𝓬𝓱𝓪𝓹𝓽𝓮𝓻 40 ( F I N A L E )

1.3K 66 12
                                    


Satu suara mengerang kesakitan. Dan bunyi itu, sempat Qhai dengari sebelum dia pantas memecut pergi.

Qhai menitiskan air mata. Itu suara abangnya, Noah yang beru terkena tembakan. Qhai berlari dan terus berlari sehinggalah dia menjadi perhatian ramai. Dia menceritakan segala yang terjadi dan orang ramai turut membantu dengan menelefon polis. Kemudian, beberapa orang lain menenangkan dan menahan Qhai dari berlari semula ke kedai itu tanpa pihak polis.

Selang beberapa minit, kedengaran siren polis. Qhai terus berlari bersama para petugas polis itu menuju ke kedai serbaneka tempatnya tadi.

Beberapa anggota polis bersenjata memasuki kedai itu. Qhai ditahan di luar dek mencuba beberapa kali untuk masuk. Dia menangis, sekuatnya, semahunya. Seluruh tubuhnya lemah dan dirinya dihimpit rasa bersalah.

Qhai mencapai telefon bimbitnya. Nombor Aisyah dicari pantas.

"AISYAH! NOAH KENA TEMBAK! SINI! SINI!" jerit Qhai kemudian terus menangis. Dia terkulai dek terlalu letih dan takut, sebelum diusung pergi oleh beberapa anggota penyelamat.

***

Syed Qairil Nevin membuka mata dan menghela nafas panjang apabila wajah pertama yang dia lihat ialah wajah Fayyana Aisyah. Aisyah kelihatan terkejut apabila Qhai sedar.

Beberapa doktor datang dan memeriksa Qhai.

"M-mana abang aku?" tanya Qhai dengan suara pecah yang serak. Jelas sekali dia sudah kehilangan tenaga dek rasa takut yang terlalu kuat tadi.

Aisyah tersenyum kelat. Air matanya berjujuran menitis.

"ICU." jawab Aisyah ringkas. Qhai terus bangun dari baringnya.

"Ap-apa jadi?" tanya Qhai kerisauan.

"Bila je polis masuk, diorang nampak Noah dah tak bergerak lagi lepas kena tembak. Perompak tu pulak sempat kena pukul salah seorang pelanggan yang bersembunyi tapi itulah.. perompak tu sempat lepaskan satu lagi tembakan kepada Noah. Noah kena tembak kat bahagian dada. Risiko terlalu tinggi untuk pembedahan. Doktor tengah usahakan. Dah 3 jam dia dalam tu, Qhai." cerita Aisyah.

Qhai meraut wajahnya. Dia menangis.

"Dia-dia datang cari aku nak minta maaf kat aku.. Tapi.. perompak.. masuk.. gaduh.. dia korbankan diri.. dia-dia.." jelas Qhai dengan penuh kesal.

Aisyah mengangguk lemah dengan air mata yang penuh bertakung.

Tiba-tiba, pintu wad itu terbuka dan menampakkan wajah-wajah yang Qhai kenali.

Faid, Darius, Iyad, Harith dan Haq memasuki wad itu dengan espresi yang sedih dan kelihatan murung.

"Makan Syah, aku bawakan nasi dengan lauk ni." kata Harith lalu duduk di sebelah Aisyah. Yang lainnya pula duduk di sofa berdekatan katil Qhai.

"Takde selera." jawab Aisyah sambil mengelap air matanya yang hampir gugur, sekali lagi.

Harith memandang Aisyah dengan risau kemudian meletakkan bekas makanan itu di meja di hadapan Aisyah.

"Doktor baru lepas keluar dari ICU. Kami terserempak tadi." celah Harith.

Aisyah terus berdiri dan memandang Harith dengan sepenuh perhatian. Mengejutkan juga, Qhai turut berbuat benda yang sama dengan espresi wajah serisau Aisyah. 

"Doktor cakap, diorang terpaksa jugak buat pembedahan tu secepat mungkin. Kosnya tinggi. Risiko dia tinggi. Tapi kalau tak operate, Noah.. takkan survive. Kita takde pilihan lain. Diorang dah scan dan peluru tu memang terlalu dekat dengan organ-organ penting dan ada jugak melalui beberapa organ lain." terang Harith dengan wajah yang murung.

The Syed's TwinWhere stories live. Discover now