mendengarkan bicara gadis itu membuatkan Rayyan tertawa kecil.Kepalanya diketuk sedikit.

  "Erk ..Hehe betul juga kan.Sorry2".pinta Rayyan.Dayana balas dengan senyuman.Terpaku sedikit Rayyan melihat senyuman yang diukir oleh gadis itu.Manis !

Lama dia memerhati wajah Dayana tanpa disedari oleh gadis bertudung hijau emerald bercorak bunga2 besar berwarna pink.

  "Tapi aku sendiri confius lah kantin sekolah ne kat mana.Tadi Wani cakap dekat sekitar ne.Dari tadi duk berpusing kat tempat ne.Tak nampak pun"bebel Dayana.Dia mula terasa lenguh.Rayyan juga begitu.

Mereka bukan sahaja lenguh kerana berjalan sedari bunyi loceng rehat tadi.Tapi juga turut lenguh dengan pandangan2 pelik yang dilemparkan ke arah mereka oleh kebanyakan pelajar sekolah itu.Mestilah pelik kan.Mereka pelajar baru kut.

  "Jom rehat kat situ dulu".ajak Rayyan sambil jarinya mengajuk ke arah sebuah kerusi panjang yang terletak disuatu sudut blok.

Dayana mengumam.Dia letih !

  "Nampaknya tak ada makan lah kita hari ni".ujar Dayana.Rayyan mengangguk setuju.Dua2 tak tahu mana kantin sekolah.so redha ajalah.

  "Sabar jelah.".pendek saja jawapan lelaki itu.

Dayana merengus halus.Ini adalah salah satu cabaran yang dia harus lalui hari ini.Mencari kantin sekolah ! Ingat dia detektif conan😑?

  "So kau tak.kesah ke tak makan hari ini ?".soal Rayyan.Dia akui agak selesa berkawan dengan Dayana berbanding kawan2 yang asyik menempel di dekatnya tadi.Maybe sebab dia masih baru di sini malah berturutan dengan Dayana membuatkan dia agak lebih senang berhubung dengan gadis itu. 

  "Tak juga..Tapi aku takut gastrik aku keluar.Yelah aku ne ada penyakit alah tu".ujar Dayana.Mata Rayyan membulat.

  "Biar betul ? Eh kalau macam tu jomlah cari makan.tak boleh biar perut kau kosong.Nanti sakit"kata Rayyan.Lengan Dayana ditarik bersamanya sehinggakan terdorong sedikit tubuh gadis itu.

Aduh kut ya pun jangan tarik2 badan dia yang tinggi macam Zirafah ne.Kang tak terkawal kang jatuh pula dia dekat situ.Tak ke memalukan ?!

  "Kau ne pun..sabar boleh tak.Kelam kabut sangat".ejek Dayana.Rayyan hanya menyengih.

  "Alah untuk kebaikan kau juga.Aku kalau tak makan tak apa.sebab perut aku tahan.Kau tu yang kena makan.Penting untuk perut kau".kata Rayyan.

Dayana menjulingkan mata ke atas.Dengan agak berani Rayyan bertanyakan perihal kantin dengan budak2 form 1..Malu yall..

Tapi demi Dayana.Dia sanggup buat.

Eh ?? Dah kenapa dia over acting sangat ambil tahu pasal gadis tu?

  "Hah !! Tu hah kantin.Aduh patut tak nampak sepanjang kita cari.Lagak macam dewan rupanya kantin sekolah ne hah.Ish".rungut Rayyan.Bangunan berbentuk kubah dan ada pintu keluar masuk itu di pandang.Ceh dah namanya sekolah bandar.Mestilah mewah kan.

Dayana hanya menurut bila lengan berlapisnya ditarik masuk ke dalam bangunan itu.Usai sahaja menjejakkan kaki ke kantin.Seolah2 masa terhenti.Erk ayat apakah ini ?

Cikguku CrushkuWhere stories live. Discover now