Siapa Kawan Dalam Kelas Tadi

1.5K 89 7
                                    

Kisah ni terjadi pada tahun 2002 semasa saya bersekolah didalam Tingkatan 5 disalah sebuah sekolah di Ipoh,Perak..
Seperti biasa,apabila sampai kesekolah sebelum perhimpunan pada waktu pagi,saya akan naik dulu kekelas saya yg terletak di tingkat atas sekali untuk meletakkan beg & bersiap sedia untuk bertugas kerana saya merupakan salah seorang pengawas yang memegang jawatan tertinggi disekolah..
Berbalik semula pada cerita saya tadi..Setelah saya sampai dihadapan pintu kelas saya,saya lihat sudah ada seorang kawan sekelas perempuan saya berada ditempat duduknya..Tapi dia hanya menunduk kebawah saja..

Saya masa tu pun dengan penuh ramah tamah menegurnya dengan berkata “awal ko datang arini..?”..Tetapi kawan sekelas saya tu hanya mengangkat sedikit sahaja wajahnya sambil memandang saya tanpa menjawab soalan saya tadi..

Saya lihat wajahnya sedikit pucat tapi saya takdelah syak apa-apa yang pelik..Saya beranggapan kawan saya tu mungkin kurang sihat..Ada jugaklah aura seram & meremang bulu roma tapi saya abaikan saja sebab mungkin hanya kami berdua saja yang ada ditingkat atas tu..
Jadi saya pun terus turun ke bawah setelah selesai meletakkan beg untuk meneruskan tugas saya..Sebelum tu saya cakap lagi pada kawan saya tu..”weh..aku turun dulu tau..” & kali ni kawan saya tu menjawab “hmmm” dengan suara yang garau..Tapi saya still tak pikir apa-apa yang negatif & dengan selambanya terus mengatur langkah.
Selesai perhimpunan pagi tu,kami semua masuk kekelas untuk memulakan pembelajaran..Tapi saya pelik bila tengok meja kawan saya tadi tu kosong je..Tiada tanda-tanda macam kawan saya duduk disitu pagi tadi..

Saya bertanya pada bff kawan saya tu dimana sahabat bffnya..Tapi bffnya memaklumkan yang sahabatnya tu cuti kerana tidak sihat..Alamak..Terkedu saya..Patutlah muka ‘kawan’ saya pagi tadi tu pucat semacam je..Allahu..Terkena lagi saya hari tu..

•••

TAMAT.

Koleksi Kisah SeramWhere stories live. Discover now