Bab 28 : Terbang ke Samudera, Aku Masih di Sana

23 5 0
                                    

Aku merangkul pinggangnya erat. Pipinya kukucup manja. Puteri hanya tergelak manja apabila jariku mencuit hidungnya yang mancung itu. Sudah sebulan aku membina kehidupan bersama Puteri di bawah atap agam ini. Kehidupan kami mewah. Disinari dengan cahaya mentari keemasan setiap pagi yang sering menembusi tingkap Perancis, dan kehidupan kami juga setiap minit disirami cinta dan kasih.

Bagaimana perasaanya apabila semua impianku sempurna?

"Lewat bangun, ya?" ujarku sambil mencedok nasi ke dalam pinggan Puteri. Aku tersenyum gembira apabila melihat wanita yang comel di hadapanku memakai bajuku. Baju yang labuh dan longgar itu sering menampakkan bahunya tatkala dia bergerak.

"Penatlah. Lihatlah siapa ajak I berbual sampai lewat pagi." Ujar Puteri sambil mengeluh. Bibirnya menjuih sambil dia bercakap.

"I'm sorry, okay? Makanlah."ujarku sambil menyuap nasi ke dalam mulut. Mataku terkunci pada kecomelan Puteri menikmati jamah tengah hari dalam keadaan letih.

"Tuan Muda, pagi tadi sampai surat ini di rumah Puan Besar tetapi surat ini untuk Tuan Muda." Ujar salah seorang pembantu rumahku. Surat bewarna putih lusuh itu bertukar tangan.

"Daripada siapa surat itu?" tanya Puteri.

"Entahlah. Nanti saya bacakan." Aku meneruskan suapan.

"Oh ya, siap-siaplah nanti. Kita jalan-jalan di bandar tetapi you bawa I, boleh?" Aku mengusap kepalanya lembut dengan senyuman. Dia mengangguk pantas seperti anak kecil. Kedengaran jerit girangnya memenuhi setiap pelosok rumah. Usai makan, Puteri sudah berlari ke bilik, meninggalkanku di ruang tamu. Surat yang terbiar sunyi di atas meja itu kuambil.

"Kepada Najmuddin Haji Putera." Aku membaca butir-butir perkataan di sampul surat itu. Bau semerbak wangi kasturi menjamah hidungku tatkala aku mengeluarkan isinya. Beberapa kuntum bunga kasturi jatuh satu per satu daripada sampul surat. Aku membuka perlahan-lahan kertas yang terlipat elok di dalam sampul surat itu. Jariku menyentuh setiap baris tulisan yang berupa cakar ayam. Sambil tersenyum, aku mula menelaah surat yang dihantar kepadaku.

"Najmuddin?"

"Najmuddin!" Suara Puteri menerpa telingaku. Aku mengangkat wajahku dan melihatnya yang sudah cantik berpakaian skirt pendek dan baju yang tiada lengan,. Menampakkan lagi kulitnya yang putih gebu itu.

"Puteri, pergilah pakai yang sopan. Kita sudah berkahwin, bukan? Malulah orang lihat."ujarku sambil menggelengkan kepala. Aku meletakkan surat yang hampir renyuk itu di atas meja.

"Pergilah salin pakaian. I tunggu di dalam kereta, ya?" Hidungnya kucuit manja. Puteri tergelak manja. Berlari-lari anak dia ke dalam bilik sebelum menukar pakaian. Bibirku terkumat-kamit membaca isi surat itu. Aku hanya mampu tersenyum sinis.

"Ah, tidak masuk akal." Surat itu renyuk dalam genggamanku.

"Mak yam, tolong kutip sampah itu. Saya hendak keluar." Ujarku sambil melempar surat yang sudah tergumpal menjadi bola yang buruk. Sayup-sayup kedengan suara Mak Yam menyahut. Puteri sudah menuruni anak tangga itu saat aku hendak keluar.

"Bagus tak?" tanya Puteri sambil memusingkan badannya yang kecil itu. Dia ketawa dengan penuh girang. Comel!

"You're beautiful." Aku bisik ke telinganya lembut. Dia tersipu malu, memalingkan wajahnya daripada penglihatanku.

Sungguhpun aku tahu apa sebenarnya diriku yang dahulu, sudah tentu diriku yang kini masih memilih Puteri. 

Hari itu aku habiskan masaku dengan Puteri, setiap saat dan setiap minit. Kami hanya membeli-belah untuk perabot rumah yang kelihatan buruk dan usang. Setiap penjuru di rumah itu sudah Puteri hafal untuk membeli setiap bahan dekorasi. Aku hanya menurut perintah. Aku juga gembira melihat Puteri yang begitu asyik melihat jenis-jenis kain mahal yang dijual di situ.

Selaut KasihWhere stories live. Discover now