Bab 14 : Bandar Yang Menjadi Tanda Tanya

51 4 0
                                    

*MAWAR*

 Ini merupakan kali pertama aku menaiki kereta. Kali pertama juga mataku meneroka jalan-jalan yang sedikit sebanyak memudahkan orang awam merentasi samudera.

 Di sini, pokok-pokoknya hampir banyak ditebang untuk pembangunan yang sederhana. Jalan ini tidak lagi persis jalan di kampung. Beretak, berlopak dan berbecak. Semuanya diubah suai. Bagai katak di bawah tempurung. Inilah kali pertama aku melihat dunia luar.

Perjalanan yang memakan masa yang sangat lama. Dua jam sudah pun berlalu, aku mengusap rambut Ilyas tatkala dia terlena di atas ribaku. Aku banyak berdiam, tidak mahu bercampur tangan dalam urusan Najmuddin dengan bapa mertua. Lama dan sepi. Tiba-tiba sahaja hatiku sudah terkenangkan suasana di kampung.

"Mawar? Baik sahaja? " Walid menoleh ke belakang, melihatku ditenggelami sepi.

 "Ya, Walid. Mawar baik sahaja. Maaflah. Mawar baru pertama kali menjejakkan kaki ke sini. Ke bandar " Aku tersenyum melihat Walid. Berbeza dengan bonda Najmuddin, dia sangat lembut dan ramah orangnya. Setiap masa pasti dia menanyakan keselesaanku.

  " Ha, Najmuddin. Sampai sahaja kita di rumah nanti, berehatlah dahulu. Malam nanti, bawalah Mawar pergi bersiar-siar. Katanya ada sambutan sedikit di hujung bandar malam ini. " ujarnya lagi. Najmuddin mengangguk laju. Tersenyum dia tatkala mata kami bertatapan.

  "Adakah masih jauh perjalannya, Walid? " Aku menanyakan bapa mertuaku. Dikerlingnya jam di tangan sebelum menjawab persoalanku.

  "Rasanya satu jam lagi kita akan tiba di Kuala Lumpur. Kalau Mawar sudah kepenatan, kita boleh berhenti dulu. " kata Walid. Aku hanya menggelengkan kepala dengan senyuman.

   Tidak dinafikan badanku terasa lenguh, mungkin akibat terlalu lama duduk di dalam kereta. Sakit-sakit berpantang pun lbelum sembuh. Menyesal aku melawan cakap ibu. Ibu pesan supaya jangan melakukan kerja rumah sewaktu berpantang. Tetapi aku terburu-buru hendak menyapu sampah dan memasak.

 Najmuddin yang faham tentang kesakitanku, dia segera mengambil Ilyas dan membiarkannya tidur di atas ribanya.

  "Sekejap sahaja lagi. Sabar ya. " Najmuddin menggenggam tanganku erat. Aku hanya mengangguk dan melentokkan kepala di atas bahunya.

Bagi Najmuddin, perjalanan ini tidaklah begitu lama kerana dia sudah terbiasa. Bagi aku, perjalanan ini pula persis memakan hari walapunl baru 3 jam kami merentasi jalan untuk ke Kuala Lumpur.

 Perjalanan kami dihiasi dengan gelak tawa Walid dan Najmuddin. Banyak betul perkara yang boleh dibawa perbualan. Walid serba sedikit menceritakan kisah tentang Najmuddin sewaktu dia masih kecil. Walid ternyata seorang yang suka menyakat juga!

    "Ha, Mawar. Sudah sampai pun kita. " ujar Walid. Aku melihat ke luar tingkap. Pokok-pokonya ditebas secara rapi. Terdapat pagar besar yang merentasi setiap penjuru rumah tersebut dan rumahnya... Aku terpana. Rumah agam bewarna putih itu kutatap lama. Inikah rumah suamiku?

  Kami disambut dengan pembantu-pembantu rumah di situ selepas Najmuddin memperkenalkan aku kepada mereka.

"Sini aku tolong bawa. " ujar salah seorang pembantu rumah itu. Dia mengangkat beg aku dengan kasar.

"Yati, ini isteri saya, Mawar. Bukan orang luar. " Najmuddin berdehem. Mencerlung matanya melihat pembantu rumahnya yang agak kasar.

Dia terkedu.  Berkali-kali dia menunduk dan memohon maaf. Aku hanya tersenyum keletihan.

"Mari, Puan Muda. Saya tolong bawakkan ya beg puan. " Dia menyalam tanganku sebelum mengambil beg besar di tanganku.

   Ilyas sudah pun bangun dari tidur ketika kereta memasuki perkarangan rumah. Aku berasa gusar jika suasana baru ini menjadi sesuatu yang tidak selesa kepada Ilyas.

Selaut KasihWhere stories live. Discover now