BAB 43 - PENDARAHAN!

23.1K 637 37
                                    

          Bingkas Afiq Khairul terbangun apabila terdengarkan tangisan isterinya itu

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

          Bingkas Afiq Khairul terbangun apabila terdengarkan tangisan isterinya itu.

          "Leha! Kenapa sayang?!" tanyanya pantas.

          Tetapi, pandangannya jatuh pada legging colour cream yang dipakai oleh isterinya itu.  Ada tompokan berwarna merah di situ!

          Afiq Khairul tersentak.   Tanpa membuang masa, dia bangun dan memakai baju t-shirt serta seluar slack saja.  Selepas itu, mengambil cardingan labuh serta tudung sarung dan memakaikan untuk isterinya itu.

          "Kita ke hospital." Hati Afiq Khairul hampir luluh namun dia kena kuatkan semangatnya.  

          Perasaan hiba dan sedih dipendam di dadanya saja.  Dia gagahkan dirinya agar isterinya itu turut kuat juga.  Walhal, betapa dia takut dengan situasi sekarang ni!

          Kemudian, barang penting seperti dompet Leha, buku rekod kesihatan baby serta kunci kereta diambil dengan segera.  Dengan berhati-hati, tubuh Leha dicempung dan segera bergerak ke hospital yang berdekatan.  Takut sekiranya melakukan pergerakan yang banyak dan besar, pendarahan akan bertambah teruk lagi.

          Sepanjang perjalanan ke hospital.  Sesekali Afiq Khairul menoleh kepada Leha.  Isterinya itu masih menangis lagi.   Sementara, tangan kanan isterinya itu memegang perutnya.  Seolah-olah dia cuba untuk melindungi anak yang sedang dikandungnya itu.

          Afiq Khairul mengenggam steering kereta dengan kuat.  Sesekali dia pegang kepala Leha.  Cuba untuk menenangkan isterinya itu.  Dalam hatinya, dia beristighfar dan berdoa kepada Allah S.W.T agar anak yang dikandung isterinya itu akan selamat.

          20 minit kemudian, Afiq Khairul berhentikan keretanya di ruang pintu kecemasan.  Melihatkan situasi Afiq Khairul yang membuka pintu dan mencempung isterinya masuk ke dalam wad kecemasan, 3 nurse dan seorang doktor wanita mendekatinya.  Dengan berhati-hati, dia baringkan tubuh Leha di atas katil stretcher.

          "Abang..." Leha capai tangannya.

          Ada riak ketakutan disebalik wajah polos isterinya itu.

          "Jangan risau... Semuanya akan baik-baik saja.  Leha kuatkan diri ye.  Abang tak ke mana-mana.  Abang tunggu sini," pujuk Afiq Khairul sambil menggenggam tangan isterinya itu.

          Dahi isterinya itu dikucup.  Leha pula hanya menganggukkan kepalanya.  Pucat sungguh bibir isterinya itu.

          "Tiba-tiba isteri saya mengalami pendarahan tadi..." Afiq Khairul menjelaskan situasi yang sebenar kepada doktor wanita yang masih memeriksa nadi Leha ketika itu.

          Doktor wanita tersebut mengarahkan agar Leha di bawah masuk ke dalam bilik kecemasan dengan kadar segera.       

          "Tolong jaga isteri dan selamatkan anak saya..." Itulah kata-katanya yang terakhir sebelum doktor wanita itu masuk ke dalam bilik kecemasan tersebut.

BOS A.K.A SUAMIKUWhere stories live. Discover now