special jasminn 2

29K 983 31
                                    

6 July 2017 ( 8 : 12 pm )

New Update : BOOK TWO

JASMINN : THE LAST FATE

Episod Dua ( book two )

Deze afbeelding leeft onze inhoudsrichtlijnen niet na. Verwijder de afbeelding of upload een andere om verder te gaan met publiceren.

Episod Dua ( book two )

~ Dia Bukan Derita, Tapi Bidadari Kesayangan Tuhan ~

           RAYA tahun ni tak sama dengan raya sebelum-sebelumnya. Semuanya sudah berubah, terlalu banyak yang berubah. Sudah tiga tahun aku menyambut raya tanpa ayah. Terlalu banyak cerita derita yang aku lalui.

Nafas ku hela lembut. Dedaun kering aku ambil dan aku kumpul di tepi. Rumput-rumbut kecil yang mula tumbuh atas pusara ayah aku cabut.

'' selamat hari raya ayah.. Minn rindu sangat dekat ayah.. ''

'' sayang kita baca doa ya? ''

Aku menoleh Iskandar dan Izkia di sebelah seraya menganggukan kepala. Iskandar mula membacakan doa untuk ayah. Aku dan Izkia mengaminkan.

Aku menoleh pada jantung hatiku di tepi, muka bahagianya sentiasa mengembirakan hatiku. Tidak seperti waktu aku kecil, aku tak pernah rasa gembira sebegini. Malah tak sempat pun untuk rasa seperti mana Kia rasa zaman kecilnya ini.

Waktu kecilku hanya diuliti hari-hari yang pedih dan penderitaan, luka di hati membuat aku tidak seperti kanak-kanak yang lain. Aku membesar dalam kebencian mereka. Pedih sangat rasa tu.

Dahi Kia aku cium. Aku dakap dirinya penuh erat. Mama janji akan berikan sepenuh kebahagian pada Kia, mama tak akan bazirkan walau sesaat hidup Kia dengan kebencian.

          
              '' MINN ? ''

Menoleh aku ke sebelahku. Aku senyum padanya. Mak mengambil tanganku dan mengusapnya perlahan.

'' besar perut Minn ni. Minn cakap baru masuk tujuh bulan? ''

Aku senyum saja. '' aah mak, doktor kata baby Minn ni besar. Boy kan. ''

Mak ketawa kecil. '' patutlah besar semacam, takpelah yang penting sihat. ''

Aku angguk setuju. Hari ni masuk raya keenam aku beraya di kampung. Esok sudah kena balik ke kuala lumpur. Sayu hati nak tinggalkan kampung, rindu pada kenangan yang tercipta di sini walaupun ia tak seindah mana pun.

Tiba-tiba aku panggung kepala memandang mak. '' mak Is mana? ''

'' ada dalam rumah tu hah layan anak kamu. ''

Aku senyum mendengarnya. Biasalah Izkia adalah tu benda yang dia suruh Iskandar buat untuk dia. Budak sorang tu tak reti nak duduk diam.

'' mak Minn nak pergi sawah depan sana tu, nanti mak bagitahu Is ye. ''

J A S M I N NWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu