Part 24💖

5.6K 216 6
                                    

"Hai ezz".sapa Ekin.Dia tersenyum dan mengambik tempat di sebelah gadis itu.Terkejut kecil Ezz Dayana.Dia membalas senyuman Ekin dengan senyuman hambar.

Apa yang gadis itu inginkan? Nak sindir dia atau nak malukan dia ?tapi terkenangkan tingkah laku gadis itu semenjak dia dipingir tadi.Tidak pula menyakitkan hati.Hanya Nilam dan Tynie saja yang melebih2.

"Erghh..kau nak apa Ekin ?"soal Dayana.Wajah Hazizi dipandang sekilas.Lelaki itu menjongket bahu sebelum berlalu untuk membeli makanan.Niat sebenarnya hanya untuk memberi kedua rakan itu ruang !

"Tak ada apa lah.Saja nak pergi tempat kau.Kau okey tak ?".tanya Ekin prihatin.Dia perasan kelopak mata yang agak sembab milik Dayana.

Dayana tersenyum.

"Okey lah..kau ada nampak aku sakit ke ?.

Ekin mengeluh perlahan.Botol air diletak ke atas meja.

Nilam dan rakan mereka hanya melihat dari jauh.

"Tapi mata kau tu menunjukkan macam kau tak okey aja.Kalau ada apa2 masalah share lah dengan aku" ujar Ekin.Ezz tersenyum.

"Kau dah tahu masalah aku.Lagi kau nak tanya".sindir halus dari Dayana.

Ekin mengeluh kecil di dalam hati.Tangan gadis itu dicapai sebelum digenggam erat.

"Sorry pasal tadi ezz.Maaf sebab tak dapat tolong kau waktu mereka cuba jatuhkan kau.Aku rasa macam tak berguna aja Ezz..".kata Ekin.Dia memegang tangan dayana erat seolah2 terlalu berharap agar gadis itu dapat memaafkan kesalahannya meskipun dia tahu ia tidak salah.

Dayana tersenyum.Dalam hati dia mengucap syukur panjang.Sekurang2nya masih ada salah satu rakannya yang dapat menerima diri nya yang tidak bersalah.

  "Takpelah Ekin..Benda dah jadi.Nak buat macam mana lagi kan.Salah aku juga sebab tak ceritakan perkara yang sebenar kat korang.Bff kan kena jujur antara satu sama lain.Tapi aku ?? Hemm.mesti yang lain pun kecewa dengan perangai aku ne".kata Dayana merendah diri.Genggaman tangan Ekin di balas erat.

Hazizi yang melihat dari jauh tersenyum senang.Baguslah !

  "Kau tak perlulah rasa macam tu.Mereka okey cuma bagi sedikit masa kat diorang.Kau pun sendiri faham kan perangai mereka macam mana.Lebih2 lagi Nil dan Tynie tu".pujuk Ekin.

Dayana mengukir senyuman hambar.Memang ia tahu perangai keempat2 sahabat baiknya itu.Namun yang dia tak pasti adalah perangai mereka yang tersirat berlandaskan maksud yang tersurat yang telah dipampangkan di bola matanya sejak mereka berkenalan lagi.

   "Memang aku tahu aku salah Ekin..aku mengaku yang tu.Tapi bab hukum menghukum atau ingin memaafkan seseorang ini bukan mudah.So aku fikir lebih baik berdiam diri sampai cerita yang sebenar terbongkar.Its not easy to now something".ujar Dayana.

Termasuk menerima yang cikgu zafiey tak sukakan dia !!

Ekin mendiamkan diri.Bola mata Dayana dipandang dalam.Dia tahu ada sesuatu yang tersembunyi di balik mata galak gadis itu.Dan yang pastinya bukan tentang mereka !tapi kerana benda lain.

  "Ergh..ezz aku nak tanya something lagi.Boleh tak ?".pinta Ekin.

Hazizi mengerut dahi dari jauh.Asal muka Ezz monyok balik ??datang bulan ke apa ?

  "Tanya lah apa yang kau nak tanya tu ??"izin Dayana.Dia melap bibir yang comot dengan sisa makanan menggunakan tisu.

Ramai pelajar yang mula berlalu keluar dari kantin sekolah.

  "Ergh.kau ada masalah lain ke selain masalah tentang kita ne ?".soal Ekin.Dayana tersedak kecil.Namun pandangan mata Ekin cuba untuk dilawan jua.

Cikguku CrushkuWhere stories live. Discover now