J A S M I N N 12

43.2K 1.6K 58
                                    

🍁 I'm tired of fighting. For once, i want to be fought for. 🍁

◾◾◾

AKU hanya memandang Jaslina dan Iskandar berjalan berpegangan tangan dengan mesra sekali di persisiran pantai. Sekali sekala Jaslina melentokkan kepalanya di bahu Iskandar.

Untungnya menjadi Jaslina sentiasa disayangi, bukan saja oleh mak, ayah dan Syakir abangku tapi juga Iskandar. Sedangkan aku tiada siapa pun yang sudi memberikan kasih sayang pada aku.

Aku duduk di buaian yang terikat pada dua pokok tidak jauh dengan persisiran pantai. Aku memerhati sekeliling.

Kadang-kadang aku mendengus geram. Geram pada Iskandar. Dah tahu nak bermadu asmara dengan Jaslina tak payah lah ajak aku datang sekali ini tidak aku di biarkan melanggu seorang di tempat yang sangat asing untuk aku. Mana aku nak pergi, aku tak tahu tempat ni kalau kat kampung tahu lah mana kaki aku nak menapak. Haish! Menyesal pula ikut Iskandar datang ke sabah ni.

''Hai?,''

Mendengar teguran itu pantas aku menoleh. Seorang lelaki memakai cermin mata hitam dan memakai topi pantai bersama baju t-shirt putih tersarung di dalam di padankan dengan baju kemeja kotak-kotak lengan pendek di luar dan di suaikan dengan seluar warna krim paras lutut.

Aku angkat muka memandang mukanya, akibat silau cahaya matahari menyukarkan aku untuk melihat mukanya dengan jelas tapi aku dapat tangkap senyuman di bibirnya.

''Sorang je?'' Melihat aku tidak membalas sapaannya dia mengajukan soalan yang lain.

Heh, soalan klise sejenis apakah ini? Dia tak nampak ke aku sorang je?

Aku tarik muka semula. Tak berminat nak bertegur sapa dengan orang yang aku tak kenal. Si Iskandar ni mana lah pula? Langsung dia tak ingat aku kat sini hmm.

Aku perasan lelaki itu berganjak ke sisi buaian yang aku duduk. ''Tak baik tahu biarkan soalan orang tergantung,'' Bisiknya perlahan. Eh bukan bisiklah kalau aku boleh dengar.

Aku memandangnya. ''Emak saya pesan jangan bercakap dengan orang yang saya tak kenal.'' Ujarku sinis bersama jelingan.

Dia tertawa kecil. Aku pantas menjelingnya. Aku tak buat lawak okey.

''Whoa don't give me that look please!'' Ujarnya separa merayu. Dia membuka spek yang tersarung di matanya dari tadi.

Aku ternganga mulut memandangnya. Makk!! Hensemnya!! Gurlp! Aku cepat-cepat alihkan mukaku bila tertangkap tingkahku merenungnya tadi.

Dia beralih pula di hadapan aku. Aku telan air liur. Apa mamak ni nak, kalau sampai kau nak buat yang bukan-bukan, aku tak kira hensem tak hensem aku tendang kau punya junior sampai senak.

Lelaki itu tiba-tiba menghulurkan tangannya kearah aku menyebabkan aku terkebelakang sedikit akibat terkejut. ''Saya Zafril, boleh panggil saya Aril,'' Ouh, dia hulur salam perkenalan rupanya.

Aku hanya memandang huluran tangannya tanpa berniat nak menyambutnya. ''Tak tanya pun,'' Aku alihkan pandanganku kearah pantai dengan riak selamba.

Zafril menjatuhkan huluran tangannya lalu dia tersenyum nipis. ''Saya suka orang macam awak ni, been protective to herself,'' Dia tersenyum manis.

Aku hanya buat pekak dan memandang lurus kearah pantai.

''Awak datang sorang je ke?'' Soalnya lagi masih belum mengalah nak meraih perhatian dariku.

Aku tarik nafas dalam. Aku memandangnya sekilas. ''Aku datang dengan suami.'' Tungkasku tanpa berselindung. Aku memandang riak mukanya. Pelik wajah kecewa yang di pamirkan atau aku yang terlalu perasan.

Zafril cuba mengukir senyum walaupun ianya jelas hambar. ''Mana suami awak?''

Aku angkat bahu. ''Ntah, tadi dia cakap nak pergi beli air,'' Tipuku. Takkan nak cakap suami saya sedang melepaskan rindu dengan kekasih hatinya dan tinggalkan saya sesorang kat sini. Aduh! Kenapa aku jadi sensitif begini pulak.

''Aku tipu je lah, aku datang sorang je kat sini.'' Aku gigit bibir bawah. Ntah kenapa aku ingin menidakkan kedatangan aku ke sini bersama Iskandar.

Zafril tersenyum lebar. ''Seriously, pandai ye awak ni bergurau. So i still have a chance lah ni?''

Chance? Aku berkerut dahi memandangnya. Dia tersenyum geli hati memandang riakku. ''So maknanya saya ada peluang lagi lah ni nak berkenalan dengan awak?'' Usiknya dalam nada menggoda.

Aku menyengetkan mulutku. ''Sorry. Aku tak cakap pun yang aku nak kenal dengan kau,'' Usai berkata aku terus meniggalkan Zafril.

''TAK APA SAYA TUNGGU BILA AWAK DAH BERSEDIA, SEMOGA KITA BERJUMPA LAGI YE!!'' Pekik Zafril kuat dari belakang.

''Gila!''

Tok! Tok!

Siapalah yang nak mengacau malam-malam ni. Nak bukak ke taknak eh dah lewat malam ni takkan pekerja hotel nak datang servis kot.

Tok! Tok!

Bunyi ketukan bunyi lagi dan semakin kuat daripada tadi. Aku berjalan ke hulu ke hilir di dalam bilikku sendiri.

''Nak call Iskandar ke tak eh, tapi kalau dia dah tidur macam mana?''

Tok! Tok!

Bunyi ketukkan yang makin kuat itu menyentapkan aku. Perlahan aku melangkah menghampiri pintu bilik. Aku lekapkan telinga kanan ke pintu.

''Siapa?!'' Soalku keras.

''Suami kau, Iskandar tak ingat dah ke?'' Mendengar jawapan sakastik itu membuat hatiku menjadi lega. Kenapa lega? Legalah sekurang-kurangnya dia orang yang aku kenal dekat sini.

Aku buka pintu bilik perlahan. Tersembur wajah masam Iskandar. Agaknya lama kot kena berdiri depan pintu bilik aku ni.

''Nak apa?'' Tanyaku tanpa nada.

''Kau dah tidur ke?'' Aku mengecilkan mata memandang Iskandar. Kita tanya dia, dia tanya kita balik.

Aku membawa tangan memeluk tubuh. ''Baru nak pergi tidur. Ada apa datang?'' Soalku sekali lagi.

Iskandar memasukkan tangannya ke dalam pokek seluar. Segak. ''Tak nak ajak aku masuk ke?''

Soalan pelik dari Iskandar membuat aku tercenggang. Aku angkat kening memandangnya. Tapi dia seolah sibuk mengintai ruang bilikku. Cari apa?

''Kalau ada apa-apa esok je lah, aku nak tidur dah ni.'' Ujarku lalu ingin cepat-cepat menutup pintu. Namun Iskandar terlebih dulu menahannya. Aduh apa lelaki ni nak?

Aku menjelingnya tajam. ''Nak apa lagi?'' Soalku dingin.

''Aku nak tidur dalam bilik kau malam ni.''

J A S M I N NWhere stories live. Discover now