Episod 25: KEKASIH GELAPKU CIK PONTI

451 61 20
                                    

Seperti episod-episod sebelumnya, episod di bawah ini juga based on my real experience. Paranormal experience!

Teruskan membaca:

Adalah lumrah bagi agensi tempat aku bekerja kami sering bertukar tempat kerja. Hari ini mungkin kerja di Perlis. Tahun depan mungkin di Sarawak atau  Sabah, dua tahun lagi mungkin ke Pahang atau Selangor pula.

Begitulah juga aku. Suatu hari aku terima surat pertukaran kerja ke Perak. Aku ditugaskan di sebuah agensi di sebuah bandar di utara Perak.

Bandar T sebuah bandar permai, ada bukit, ada tasik. Penduduknya berbilang kaum dan sangat ramah.

Ketika aku kerja di bandar T, isteri dan anak-anak tinggal di rumah kami di Alor Setar. Aku pula berstatus weekend husband yang akan pulang ke Alor Setar setiap hujung minggu.

Setiap hari kerja aku tidur di rumah sewa yang terletak di atas sebuah rumah kedai tidak jauh dari hospital daerah bandar itu.

Rumah yang aku sewa mempunyai dua bilik tidur, ruang tamu yang sederhana luas dan sebuah bilik air. Memadailah untuk weekend husband seperti aku yang seminggu cuma lima hari tinggal di situ. Dua hari selebihnya dalam seminggu aku balik dan bermalam di rumahku di Alor Setar.

Minggu pertama tidur di rumah sewa itu, semua berjalan lancar. Aku gembira di situ, siang sibuk dengan kerja, cuma malam terasa begitu panjang tanpa keluarga di sisi.

Tetapi minggu kedua tidak seindah minggu pertama...

Suatu hari kira-kira pukul 2.00 pagi aku terjaga dari tidur dengan dada berdebar. Hidung terbau suatu benda tidak enak. Bau yang sangat busuk menusuk hidung. Tekak rasa hampir nak termuntah

"Mungkin bangkai tikus di bawah katil bilik tidur kot?" detik hatiku.

Tiba-tiba lenganku tersentuh sesuatu benda lembut di atas katil di sebelahku. Seperti rambut rasanya benda itu. Rambut siapa?

Aku menjerit dan melompat turun dari katil. Bila aku buka lampu tiada apa-apa di atas katil. Yang ada cuma bau busuk menyerupai bangkai. Mimpikah aku?

Masih teringat apa yang aku lihat tadi. Dalam samar cahaya lampu jalan yang menerjah masuk ke bilik tidur terlihat seperti suatu sosok berkulit cerah tidur di sebelahku. Sosok tersebut tidur mengiring membelakangiku. Aku cuma nampak belakangnya yang dibaluti kain batik paras dada. Bentuk tubuhnya menyerupai perempuan. Rambutnya sangat panjang hingga sebahagiannya menyentuh dada dan lenganku. Bila aku tumpukan perhatian nampak seorang budak perempuan tidur di sebelahnya. Budak perempuan itu berusia dalam lingkungan setahun tidur menelentang. Matanya terbeliak memandang siling.

Dalam keadaan tubuh yang menggeletar dan dada berdegup kencang aku gagahi ke bilik air yang berada di hujung bilik. Mujur juga lampu bilik air aku terlupa tutup malam tadi. Kalau tidak pasti rasa takut akan wujud untuk masuk ke bilik air.

Aku mengambil wuduk dan lakukan solat sunat. Berdoa dengan suara kuat meminta Allah melindungi aku dari gangguan syaitan yang terkutuk.

Susah juga nak aku lelapkan mata lepas itu. Risau juga jika terlelap sosok wanita berambut panjang bersama anaknya itu datang lagi. Lebih kurang pukul 5.00 pagi baru aku dapat  menyambung tidur. Pukul 6.00 pagi sudah terbangun untuk pergi kerja pula.

Aku ingat peristiwa itu berakhir pada hari itu saja. Tapi rupanya tidak. Beberapa malam lepas itu, perempuan yang sama bersama anaknya mengganggu tidurku lagi. Sedang nyenyak tidur aku terjaga lepas menghidu bau busuk yang sama seperti sebelumnya. Dan di sebelahku sosok perempuan berambut panjang dan anaknya berbaring dengan nyenyaknya. Perempuan itu tidur dalam posisi yang sama seperti malam sebelumnya- mengiring membelakangiku. Anaknya seperti malam sebelumnya juga tidur terlentang di sebelah wanita tersebut dengan biji mata terbeliak memandang siling.

Jangan Buka HijabkuWhere stories live. Discover now