Episod 16: KEKASIHKU PUTERI BUNIAN 2

542 88 28
                                    

Seperti episod-episod sebelumnya, episod di bawah ini juga based on my real experience. Paranormal experience!

Teruskan membaca:

Aku tidak pernah bercerita kepada isteri tentang gadis berkebaya putih dan berbibir mungil yang sering hadir dalam mimpiku itu. Tidak faedahnya berkongsi isu yang belum tentu akan difahami orang lain, pikirku. Silap-silap boleh timbulkan salah faham dan  fitnah pula.

Tetapi dengan rakan-rakan seofis, banyak kali juga aku bercerita tentang apa yang aku nampak pada pagi tersebut. Juga mimpi demi mimpi tentang gadis berkebaya putih yang sering hadir mengganggu tidurku.

"Kes kau ni aku rasa kes berat, Jeff," kata rakan baikku Sam ketika kami sedang menjamah makan tengahari di cafe ofis di tingkat bawah.

"Kalau kau mimpi sekali dua, tu boleh kata mainan tidur. Tapi kalau  dah sampai lima kali sebulan kau bermimpi benda yang sama, ni dah jadi kes berat dan serius ni. Aku rasa kau dah kena rasuk dengan benda yang kau nampak tu laa"

"Entah-entah yang kau nampak tu orang bunian tak?" seorang lagi rakan  kami, Mie membuat andaian,  "Di kampung aku di Terengganu masa aku sekolah menengah dulu, ada sepupu aku pernah hilang 10 hari dalam hutan. Rupanya dia disembunyikan orang bunian di perkampungan mereka. Orang bunian tu paksa sepupu aku kawin dengan anak perempuan mereka. Mujurlah akhirnya orang kampung jumpa dia. Dia dijumpai tersandar keletihan dan kelaparan di bawah perdu pokok besar dalam hutan."

"Kau bayangkan, kalau orang kampung tak jumpa dia, mau mati dia 10 hari tak makan". Bersungguh-sungguh Mie bercerita, "Entah-entah perempuan bermahkota atas tandu dan berkebaya putih yang kau nampak tu puteri bunian tak? Masa kau tengok dia, mungkin dia pun dah nampak kau. Mungkin dia dah berkenan, mungkin dia  nak jadikan kau kekasih dia kot? Tu yang dia selalu datang dalam mimpi kau tu?"

"Mie kata mungkin betul" sokong Sam, "Mungkin puteri bunian dah suka kat kau, mana tau kan? Orang bunian ni kata orang bukan suka dengan semua manusia. Hanya orang yang ada ciri khas saja bunian suka. Macam kaulah, Jeff. Kau ada ciri khas tu"

"Haha..ciri khas apa pulak yang kau merepek ni, Sam? Karut betul laa kau ni" aku ketawa mendengar teori gila kawanku itu.

"Kau ni kan jenis orang lurus, Jeff", sambung Sam, "Engkau sangat baik, pemaaf dan jujur tahap keterlaluan. Bayangkan sampai orang maki kau pun kau boleh senyum dan gelak. Orang tipu pun kau boleh ada kesian lagi kat penipu tu.  Susah nak cari orang macam kau di dunia ni. Dan orang-orang yang susah nak dicari dan separuh wali macam kau ni lah memang bunian suka". Sam terus merepek macamlah dia mahir sangat tentang dunia paranormal.

"Aku taulah kau orang berdua ni saja-saja nak menakut-nakutkan aku kan? Kalau pun puteri bunian tu wujud, dia mesti pilih anak teruna sunti, bukan orang yang dah berbini dan tak suci lagi macam aku ni .." kata aku disambut ketawa rakan-rakan lain.

"Sejujurnya aku tak pikirlah Jeff ni kena rasuk dengan bunian" sanggah Aliff, seorang lagi kawan kami. "Aku rasa mimpi-mimpi Jeff tu semua lebih kepada pengaruh bawah sedar dia. Orang putih kata subconscious mind. Bila kau banyak sangat pikirkan sesuatu, benda yang kau pikir tu akan datang dalam mimpi kau. Itu saja sebenarnya." 

"Macam Jeff ni lah", kata Aliff mempertahankan hujahnya, "Mungkin dia rasa teruja sangat dengan apa yang dia nampak awal pagi tu, selalu berpikir sangat tentang apa yang dia nampak. Tambahan lagi pompuan yang dia nampak tu sangat cantik. Apa lagi..  bila selalu diingat-ingat dia datanglah dalam mimpi Jeff. Tapi mimpi hanya mimpi, Jeff. Aku tak percaya mimpi kau tu ada kaitan dengan orang bunian pun!"

"Habis kau nak katakan apa yang aku nampak tu cuma khayalan lah? Subconscious mind, gitu? Untuk makluman kau, Aliff, aku nampak pompuan tu dalam keadaan 100% sedar" soal aku.

Jangan Buka HijabkuWhere stories live. Discover now