J A S M I N N 6

42.8K 1.5K 96
                                    

🌸Kaki itu terus berlari meredah liku-liku yang menghalang, namun di mana hujungnya...🌸

◾◾◾

''KAU sengaja je kan! Aku benci kau! Kau memang cemburu tengok aku bahagia kan! Aku benci kau!!'' Jaslina memukul-mukul badanku dan tiada seorang pun yang menahan.

Aku hanya duduk menunduk di kerusi pejabat agama. Aku keliru. Aku tak tahu apa yang jadi.

''Kau memang anak tak guna. Kau memalukan aku! Macam mana aku nak tunjuk muka aku dekat orang kampung ha! Kau ni memang mendatangkan bala je tahu tak!!'' Giliran mak pula menghambuku. Kepalaku ditolak-tolak.

''Aku benci kau! Kau sengaja nak musnahkan hidup aku kan!'' Jaslina menolak-nolak tubuhku ke dinding. Air mata laju mengalir di pipinya.

Mak menarik Jaslina ke dalam pelukannya. Jaslina menangis teresak-esak dalam pelukan mak. ''Mak.. Lina benci dia mak..''

''Sabar Lina sabar..'' Mak mengosok belakang badan Jaslina.

''Lina percayakan Is, Lina tahu ni mesti rancangan budak tak guna ni nak hancurkan hubungan Lina dan Is,'' Aku membiarkan Jaslina menghambukan semua amarahnya pada aku. Yang lain hanya memerhati. Menolong tidak menergah pun tidak. Aku larikan pandanganku ke arah Iskandar dia hanya berdiri kaku di suatu sudut.

''Lina sabar Lina, Lina mesti kahwin dengan Is ye sayang,'' Mak memujuk Jaslina. Makin kuat tangisan Jaslina dalam pelukkan mak.

''Is!! Macam mana boleh jadi ni, cerita dekat mama?'' Mak Is meluru laju ke arah Iskandar. Mungkin baru sampai dari Kuala Lumpur.

''Is tak tahu mama, Is diperangkap Is tak bersalah.'' Bagitahu Is membuatkan jantungku bagai nak tercabut.

''Diperangkap? Siapa perangkap Is?''

Tiada jawapan dari mulut Iskandar yang aku dengar. Aku angkat kepala untuk melihat. Zap! Pandangannya tajam kearah aku. Mak Is memandang aku serba salah. Dia melangkah menghampiri aku.

Mak Is duduk disebelah aku. Tangan aku di ambil dan di usap perlahan. Aku dapat rasakan sentuhan keibuan yang aku dambakan selama ini. ''Bagitahu makcik sayang, betul ke Jasminn perangkap Is?'' Tanya mak Is perlahan.

Aku memandang mak Is dan aku geleng kepala perlahan.

''Penipu!! Aku tahu kau yang perangkap Is!'' Jerit Lina bersama linangan air mata. Dia meluru kearahku dengan mencerlung tajam memandangku. Mak Is bangun melindungi tubuhku.

''Lina sabar, bukan macam ni cara selesaikan masalah.''

Jaslina menggeleng kepala. ''Lina tahu mama dia yang perangkap Is, dia memang dengki dengan Lina dari dulu lagi.'' Ujar Lina sambil meraung dalam pelukkan mama Is.

''Macam mana ni encik syamil kita nak selesaikan masalah nie?'' Aku mendengar soalan yang keluar dari mulut papa Iskandar.

Ayah mengeluh. ''Kalau tak nak kahwin kan diaorang ni boleh, tapi kami kena bayar dendanya. Saya harap encik Hakim faham kami ni tak berduit.'' Ujar ayah dengan satu maksud yang aku kurang faham.

Jaslina meluru kepelukkan mak. Dia meraung lagi dalam pelukkan mak. ''Mak...'' Dia geleng kepala.

''Duit tak jadi masalah, tapi ini melibatkan nama baik dua buah keluarga. Terutama keluarga kami. Apa orang cakap nanti kalau tahu Iskandar kena tangkap basah dengan perempuan lain tapi kahwin dengan orang lain.'' Kenyataan Mama Iskandar membuat semua orang tercenggang dan menambah lagi kekeliruan pada otak aku.

J A S M I N NWhere stories live. Discover now