➵I-7

1K 70 3
                                    

📩 Skizofrenia : Menurut American Psychiatric Association di dalam DSM V, skizofrenia perlu mempunyai

A. Dua atau lebih kriteria berikut pada bahagian masa yang signifikan dalam tempoh sebulan. Kriteria yang perlu ada untuk didiagnos sebagai skizofrenia adalah seperti berikut dengan sekurang-kurangnya terdapat kriteria (1), (2), atau (3):

(1) Delusi

(2) Halusinasi

(3) Percakapan yang tidak teratur (kerap terkeluar daripada topik percakapan atau tidak keruan)

(4) Sangat tidak teratur atau tingkah laku katatonik

(5) Gejala negatif [ekspresi emosi yang berkurangan atau avolisi (tidak mampu untuk memulakan sesuatu perkara)]

C. Gangguan perlu berlaku sekurang-kurangnya selama enam bulan sebelum diagnosis skizofrenia boleh ditentukan termasuk perkara yang telah diterangkan pada A.

💔💔💔 

Qistina sudah dibawa ke balai polis untuk disoal siasat. Dia juga sudah berhenti menangis setelah berjaya dipujuk oleh Abir.

"Qistina, saya tahu ada perkara yang awak rahsiakan daripada kami," ujar Abir yang sedang duduk di hadapan Qistina.

Qistina memilih untuk berdiam diri. Bibirnya diketap kejap. Dipandangnya wajah Abir dan Isaac silih berganti. Masih ada sisa air mata di tubir mata gadis itu.

"Qistina... Awak merupakan satu-satunya sahabat baik Marshanda di Malaysia. Dia perlukan bantuan awak." Kedua-dua tangan gadis itu yang berada di atas meja dipegang Abir lembut. Harapan yang besar diletakkan di atas bahu Qistina. Dia diperlukan untuk menyelesaikan misteri kematian Marshanda.

Isaac hanya membiarkan sesi itu dikendalikan oleh Abir. Baginya, hanya wanita yang mampu menyentuh sudut lemah dalam hati wanita lain.

"Lukisan tu... Macam mana lukisan tu boleh berada di sana?" Akhirnya, Qistina bersuara. Namun, soalan Qistina mengundang kebingungan pada minda mereka.

"Lukisan? Bukankah lukisan tu kepunyaan awak, Qistina?"

Qistina menggelengkan kepalanya laju-laju. Kolam air matanya tumpah sekali lagi.

"Tak... Lukisan itu milik datin," jawab Qistina perlahan sambil menahan tangis.

"Datin?" Dahi Abir berkerut. Adakah Datin yang dimaksudkan Qistina ialah Datin Maimun?

"Datin yang awak maksudkan ini ialah ibu awak?"

"Dia bukan ibu kandung saya."

"Jadi, dia ibu tiri awak?"

Qistina mengangguk tanda benar.

"Awak tahu apa signifikannya gambar tu dan kaitannya dengan Datin Maimun?"

"Sejak datin berkahwin dengan arwah papa lagi dia sudah bawa lukisan itu ke rumah kami. Katanya, lukisan yang dilukis oleh Edgar Degas tu mempunyai seribu satu makna dalam hidupnya dan tak boleh berpisah dengannya. Tiada siapa pun dibenarkan untuk menyentuh lukisan gadis ballerina tu. Bibik pun akan dimarahi kalau dia cuba untuk membersihkan habuk dan sawang."

"Awak tahu kenapa kedua-dua lukisan yang dimiliki Datin Maimun hampir sama?"

"Maksud awak? Gaun bertutu biru? Datin sukakan pakaian berwarna biru. Seingat saya, hampir kesemua pakaiannya berwarna biru."

Biru? Isaac mengimbau kembali perjumpaan dia dan Datin Maimun siang tadi. Wanita itu memakai gaun paras lutut berwarna biru bersama kaca mata hitam yang disangkutkan pada bukaan leher baju.

💀 TrofiWhere stories live. Discover now