BAB 3 - BALIK KAMPUNG!

21.3K 857 38
                                    

          Keesokan paginya, kami begerak dari rumah seawal pukul 8:00 pagi lagi

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

          Keesokan paginya, kami begerak dari rumah seawal pukul 8:00 pagi lagi.  Perjalanan dari Kuala Lumpur hingga ke kampung mengambil masa selama 2 jam setengah.  Kenderaan Range Rover yang dipandu bergerak dengan kelajuan yang sederhana saja.

          Pak Cik Sufian duduk di hadapan bersebelahan dengan Afiq Khairul yang jadi pemandu kami pada hari ini.  Manakala... Mak Cik Balqis, Adila dan aku duduk di bahagian belakang.  Aku hanya melihat mereka berbual dan kemudian melemparkan pandanganku di luar sana.

          Termenung...

          Macam manalah penerimaan abah, umi dan atok kat kampung tu?

          Amin, jangan cakap.  Malam tadi dia ada Messenger aku.  Habis aku kena ejek olehnya.  Siap taip perkataan 'hahaha' berjela-jela bagai nak mampus!


Amin : Hahahahahahahahahaaaaaaa... Tak sangka langsung! Sukar dipercayai! O.M.G! Leha! Bukan Leha benci gila ke dengan Abang Afiq? Kenapa boleh jatuh cinta pula ni?!!


          Haaa... Aku mengeluh perlahan.  Bertabahlah!

          Ini semua angkara Afiq Khairul yang mengeluarkan statement mengatakan aku yang jatuh cinta kepada dia dulu.  Kurang asam!

          Gara-gara dia, aku kena ejek oleh abang kembarku tu!

          Aku panjangkan leherku dan melihat ke tempat pemandu.  Aku tengok Afiq Khairul sedang memandu dengan gaya santai saja.  Kadang-kadang aku tengok dia ketawa.  Aku pun tidak tahu apa butir yang mereka tengah bualkan tu.  Lagu yang berdendang rancak di telingaku menghalang daripada mendengarnya.

          Aku menyandar semula dan tengok Adila di sebelahku itu.  Adila sudah lena terlentok dengan patung bearnya.  Macam budak-budak!

          Aku cabut earphone di telinganya dan telingaku.  Kemudian, turn off lagu yang sedang berdendang rancang di Iphone miliknya tu.  Adila... Kalau dah tidur, jangan harap nak sedar.  Dia ni macam aku juga.  Dua kali lima bersamaan sepuluh.  Bebelku sendiri.

          Aku lemparkan pandanganku semula ke hadapan.  Kebetulan agaknya, Afiq Khairul tengah melihat kami melalui rear view mirror kat depan dia tu.  Dengan kesempatan itu, aku letakkan jari telunjuk aku di bawah mata dan jelirkan lidahku kat dia.

          Nah, ambik kau!

          "Leha!" Aku dengar namaku kena jerit.

          Terus saja aku pejamkan mata dan menyandar di tepi Adila.  Pura-pura tidur!

          "Kenapa tu Afiq?" tanya Mak Cik Balqis segera.

          Confirm Mak Cik Balqis dan Pak Cik Sufian tengah tengok aku sekarang ni.  Aku hanya pejamkan mata seolah-olah tidur nyenyak di situ bersama Adila.  Padahal, dalam hati aku dah ketawa terkekek-kekek macam nenek tua!

BOS A.K.A SUAMIKUWhere stories live. Discover now