Cat Hill Village - Part 3

2.2K 145 23
                                    

Mail memulakan kisahnya. Ketika pulang dari merempit, Mail singgah di kedai Pak Abu untuk membeli rokok Canyon dan topup Umobile lima ringgit.

"Pak Abu, Canyon satu! Topup Umobile lima ringgit! " pinta Mail.

"Kamu dari mana Mail?? Dah tengah malam ini, " tanya Pak Abu yang sedang sibuk mengemas untuk menutup kedai.

"Biasalah Pak Abu, malam yang sunyi di kala jalan yang lengang maka bertebaranlah rempit di atas jalan raya macam saya ini. " jawab Mail dengan gahnya.

"Kamu bila nak berhenti merempit? Cuba la buat kerja berfaedah sikit... Kalau eksiden mati tak apa, kalau eksiden tak mati, patah riuk dah menyusahkan mak bapak kamu.. " tegur Pak Abu.

"Saya belum dapat kerja lagi ini Pak Abu, kalau dah dapat kerja saya berhenti lah dari merempit, " Mail memberikan alasan.

"Alasan kamu tu aku dengar dari kamu lepas SPM lagi, kerja apa yang kamu nak dapat. Kalau siang tidur malam merempit??  Kamu tu pemalas je... "

"Alaahh Pak Abu ini,  dahla... Mana canyon saya. Nak cepat balik ini.. "

"Nah! " Pak Abu hulurkan barangannya.

Mail berlalu ke motor Rxz nya,  dia tenung melihat motor yang banyak membawa kemenangan kepadanya.

"Nantilah... Kalau menang lagi baru aku berehat sekejap, sekarang ini kau tengah perform... Sayang pulak nak tinggalkan kau... " Mail bermonolog sendirian.

Lantas Mail teruskan perjalanan pulang ke rumah yang jaraknya lebih kurang 2 KM dari kedai Pak Abu.  Sedang Mail sibuk melayan selekoh-selekoh dan jalan lurus menuju ke rumahnya,  dia terpandang seorang wanita sedang duduk menunggu di perhentian bas yang terdapat di bahu jalan.

"Siapa pula sorang-sorang malam-malam buta macam ini? " Mail bertanya pada diri.

Sedang elok Mail melihat wanita berjubah berwarna kelabu persis jubah Siti Khadijah, duduk bersandar di kerusi perhentian bas. Mail tidak dapat mengecam siapakah gerangannya. Lalu Mail memberhentikan RXZ nya di hadapan wanita tersebut.

"Assalammualaikum, Kak nak kemana malam-malam buta ini?" soal Mail kepada wanita tersebut.

Wanita itu sekadar menundukkan mukanya, menyembunyikan wajahnya di balik tudung litup yang menutupi kepala. Senyap dari menjawab pertanyaan Mail.

"Ooo Kak... Nak saya hantarkan ke? " tanya Mail lagi.

Wanita tersebut masih lagi membisu,  Mail mula berasa tidak selesa. Tiba-tiba angin lembut menghembus dari arah belakang. Bulu romanya terus berdiri serta merta. Jantung Mail berdegup kencang, peluh mula membasahi dahinya.

"Hurrmm... Tak apa lah Kak,  kalau tak nak tumpang pun tak apa.. Saya pergi dulu.. " Mail mula berasa seram, dia meminta izin untuk pulang.

"Boleh hantarkan kakak? " wanita itu mula bersuara dan bertanya, tetapi masih lagi tunduk memandang ke tanah.

"Hurrmmm.... Hantar ke mana?  Kat mana rumah akak? " tanya Mail untuk kepastian.

"Di sana...... " wanita itu mengangkat tangannya menuding jari ke satu arah menuju ke dalam sebuah kebun.

"Kebun tu?! Dalam kebun tu mana ada rumah! " Mail keliru bertanya kembali.

"Iskkk.... Iskkk.... Huuuuu.... Huuuuu. " wanita tersebut menangis secara tiba-tiba

"Eh Kak kenapa ini menangis?! " Mail hairan melihat.

Wanita tersebut diam dari menjawab persoalan Mail,  dia berdiri dan memalingkan tubuhnya ke arah kebun. Perasaan takut menyelubungi Mail melihat kelakuan aneh wanita tersebut. Tiba-tiba wanita itu memalingkan tubuhnya perlahan-lahan mengadap Mail dan Mail..

Koleksi Kisah SeramWhere stories live. Discover now