Penghuni Sebelum Kamu

2.7K 114 2
                                    

Biarlah aku kenalkan diriku secara ringkas. Aku merupakan salah seorang siswi yang belajar di sebuah kolej islam di Kuala Lumpur. Dah agak lama, sekitar tahun 2004 – 2007. Selama lebih kurang 3 tahun itu aku menetap di asrama kolej yang berada dalam bangunan kondominium. Penginap dalam kondo ni bercampur. Ada pelajar kolej kami, pelajar kolej lain, orang berkeluarga, orang bujang dan ‘lain-lain’. Kalau nak tahu, kondo ni dibina sekitar tahun 80 an, tapi walaupun dah siap dibina projek tu seolah-olah terbengkalai. Tak ada sesiapa menghuni dan ia dibiar usang atas sebab yang tak dinyatakan. Bila dah dibiar macam tu, mula lah wujud kejadian tak diingini berlaku.

Contohnya pernah berlaku kes bunuh diri di situ. Sehingga pada era 90 an ada pemaju lain yang beli dan bangunkan semula, kemudian di jual ke orang ramai. Gambaran tentang kondo ni ialah, ianya sebuah bangunan dalam pagar yang ada pengawal keselamatan berjaga di pintu masuk. Kondo ni ada 11 tingkat. Tingkat paling bawah ialah G. Di situ hanya ada parking kenderaan. Tingkat satu pun hanya parking. Tingkat 2 ada kolam renang yang dihujungnya ada air terjun buatan, ada gim, gelanggang squash, bilik serbaguna, dewan serbaguna, mini playground, sebuah kedai makan dan kedai runcit. Tingkat 3 hingga 11 adalah rumah. Kondo ini ada 2 unit lif dan 1 unit tangga kecemasan. Ok, itu intro cerita aku..maaf agak panjang lebar.

Apa yang aku nak cerita ni boleh diibaratkan macam kompilasi cerita pendek berkisar sekitar kondo ni sahaja ye.

Kisah 1: Siapa Menyanyi?

Peristiwa ini terjadi pada siang hari. Dalam bilik aku tu ada 4 orang termasuk aku. Katil pula 2 buah, jenis dua tingkat. Aku tidur di atas, bawah aku ialah Etty. Katil satu lagi, tingkat bawah dimiliki oleh Iza, tingkat atas pula Ina.

Pada hari tu, kami tak ada kelas. Aku dah lupa tu hari sabtu atau ahad. Selalunya kalau hari cuti memang aku bangun tidur agak lambat. Lepas solat subuh aku tidur semula. Pagi tu dalam pukul 10 am aku terjaga dan aku masih bermalas-malasan atas katil. Lagipun aku dapat dengar suara Iza dikatilnya sedang humming (mengeluarkan suara menyanyi tanpa menyebut perkataan) jadi aku fikir ada geng lah aku dalam bilik tu. Entah lagu apa yang dia alunkan, aku pun tak tau. Tapi aku tak kisah sangat sebab dia memang suka dengar lagu dari mp3 nya sambil pasang earphone lepas tu ikut menyanyi walau tak sedap pun suaranya (hehe..ampun). Sesekali aku terdengar bunyi katil besinya berkeriuk- keriuk, tanda dia bergerak atau beralih baring.

Sedang aku asyik melayan blues sorang-sorang sambil ditemani nyanyian sumbang Iza, tiba-tiba aku rasa bilik aku sunyi sepi. ‘Eh, Iza ni tidur semula ke?’ Bisik hati aku. Beberapa saat kemudian, kreek! Pintu bilik aku dibuka dari luar, berhadapan dengan aku kini si Iza masuk dengan kain tuala disanggul tinggi atas kepala, tanda dia baru siap mandi. Aku dah cuak, aku jenguk kepala, tengok katil Iza, kosong dan dah tersusun rapi. Katil Ina dibahagian atas memang tersedia kosong. Katil Etty di bawah aku juga kosong. Maknanya dari tadi aku seorang diri dalam bilik ni. Aku diamkan saja tak cerita pada Iza, beberapa hari lepas tu baru aku ceritakan pada dia & kawan-kawan lain.

Ini kisah hari lain pula, terjadi kepada kawanku Ella. Dia penghuni bilik 3. Oh ye, rumah kami ada 3 bilik. Bilik 1 master room ada 4 orang, bilik 2 iaitu bilik aku, bilik 3 yang paling kecil dihuni oleh Ella & senior kami kak Ani. Ella ni selalu tidur seorang sebab Kak Ani ni jenis jarang ada di rumah. Dia selalu tidur di rumah kawannya, kalau dah buat assignment sampai lewat2 malam memang dia terus tidur di rumah kawan sahaja.

Satu malam, seperti biasa Ella tidur sendiri lagi. Sambil layan matanya yang dah hampir terkatup dia mendengar lagu dari radio di biliknya. Waktu tu lagu ‘bunga angkasa nyanyian kumpulan Terra Rossa sedang berdendang. Dekat-dekat sampai ke penghujung lagu, dia terdengar suara nyanyian tu diikuti suara perempuan yang lembut dan halus. ‘kan ku korban jiwa raga. demi cinta untukmu bunga angkasa…’

Apa lagi, dari hampir layu matanya terus membulat. Perasaan cuak mengusai dirinya. Sudahlah hanya dia seorang dalam bilik tu. Mana pulak datang suara ‘penyanyi’ perempuan tu. Dia cepat-cepat tutup radio dan cuba pejamkan mata. Mujur suara tu tak muncul lagi.

Koleksi Kisah SeramWhere stories live. Discover now