Day 1 : Baru berangan cari pisang goreng...

983 11 12
                                    

Hari pertama perintah pergerakan terkawal.

Jadi bagaimana hidup anda?

Seronok ke berada di pangkuan keluarga? Sihat ke tu? Dari keluar cari roti canai krispy wak leman tabligh?

Aku kat sini seperti biasa. Work From Home. Pernah je jadi sebelum ni. Jadi tak ada la terkejut sangat. Plus workstation juga sudah tersedia untuk hadapi situasi WFH.

Cuma bukan 14 hari la.

Semalam kita sudah lihat betapa kelam-kabutnya manusia, betapa penting dirinya manusia, betapa egonya manusia yang mempunyai IC biru tertera sebagai warganegara Malaysia.

Aku perasan di socmed, banyak uncle aunty, pak cik mak cik, abang kakak rilek menikmati sarapan pagi. Keadaan seperti cuti sekolah panjang, kita rilek chill layan high umpat kerajaan pintu belakang sambil cicip kopi panas. Kita sihat, uncle tu pun sihat betul? Sihat sama sihat, celah mana Covid-19 nak masuk ye dok?

Baru hari pertama.

Perangai sebenar manusia dah terdedah. 

Sama juga yang duduk kat rumah.

Di ambang ekonomi yang sangat-sangat teruk, duit poket dan dompet parent memang tengah rabak, masa ni memang senang bertegang urat. Nak chill pergi pantai, panjat gunung tak boleh. Melanggar perintah ulul-amri. Takkan nak mengadap partner yang tak paham bahasa pula. 14 hari pula tu! Aku rasa, ramai yang lebih rela kena covid-19 dari duduk dengan partner 14 hari tak keluar. 

Aku rasa mahkamah syariah pun akan busy lepas covid reda.

Oh ye, aku keluar la rumah kejap nak topup bawang dan buah yang kehabisan dirembat Malaysians yang selfish dan tak paham bahasa. 

Lengang betul jalan. Mengingatkan aku kat France ketika weekend. Boleh baring atas jalan raya. Tapi yang tak bestnya, time tu la teringin nak cari pisang goreng panas.

Pisang dipotong nipis, dicelup cermat dalam bancuhan tepung kemudian digoreng dengan minyak panas. Sekali gula dalam pisang tu caramalised dan meresap dalam tepung salut yang dah krispy tu, memang terangkat bila ngap.

Apakan daya. Ketika ini la duit sebanyak mana yang kau ada, kau tidak dapat menikmati sepenuhnya duniawi ni. Nah, Tuhan turunkan makhluk kecil sebagai sebab kita kehilangan nikmat. 

Aku tahu la kau takut Tuhan. Tapi ada beza jelas antara tawakkal berserah-emas-jatuh-dari-langit dengan tawakkal gua-dah-usaha-kunci-motor-tapi-kena gak-curi.

Senang je.

Sebab kita makhluk penting diri. Kalau tak, kenapa aku cari alasan untuk keluar cari buah dan bawang walhal kat rumah ada je baki nasi goreng tengahari tadi?

Sebab aku dapat berita ada perutusan PM lagi pukul 8 malam.

Eh, lockdown ke? ah sudahh...

Jadi aku pun terus ke bank, keluarkan sedikit wang tunai. mana la tahu, nak beli apa-apa pakai cash boleh la hidup kan?

Sekali bukan. PM sekadar merayu/berleter secara berhemah pada yang tak reti bahasa, agar duduk rumah la syyyiialll? Kau tak sedor lagi ke ramai kena duk hospital nak jaga korang dari kena penyakit covid ni?? Bukan dapat bonus or pingat kebesaran pun? Boleh giveup hati tau tak??

Gituh la lebih kurang.

Tapi ini baru hari 1. Mungkin ok lagi. Kau tunggu seminggu dua lagi. 

Dan aku rasa lusa dah lebih 1k.

Malaysia Covid-19 as of 2320 18 March 2020
Cases : 790 (+117)
Death : 2



Liku-Liku PKPWhere stories live. Discover now