𝓬𝓱𝓪𝓹𝓽𝓮𝓻 29

588 42 0
                                    


Aisyah dan Noah berjalan bergandingan sambil giat bercakap. 2 minggu telah berlalu semenjak mereka berbaik semula. Tapi rasanya, para Emperiors belum tahu tu. Maklumlah, orang dah block segala socmed lah katakan.

"Awak tahu tak, semalam saya kan jejalan dengan ayah. Then ayah tanya saya mana awak. Pastu dia boleh marah saya pulak sebb awak takdek. Ape bende?" tanya Noah yang pura-pura merajuk itu.

"Itulah awak. Tak ajak saya." balas Aisyah bergurau. Noah rolls eyes.

"Fayyana Aisyah binti Farid, saya dah ajak, tapi awak yang TOLAK." kata Noah pula. Aisyah ketawa. Yelah, semalam dia terlalu busy sebab si Nass demam panas. Kesian dia takde siapa jaga, so Aisyahlah yang tolong jagakan.

Segala plan dia dengan Noah cancel, termasuklah nak jalan dengan ayah tu. Tapi Alhamdulillah Nass dah beransur pulih dah.

"Noah, faham kan situation saya macam mana?" tanya Aisyah dengan nada yang serius walau riak wajahnya rupa main-main. Noah senyum.

"Faham sayang." jawab Noah.

Aisyah mengangguk. Bagus, bisiknya.

Noah dan Aisyah berjalan ke arah bangunan fakulti mereka. Namun, langkah Aisyah dan Noah terhenti serentak melihatkan wajah enam orang lelaki yang duduk di tangga untuk ke dewan kuliah yang mereka ingin tuju.

"Saya jalan dulu. Biar saya halau diorang semua." ujar Aisyah. Noah menggeleng kepalanya.

"Garangnya awak ni. Ish tak perlulah. Jalan je dengan saya." ajak Noah. Aisyah memandang Noah dan akhirnya tewas. Sampai bila mereka nak mengelak diorang kan? Kalau tak sekarang, tetap jugak diorang akan tahu nanti nanti tu.

"Fine. Jom." ujar Aisyah. Maka, mereka berdua meneruskan langkah dengan tenang dan yakin. Aisyah menghela nafas panjang. This is gonna be a hell of a ride.

***

"Aku bosanlah Qhai." rungut Faid. Darius turut mengangguk. Haq pula mengeluh panjang.

"Aku cau dulu eh. Ada kerja ah." kata Iyad.

"Kau dah kenapa ni Yad? Sejak dua menjak ni kerja memanjang. Kau tu bukan tak berduit, ada je duit. Kau kerja apa sampai tak selalu dah lepak ngan kitorang?" tanya Qhai annoyed.

"Adalah. Dah ah, cau." ujar Iyad lalu berlari pergi. Qhai dan yang lain tidak sempat menghalangnya.

"Dah berminggu dah aku tak nampak dia dating dengan mana-mana girlfriend dia. Mungkin Iyad dah fall in love kot?" teka Faid secara serkap jarang. Qhai mengerutkan wajahnya serta merta.

"Riyadh Hadiff? FALL IN LOVE? Macam mustahil je." ujar Qhai pula.

"Tak ada apa yang mustahil." ujar satu suara. Kelima wajah lelaki itu berpaling ke arah suara itu dan menampakkan wajah the one and only Fayyana Aisyah.

Dan yang membuatkan mereka lebih terkejut, Syed Qairul Noah berdiri di sebelahnya seperti dahulu, seolah-olah tiada apa yang berlaku antara mereka.

"Wha-" belum sempat Qhai menghabiskan ayatnya, Noah melanggar bahu Qhai dan berjalan ke atas tangga. Qhai agak tersentak dan tertolak ke belakang serta merta. Nasib baik Darius sempat menyambutnya.

Noah yang memegang tangan Aisyah, menarik Aisyah naik. Maka, sebelum sempat mana-mana member Emperiors itu melontarkan apa-apa kata, pasangan itu sudah selamat sampai ke tingkat atas.

Harith dan Haq saling berpandangan. Mata Harith membulat dan menunjukkan reaksi tidak percaya. Lepas semua yang Aisyah buat, macam mana si Noah tu boleh terima dia balik?

