Bab 2.

22.1K 731 70
                                    

Aku berdiri di atas pentas sambil memegang mikrofon. Latihan untuk kali terakhir sebelum majlis persaraan pengetua pada esok hari berlangsung. Aku mengenggam tanganku cuba untuk salurkan rasa hangat dan hilangkan rasa gementar pada masa yang sama. Aku menarik dan menghembus nafas berkali-kali.

Selalunya aku bukan macam ni. Tapi, apa perasaan kau apabila asyik diperhatikan oleh cikgu yang nak melakukan perkara yang tak elok dekat kau? Sakit hati, kan? Wah, memang langsung tak rasa bersalah mamat ni. Bukannya aku tak kenal dia ni. Cikgu Danial Iskandar a.k.a cikgu matematik aku merangkap jiran depan rumah aku.

Sial! Apa semua ni? Kenapa semua benda ni jadi? Kau fikir umur 13 eh, maksud aku, umur 12 tahun yang nak masuk 13 tahun ni tak boleh nak mencarut? Sudah lah asyik pandang-pandang orang. Aku cucuk juga mata tu guna garfu. Biar buta dua-dua mata.

Aku, Zira, Hana, Izzah dan Linda mula mengambil tempat. Lama kami tunggu tapi muzik tak berkumandang pun. Oh ya. Kami buat persembahan yang bertemakan tarian tradisional orang-orang Cina. Tentunya kami akan menggunakan kipas tangan yang besar.

Lagu mula berkumandang dan kami memulakan persembahan yang kami telah persiapkan selama 2 minggu berturut-turut. Para peserta yang lain memberikan tepukan gemuruh. Kami dapat lihat peserta lain memandang ke arah kami dengan takjub. Mungkin mengagumi pergerakan yang sangat mahir menggunakan kipas.

Tepukan yang paling gemuruh diberikan kepada kami. Kami semua berpandangan dan tersenyum lalu menunduk serta mengucapkan xie xie kepada yang lain. Aku pandang ke arah kanan dan dapat aku lihat Cikgu Danial memandangku dengan senyuman sinisnya. Kesah apa aku dengan lelaki macam tu. Suka hati tarik tangan aku tadi.

Terus aku capai sebotol air mineral dan meneguknya sehingga habis. Ingat tak penat? Penat. Loceng sekolah berbunyi menandakan masa rehat kini tiba. Aku memandang ke kanan dan dia tiada di situ. Aku menghela nafas lega.

Bukannya aku benci Cikgu Danial tapi, dari hari pertama aku masuk sekolah dia asyik pandang aku. Aku rasa janggal. Mungkin dia lelaki miang? Oh, gosh! Minta dijauhkan daripada orang sebegitu. Tak nak aku berurusan dengan orang yang sebegitu rupa.

Pada yang sama, aku selalu perasan dia pandang aku lain daripada yang lain. Pandangan dia terhadap aku macam terlampau penuh dan sarat dengan cinta, kasih sayang, kelembutan, kehangatan dan nafsu. Kalau dengan yang lain, hanyalah pandangan seorang guru dan murid. Perkara ni buat aku rasa pelik. Kenapa mesti aku?

Aku menampar kedua-dua belah pipiku. Aku tak kesah kalau ia merah sekalipun. Sungguh aku marah dengan kejadian tadi. Aku segera menarik tangan Hana dan Zira manakala Linda dan Izzah mengikuti kami.

Sesampai sahaja di kantin, yang lain mula sibuk membeli makanan. Aku baru sahaja mahu melangkah untuk beratur membeli makanan apabila ada sebuah tangan memegang bahuku. Aku menoleh dan dia berada di situ dengan senyuman khas seorag bidadara. Eh, salah. Senyuman seorang syaitan yang kejam.

Dia menghulurkan aku satu bekas makanan yang aku percaya lauknya adalah ikan keli masak cili padi dan ayam masak merah disertakan dengan air milo. Aku tahu sebab aku terhidu aromanya.

Aku mengerutkan dahiku. Aku terus mendongak untuk memandangnya. Sebelah keningku diangkat seakan-akan bertanya, " Kau dah kenapa syaitan durjana, siap belikan aku makanan bagai? " tapi hanya dalam hati sajalah.

Seolah-olah dapat membaca fikiran aku, dia terus berkata, " Ambillah. Cikgu belikan untuk kamu. Lagipun, kamu ni kan jenis yang takkan sarapan, jadi penuhkanlah perut kosong kamu dengan makanan ni. Cikgu tak nak kamu jatuh sakit lagi. "

Lepaskan AkuWhere stories live. Discover now