Hutan

1.2K 77 2
                                    

Tahun 70an, kebanyakan sekolah rendah di tempat saya (Pulau Borneo), terletak di kampung-kampung dan kebetulan dikampung saya, ianya terletak bersebelahan hutan tebal. Kalau dilihat dan diamati, hutan itu sangat tebal sekali sampaikan sinaran matahari pun susah nak tembus dek kerana ketebalannya. Menurut orang-orang kampung, tidak ada sesiapa yang dibenarkan masuk ke dalam hutan itu setelah diberi amaran oleh seorang senior di kampung itu iaitu datuk saya sendiri yang ilmunya sangat penuh didada.

Menurut datuk saya, macam-macam perkara mistik berlaku didalam hutan tersebut antaranya kehadiran hantu jepun dan hantu susu (yang suka sembunyikan kanak-kanak dan pandai mengubah rupanya). Tapi ianya hanya sekadar cerita dari mulut ke mulut sehingga ia berlaku kepada seorang murid di sekolah berkenaan iaitu bapa saudara saya yang pada masa itu berumur 8 atau 9 tahun.
Dia bersekolah seperti biasa pada hari itu dan hingga hari sudah senja, dia belum pulang kerumah yang mana waktu sekolah sudah selesai pada waktu tengahari. Ibu saya (kakak kepada bapa saudara saya) menyedari kehilangan adiknya itu dan memaklumkan kepada datuk saya kerana kedua-dua ibu bapanya berada di pekan pada masa itu dan hanya ibu saya yang menjaga adik-adik yang lain dirumah.

Ramailah orang kampung membantu mencari dan hampir tengah malam pun belum ditemukan lagi. Menurut ibu saya, seluruh pelusuk kampung sudah dicari (kecuali hutan tebal), namun masih tidak dijumpai. Orang-orang kampung pun sudah ada yang pulang kerumah masing-masing dek kerana keletihan hanya yang tinggal datuk saya, ibu saya dan beberapa orang kampung saja lagi yang ingin meneruskan misi pencarian. Hingga pada satu ketika, datuk saya mula hilang pertimbangan persis orang yang mendengar khabar berita yang buruk secara mengejut dan dengan marah, dia memutuskan untuk masuk ke hutan tebal sebelah sekolah itu. Semua hairan dan terkejut dengan keputusannya itu. Datuk saya berpesan kepada orang-orang kampung, sekiranya masuk waktu subuh, dia belum keluar dari hutan itu bersama ayah saudara saya , bermakna ayah saudara saya tidak akan ditemukan kembali. Gugup orang-orang kampung mendengar pesanan itu. Dia juga tidak membenarkan sesiapa untuk ikut masuk ke hutan itu. Orang-orang kampung hanya menunggu diperkarangan sekolah.

Maka masuklah datuk saya ke hutan itu dengan hanya berbekal sebilah parang dan lampu picit. Bermacam perasaan timbul. Ada yang takut, resah dan macam-macam lagi. Lebih menghiraukan lagi, datuk saya itu pun sudah tua dalam lingkungan 80 tahun, badan kurus kering, mata kabur tapi hati kering. Sekitar jam 2 pagi, kedengaran dari hutan, bunyi seperti orang menebas belukar dan cahaya lampu picit kelihatan mendekati sekolah. Datuk dan ayah saudara saya muncul perlahan di perkarangan sekolah. Semua orang gembira dan bersyukur di atas keberjayaan misi itu. Ayah saudara saya sangat kotor dan lemah. Datuk memberitahu, ayah saudara saya disembunyikan oleh hantu susu ditengah-tengah belantara itu. Datuk berbisik kepada ibu saya dan berterima kasih kepada ibu atas tindakan ibu yang membekalkan ayah saudara saya kancing peniti di seluar sekolahnya yang longgar. Hantu susu takut kepada besi tajam dan oleh kerana itu, hantu itu hanya menyembunyikan ayah saudara saya dan tidak mengapa-apakannya. Menurut ayah saudara saya, dia menyangkakan yang ibunya (nenek saya) yang melambai-lambai memanggilnya dari hutan itu dan dia langsung mengikutnya masuk ke dalam hutan. Menurut ayah saudara saya lagi, ‘ibu’nya itu hanya diam saja sepanjang perjalanan masuk jauh kehutan dan beberapa kali menyuruh ayah saudara saya menanggalkan kancing peniti dari seluarnya namun gagal kerana ibu saya mamasangnya dengan kuat sekali, maklumlah seluar longgar. ‘Ibu’ itu terus meninggalkan ayah saudara saya sendiri di hutan itu dan tidak menemui jalan keluar.
Sampai kehari ini, sebahagian hutan tersebut masih wujud tapi tiada lagi kedengaran cerita-cerita seram mengenainya dan telah banyak bangunan dan perumahan dibangunkan disana. Datuk pun sudah meninggal dunia pada tahun 90an.

●●●

TAMAT.

Koleksi Kisah SeramWhere stories live. Discover now