Bab 25.

12.6K 265 29
                                    

Air mataku jatuh seiring dengan langkahku. Cahaya mentari yang mulanya cerah kian beransur menjadi mendung. Digenggam rantai permata persis cinderella itu dengan kuat. Tak mungkin perkara tersebut pernah berlaku. Aku percaya ia semuanya tipu. Tapi, benarkah?

Aira Munirah, kuatkanlah diri kau. Tuhan sengaja bagi kau dugaan seperti ini. Aku mula tersentak.

Tuhan.

Sejauh mana aku terlupa tentang kehadiran tuhan? Betapa kejinya kau, Aira Munirah. Sanggup melupakan yang tuhan itu wujud. Adakah tuhan sengaja beri aku dugaan sebegini sebab aku terlupa tentang kewujudannya? Mungkinkah ini adalah balasan yang setimpal untuk diriku yang kian melupakan kehadiran tentangmu, wahai sang pencipta alam?

Aku jatuh terduduk di hadapan rumah pokok yang pernah aku bina bersama arwah Amar, 2 tahun yang lalu. Air mata yang kian jatuh, dikesat sesekali. Aku mula memanjat ke atas dengan menggunakan tali yang memang sudah sedia ada di situ. Tanganku pantas memusingkan tombol pintu sehingga ia terbuka. Maka, terpampanglah isi rumah itu.

Origami yang tersusun di hadapan pintu itu ersergam indah di pandanganku. Dapat aku lihat di satu sudut, terletak semua gambar-gambar aku bersama dengan Amar. Aku memegang gambar tersebut dengan tangan yang menggigil. Di gambar itu, aku dapat lihat yang aku sedang tersenyum manis ke arah Amar sambil memautkan tanganku ke lengannya.

Serta-merta kilatan bayangan itu datang. Pecahan-pecahan bayangan itu mula bersatu sekelip mata. Aku mula jatuh terduduk dan menangis dengan kuat. Seperti bayi yang mahukan susu daripada seorang ibu.

Bayangan itu.

Tak.

Tak mungkin ia hanya satu bayangan.

Mataku membulat. Aku mengetap bibir.

Itu semua perkara yang terjadi sebelum aku lupa ingatan.

Kebenaran 2 tahun yang lepas.

****

Aku mengusutkan kepalaku. Sepatutnya aku tak cakap macam pasal benda itu lagi. Aku cuba menarik dan menghembuskan nafasku berkali-kali namun perasaan bersalah itu tetap tidak hilang. Perkara 2 tahun yang lepas itu tidak disengajakan. Bukan kehendak aku, Aira.

Maaf.

Aku tak mampu.

Aku tak kuat, Aira.

Kau, jantung aku.

Ketika itu, aku mulai sedar yang aku adalah suami yang dayus. Suami yang tak berguna. Tak. Suami yang terkutuk. Lebih teruk daripada dayus. Jika tuhan tidak mewujudkan kehadiranku ke dunia ini, pasti semuanya takkan jadi sebegini.

Heh.

Apa?

Tuhan.

Dia?

Danial.

Kau memang bodoh. Adakah tuhan akan maafkan kau, Danial? Lelaki dayus yang tak pernah bersyukur dan menghargai seseorang ini? Yang seringkali membunuh tanpa rasa belas kasihan? Sial atas kepala, Danial.

****

Aku terbangun apabila merasakan tubuhku seakan dipeluk oleh seseorang. Aku membulatkan mataku apabila melihat muka Danial di depan mata. Aku memejamkan mataku kembali sambil melepaskan diri daripada tubuhnya.

Terlepas.

Aku membuka mataku apabila tubuhku sudah tidak direngkuh olehnya. Aku memegang tubuhku yang tidak memakai walaupun sehelai benang itu. Lagi. Aku mengusap mukaku berkali-kali. Babi, Aira.

Lepaskan AkuWhere stories live. Discover now