J A S M I N N 1

53.7K 1.6K 32
                                    

Jangan lupa baca sambil dengar lagu untuk feel yang lebih.

____________________________________________

🌸Ketandusan kasih sayang, membuat hatinya membeku.🌸

◾◾◾

AKU berpaling akibat terkejut. siapa yang biadap sangat ni panggil orang oi?

''Hah! kau celaka. Nak apa?'' Tanyaku kasar. Ini lah aku. Tiada istilah lembut dan sopan santun dalam diri aku. Bagi aku peribadi yang itu hanya untuk orang yang lemah dan lembik macam kakak aku.

Dia tergelak kecil tanda tak puas hati. ''Amboi bahasa cantik ye?''

Aku hanya menjelingnya. Malas nak layan. Semua orang kampung kat sini pun sama je perangai, gila macam mak aku. Tak habis-habis nak cari salah aku.

''Oi betina, bila kakak kau nak balik ha? Rindu ah'' Dia menyengih gatal.

Aku buat bodoh je malas nak menjawab. ''Oi kau pekak ke apa? Aku tanya ni bila kakak kau nak balik?!!'' Pekiknya kuat dari jalan.

Aku memandangnya tajam. Memang menganggu ketenangan orang betul lah. ''Kau tanya aku kenapa bodoh? Kau pergi lah tanya mak dia. Bodoh!!'' Itu bahasanya kalau orang buat aku hilang sabar.

Edry mengetap bibir. ''Nasib baik lah kau ni bakal adik ipar aku tahu tak? Mak dia tu mak kau juga lupa ke? So adik iparku sayang bila kakak sayang kau balik?'' Heh tak malu betul nak mengaku aku ni bakal adik ipar dia.

Aku senyum sumbing. ''Kau ingat kakak aku berminat dengan kau ha? Pergi balik cermin diri lah setan!'' Bodoh punya jantan. Aku berjalan tinggalkan Edry dengan reaksi bengangnya.

◾◾◾

AKU buka pintu perlahan, takut mak dengar. Mengamuk lagi orang tua tu. Aku masuk dan tutup pintu berhati-hati. Tapi biasa lah rumah kayu kalau tak ada bunyi memang tak sah.

''Tahu pula kau jalan balik ye!! Aku ingat dah tak reti nak balik dah?!!'' Aku gigit bibir. Mata aku julingkan ke atas. Masa untuk pekakkan telinga.

Aku menapak ke bilik tanpa memperdulikan mak yang berdiri di depanku. Mak menjengkilkan mata memandangku.

''Kau pergi menyundal dengan jantan mana pukul 1 pagi baru balik?!'' Herdik mak lagi.

Aku berjalan tanpa memperdulikan mak. Sabar minn, sabar selagi kau boleh.

''Hey! Aku bercakap dengan kau ni bukan bercakap dengan dinding. Jas...''

''Yah! Budak tu dah balik dah. Awak tak payah nak bising lagi boleh tak? Esok dah lah aku kerja serabut lah dengar kau memekak pagi-pagi buta ni!'' Jerit ayah mematikan bicara mak.

Aku dengan hentakkan kuat kaki di lantai kayu menuju ke bilik sebelah. Aku tahu tu mesti lah mak, tanda protes dengan teguran ayah lah tu.

Aku melemparkan badanku ke katil bujang. Lengan sebelah kanan di angkat dan di letakkan di dahi. Nafas di hembus kuat. Salah satu cara mengusir cecair yang tengah berkampung di tubir mata aku.

Apa lah salah aku sehingga seorang mak sanggup menuduh anaknya menyundal. Salah aku ke di lahirkan oleh rahimnya? Salah aku ke menjadi anaknya?

Aku tak layak ke untuk disayangi oleh seorang ibu dan ayah, tak layak ke aku untuk mendapat perhatian yang sama seperti kakak dan abangku dapat. Aku juga ada perasaan. Aku juga ingin dikasihi dan disayangi. Kenapa aku dibenci?

Badanku mengiring ke kiri. Mata aku pejam rapat. Cuba mengusir rasa sakit, pedih, kecewa, sedih. Aku tak akan menangis tak akan. Akhirnya aku terlelap juga sehingga malam berganti pagi.

''MAK!!!''

J A S M I N NWhere stories live. Discover now