Episod 23: PUAKA AYER HITAM

442 72 27
                                    

Seperti episod-episod sebelumnya, episod di bawah ini juga based on my real experience. Paranormal experience!

Teruskan membaca:

Seperti petang-petang lain, petang itu seperti biasa aku menjemput isteriku, Im dari klinik tempat dia kerja di Jalan Pudu.

Masuk saja dalam kereta, Im menunjukkan aku sekeping surat.

"Surat apa?" tanya aku.

"Surat cinta.." jawab sang isteri.

"Hmmm..bangganya abang. Ada juga orang jatuh cinta dengan isteri abang.." kata aku tergelak kecil.

"Surat cinta dari KKM lah, abang oooiii"

"Awat pula depa bagi surat? KKM nak ambik disciplinary  action ka?" aku berjenaka.

"Ke situ pula dia..Tak payah ceritalah!". Im mula tunjuk muka merajuk.

"Okay okay. Ceritalah.."

"Im kena transfer kerja.."

"Transfer kerja? Kena transfer kat mana pula?"

"Kedah.."

Sebenarnya Im sudah lama minta bertukar kerja ke Kedah. Alasannya hendak tinggal berdekatan dengan orang tuanya yang sudah lama uzur. Selain dari itu rumah yang Im beli di Alor Setar juga sudah lama siap. Dia teringin sangat hendak duduk di rumah semi-detached yang dibelinya itu.

Di ringkaskan cerita, akhirnya isteriku, Im bertukar kerja ke Kedah. Dia ditempatkan di sebuah klinik di Alor Setar. Kebetulan klinik tempat dia bertugas itu cuma 100 meter saja dari rumah yang dibelinya dan 4 kilometer dari rumah orang tuanya. Baiknya nasib!

Aku pula masih kerja di KL. Tinggallah aku seorang diri di rumah kami di Ampang. Setiap  petang Jumaat lepas ofis aku akan balik ke Alor Setar untuk jenguk isteri dan anak-anak. Hari ahad malam aku akan balik ke KL untuk kerja keesokannya. Begitulah nasib seorang weekend husband!!

Setahun selepas isteri dan anak-anak berpindah ke Alor Setar, suatu hari aku mendapat surat yang memberitahu aku ditukarkan kerja ke Perlis.

Aku begitu gembira kerana selepas setahun menjadi weekend husband, aku akhirnya  berpeluang tinggal sebumbung semula dengan isteri dan anak-anak aku. Walau pun tempat kerja aku di Kangar, Perlis dan rumah aku tinggal  pula di Alor Setar, Kedah tetapi ia bukan masalah besar. Sekurang-kurangnya menjadi pure husband lebih baik dari menjadi weekend husband kan?

Demi rezeki, setiap hari aku akan berulang alik dari rumah di Alor Setar ke Kangar sejauh 50 kilometer. Perjalanan dari Alor Setar ke Kangar mengambil masa 50 hingga 60 minit mengikut keadaan jalan raya ketika itu. Jalan yang aku ikuti merupakan jalan dua lorong yang melalui pekan-pekan kecil seperti Jerlun, Ayer Hitam, Sanglang dan Simpang Empat sebelum memasuki bandar Kangar. Itu adalah jalan terdekat dari rumahku ke ofis.

Biasanya ketika kerja di Kangar ini, aku akan sampai ke rumah dalam pukul 7.00 malam. Aku memang sudah biasa pulang lewat dari ofis sejak mula kerja lagi.Tetapi kadang-kadang aku sampai  ke rumah di Alor Setar bukan lagi pukul 7.00 malam seperti kebiasaannya, malah tengah malam baru aku sampai ke rumah. Ini kerana big boss jenis suka buat mesyuarat waktu malam. Big boss suka buat mesyuarat lepas pukul 10 malam kerana siang dia sangat sibuk. Free time dia cuma pada waktu malam.

Suatu hari, PA boss, Faiza, masuk ke dalam bilik aku.

"Cik Jeff malam ni ada meeting" beritahu Faiza sambil menghulurkan aku sekeping surat.

Jangan Buka HijabkuWhere stories live. Discover now