Qhai juga terdiam. Matanya mencari jawapan dari mata member yang lain.

Namun, tiada sesiapa yang mampu berikan jawapan.

***

"Nampak tak muka diorang tadi?" kata Noah. Aisyah tersenyum dan mengangguk.  Bukan main happy lagi si Noah bila bab-bab mengusik Emperiors tu tadi. Comel betullah.

Siapa sangka yang dahulu membuli kini dibuli? Kan?

"Aisyah, awak dan Harith.. okey ke?" tanya Noah lalu menjemput Aisyah duduk di satu bench berdekatan dewan kuliah mereka. Masa masih agak awal so.. lepak lah kejap.

Aisyah tersenyum kelat kemudian menggeleng kepalanya.

"Dia dah tak mengaku saya adik dia dah. Dia dah tak nak jaga saya lagi macam apa arwah Aisy pesan dulu." ujar Aisyah jujur. Noah mengeluh.

"Saya tahu kita mesti setia kat pemimpin whatsoever kan. Tapi dia tu dah melampau. Dia sepatutnya tahu apa Qhai buat tu salah, tapi dia tetap nak sebelahkan Qhai. Entahlah." tambah Aisyah lagi.

Ya, dia sangat sayangkan Harith. Sejak Aisy pergi, Harithlah tempat Aisyah bermanja dan meminta tolong. Setiap kali dia meminta, Harith pasti sedaya upaya menunaikan. Setiap kali dia memerlukan, Harith pasti akan ada muncul walau dari segenap bahagian. Itulah Harith Zaeem yang Aisyah kenal dan adore.

"Saya ingat lagi masa mula-mula kitorang jumpa.. lepas je pengebumian Along. Masa tu awkward gila. Yelah, saya tak kenal dia, dia pun kenal nama dan wajah saya je." cerita Aisyah. Noah fokus dan sesekala mengangguk.

"Masa tu, dia tiba-tiba approach saya dan kenalkan diri. Saya blur kan, so saya ignore je lah. Mana tahu dia nak ngorat ke ape ke kan. Maklumlah." gurau Aisyah. Noah ketawa kecil.

"Tapi rupanya, dia telah diamanahkan oleh arwah Along sendiri untuk jaga saya sampailah saya kahwin. Dia yang beri kelengkapan untuk saya macam rumah, makanan dan yuran belajar dia semua tanggung. Macam awak tahu, member-member Emperiors tu high profile semuanya so.. yelah berduit lah orang katakan. Mula-mula tu saya tolak Harith jauh-jauh sebab saya tanam dalam otak saya, takda siapa akan jadi pengganti Aisy. Tapi, kelembutan dan kegigihan dia buat saya ubah fikiran." tambah Aisyah.

"Saya tolak makanan dia bagi, dia cari cara untuk buat saya makan. Saya tolak kelengkapan dia beli, dia ugut untuk beli lebih banyak. Saya akhirnya mula redha lepas beberapa bulan. Kematian Aisy beri banyak pengajaran. Jujur saya cakap, saya pernah sayangkan Harith lebih dari seorang abang." cerita Aisyah.

Mata Noah makin lama makin membulat mendengarnya.

"Dan saya ada confess. Lebih kurang dalam setahun lepas kenal dia camtu." sambung Aisyah.

Makin besarlah mata Noah jawabnya. Gila tak jeles.

"Tapi dia tolak saya. Dia cakap, arwah Aisy minta dia untuk jaga saya sebagai adik, bukan isteri atau gf. Lepas beberapa bulan, saya move on dan couple dengan si Iyad. Tu je lah kot ceritanya." kata Aisyah.

"Tapi dia lupakan semua tu, sebab arahan tak logik dari Qhai? Gitu?" tanya Noah cuba memahami.

"Yep." jawab Aisyah dengan wajah yang sayu.

Orang dia anggap darah dagingnya sendiri pun taknak kan dia. Kalau tak sedih tu memang takde perasaan tu.

"You are a strong woman, Aisyah. So proud of you." puji Noah.

"And now I am stronger because of you." balas Aisyah.

The Syed's TwinWhere stories live. Discover now