❝ PROLOG ❞

9.4K 338 15
                                    


Empat tahun yang lalu,

Si dia leka memerhatikan tingkah laku gadis itu. Entah kenapa, dirinya yang tidak pernah meminati mana-mana perempuan sebelum ini, tiba-tiba berminat dengan perempuan nan satu itu. Kenal pun tidak! Dari mana, anak siapa dan paling penting, ini kali pertama gadis itu ditemuinya sepanjang berada di sini!

Si dia masih ralit memerhati. Merenung lebih tepat! Sudah seperti dipukau apatah lagi sudah hampir sepuluh minit gadis ayu itu ditenungnya.

"Weh!" panggil rakannya di sebelah. Lengan kirinya turut ditepuk. Si dia menoleh ke arah si pengganggu.

"Apa?" soalnya terpinga-pinga. Rakannya yang sudah berkerut muka itu dipandang dengan kening kanan terjungkit.

"Kau dengar tak aku panggil? Dah lebih lima kali tahu!"

Panas, panas! Kita punyalah mengajar bagai nak rak sampai kering anak tekak, orang sebelah pulak boleh menerawang ke tempat lain.

"Kau ada panggil eh? Ada apa? Maaflah aku tak perasan," soalnya serba salah. Tangan naik menggaru kepala yang tidak gatal. Tulah den, perhati lagi anak dara orang, kan dah tak fokus masa study group! Adeh...

"Takdelah. Kitorang nak balik dah ni. Dah nak masuk Asar dah. Alang-alang tu nak pergi solat kat surau lah. Jom!" ajak rakannya sambil menggelengkan kepala. Ada lah tu dia menungkan. Teringat mak lah, adik lah, ayah lah. Ada belaka! Anak mithali lah kan.

Si dia berpaling lagi ke tempat gadis itu berada. Kebetulan pula gadis itu dan rakan-rakannya juga sedang bersiap-siap untuk keluar dari situ. Mereka berjalan beramai-ramai ke pintu 1 yang terletak berhampiran kaunter. Manakala si dia pula perlu keluar melalui pintu 2 untuk ke surau.

'See you again, beautiful,' bisiknya dalam hati.

WILDAN ✓Where stories live. Discover now